Μέγας χορηγός η Ι. Μ. Βατοπαιδίου σε ορατόριο που συμπεριλαμβάνει ποίημα αρνητού της Παναγίας ως Θεοτόκου

Share:

Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου

Ο ποιητής Κώστας Βάρναλης, στο σύγγραμμά του “Φιλολογικά απομνημονεύματα”* επεξηγεί το λόγο που χρησιμοποίησε την Παναγία ως Μάνα – Σύμβολο, σε ποιητική δημιουργία του, με αυτά τα λόγια : “Όσο για μένα όλες οι υπερφυσικότητες και οι μεταφυσικότητες είναι έξω από την πνευματική και από τη συναισθηματική ζωή μου. Αν η Παναγία μου κίνησε το ποιητικό μου ενδιαφέρο, είναι γιατί μπορούσε να γίνει η Μάνα – Σύμβολο, ο τύπος όλων των μανάδων, που κλαίνε και δέρνονται, όταν τους αδικοσκοτώνουνε τα παιδιά τους, ο τύπος και το σύμβολο της πραγματικής μητρότητας, που μπορεί να φτάσει ίσαμε την έσχατη προστυχιά και ίσαμε το έγκλημα, για να σώσει το πλάσμα της”*.

Η προλογική του αναφορά τονίζει την αθεΐα του, αλλά καταδεικνύει συνεπακόλουθα και την άρνησή του, στο ότι η Παναγία είναι Θεοτόκος. Η επιλογική του αναφορά τονίζει ιδιαίτερα την απαράδεκτη και βλάσφημη επεξήγηση, γιατί χρησιμοποίησε την Παναγία ως Μάνα – Σύμβολο. Τι άλλο μπορεί ένας Χριστιανός Ορθόδοξος να χαρακτηρίσει την απαράδεκτη επεξήγηση, “που μπορεί να φτάσει ίσαμε την έσχατη προστυχιά και ίσαμε το έγκλημα, για να σώσει το πλάσμα της”;

Η Ιερά Μονή Βατοπαιδίου είναι ο “μέγας χορηγός” στο ορατόριο του κ. Γ. Θεοφάνους, που τιτλοφορείται “Παναγία η Μητέρα του Φωτός”, στο οποίο περιλαμβάνεται και ποίημα του Βάρναλη. Όπως ανεφέρετο σε ενημερωτικό κείμενο για το ορατόριο στο “Βήμα Ορθοδοξίας”, «τις παραστάσεις διοργάνωσε το Ινστιτούτο “Άγιος Μάξιμος ο Γραικός” (το οποίο τελεί υπό τη αιγίδα της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου και έχει ως σκοπό την έρευνα, διάσωση και προβολή των πνευματικών και πολιτιστικών μας παραδόσεων) και η “Αποστολή” της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών”.

Το ορατόριο αυτό περιελάμβανε ανάμεσα στα ποιητικά κείμενα που χρησιμοποιήθηκαν και υμνητικά ποιητικά λόγια του Αγίου Νεοφύτου για την Υπεραγία Θεοτόκο, αλλά και του Κώστα Βάρναλη, ενός αρνητή του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού ως Θεανθρώπου και της Παναγίας ως Θεοτόκου.

Δεν μπορούμε να αποδώσουμε Θεία έμπνευση στον ποιητή Κώστα Βάρναλη, όταν στο ποίημά του “Η Μάνα του Χριστού” για την Παναγία, βάζει την Παναγία να λέγει στον σταυρωμένο Χριστό:

“Ωσάν και τ’ άλλα αδέρφια να σ’ είχα γεννήσει

κι από δόξες αλάργα, κι αλάργα από μίση!”

Ας μη βιαστεί κάποιος να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα, γιατί μας προλαμβάνει ο ίδιος ο ποιητής Κώστας Βάρναλης. Αναφέρει χαρακτηριστικά ο Βάρναλης στο σύγγραμμά του “Φιλολογικά απομνημονεύματα”*: “Μα τούτος ο καημός της Μάνας του Χριστού μπορεί να μην είναι πολύ ορθόδοξος, όμως είναι ανθρώπινος και δεν είναι βλαστήμια. Αν δε συμφωνεί με τα δόγματα της Γ Οἰκουμενικῆς συνόδου, μα με το γράμμα της Βίβλου και με την πίστη πολλών προτεσταντικών εκκλησιών, αυτό δεν είναι απιστία!”.

Πως μπορεί μια Αγιορείτικη Μονή να είναι “μέγας χορηγός” σε ορατόριο, που περιλαμβάνει ποίημα ενός ποιητή, ο οποίος παραδέχθηκε ότι οι απόψεις του για την Παναγία, είναι αντίθετες με την Γ Οἰκουμενικὴ Σύνοδο και σύμφωνες με την Προτεσταντική αίρεση;

Ο Βάρναλης στο σύγγραμμά του “Φιλολογικά απομνημονεύματα” αναφέρεται στα ποιήματα αυτά που έγραψε με τα εξής λόγια: “Με τα χρόνια, σαν έγινα ανόσιος ποιητής «ασεβέστατος», όπως με ονόμασε η ιεραρχία της Ελλάδος» κι έγραψα τη “Μάνα του Χριστού” στο «Φως που καίει» και τους «Πόνους της Παναγίας» στους «Σκλάβους Πολιορκημένους» προσπάθησα να δώσω και τις δύο φορές όλο το ανθρώπινο βάθος του μητρικού φίλτρου, όπως το νιώθουν οι αληθινές μητέρες, που είναι ικανές να ξεπεράσουνε τα όρια του καλού και του κακού, όταν πρόκειται για το παιδί τους”*.

Τονίζει ο Κώστας Βάρναλης πως “προσπάθησε να δώσει και τις δύο φορές όλο το ανθρώπινο βάθος του μητρικού φίλτρου, όπως το νιώθουν οι αληθινές μητέρες” και τίποτα περισσότερο. Ας μη βιαστούν για αναφορές σε Θεία έμπνευση. Μάλιστα τονίζει εμφαντικά, “που είναι ικανές να ξεπεράσουνε τα όρια του καλού και του κακού, όταν πρόκειται για το παιδί τους”. Παράλληλη επεξήγηση έδωσε και αλλού με το βλάσφημο, “που μπορεί να φτάσει ίσαμε την έσχατη προστυχιά και ίσαμε το έγκλημα, για να σώσει το πλάσμα της”*. Δεν μπορούμε να αποδώσουμε Θεία έμπνευση στον ποιητή Κώστα Βάρναλη, με τέτοιες βλάσφημες επεξηγήσεις. Πως μπορεί η Ιερά Μονή Βατοπαιδίου να είναι ο “μέγας χορηγός” σε ορατόριο, που περιλαμβάνει ποίημα ενός ποιητή, αρνητή του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού ως Θεανθρώπου και της Παναγίας ως Θεοτόκου;

* Κώστα Βάρναλη – “Φιλολογικά απομνημονεύματα”, Εκδ. Κέδρος, 1981.

* * Το παρόν κείμενο θα αποσταλεί και στους Αρχιεπισκόπους Ελλάδος και Κύπρου, και στις υπόλοιπες Ι. Μονές του Αγ. Όρους.

Previous Article

Οι απόστρατοι Αξιωματικοί και Υπαξιωματικοί ζητούν την παραίτηση του Αρχιεπισκόπου

Next Article

Το «Μακεδονία ξακουστή» έγινε το σύμβολο της αντίστασης των Ελλήνων στην προδοσία

Διαβάστε ακόμα