Ο Μητροπολίτης Ζαπορόζιε Λουκά μιλάει για την κρίση στην Ουκρανική Εκκλησία

Share:

Ο Μητροπολίτης Ζαπορόζιε Λουκά (Κοβαλένκο) έδωσε συνέντευξη στο Sputnik και με απλά λόγια κάνει μια ιστορική αναδρομή:

Οι Έλληνες που θα διαβάσουν αυτή τη συνέντευξη δεν γνωρίζουν τη σύγκρουση μεταξύ των εκκλησιών στην Ουκρανία. Θα μπορούσατε να περιγράψετε τι προηγήθηκε τους προηγούμενους μήνες και χρόνια;

Μετά την κατάρρευση της ΕΣΣΔ το 1991, και τη δημιουργία της Ουκρανίας, το Εξαρχάτο του Πατριαρχείου Μόσχας στο Κίεβο, έλαβε το καθεστώς αυτοδιοίκητης Εκκλησίας με μεγάλη αυτονομία, ακόμη μεγαλύτερη από αυτή του Πατριάρχη της Κωνσταντινούπολης.

Επικεφαλής ήταν ο μητροπολίτης Φιλάρετος (Ντενισένκο). Οι επίσκοποι της ρωσικής εκκλησίας δεν τον εξέλεξαν ως Πατριάρχη, καθότι είχε αυταρχικό στυλ διαχείρισης.

Τότε ο Φιλάρετος άρχισε να ενεργεί με το σύνθημα «μια ανεξάρτητη Εκκλησία σε ένα ανεξάρτητο κράτος». Με απειλές και πίεση ανάγκασε τους επισκόπους του Εξαρχάτου να απευθυνθούν στο Συμβούλιο της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας με αίτημα να παραχωρήσουν αυτοκεφαλία, το οποίο απορρίφθηκε.

Στη συνέχεια, ο Φιλάρετος σταδιακά συγκέντρωνε την υποστήριξη ορισμένων ριζοσπαστικών Ουκρανών βουλευτών και δημόσιων προσώπων της εθνικιστικής κατεύθυνσης.

Στις 27 Μαΐου 1992, το Συμβούλιο Επισκόπων της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, που συγκεντρώθηκε στο Χάρκοβο καθαίρεσε τον Φιλάρετο από την ηγεσία της Εκκλησίας.

Όμως εκείνος δεν τήρησε την απόφαση του Συμβουλίου και τότε άρχισε να δημιουργεί τη «σχισματική εκκλησία» του που δεν αναγνωρίστηκε από κανέναν στον κόσμο, τη λεγόμενη «Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Κιέβου».

Την ίδια χρονιά, το Συμβούλιο των Επισκόπων της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας αποφάσισε να αναθεματίσει τον Μητροπολίτη Φιλάρετο και να του στερήσει όλους τους βαθμούς ιερατείας και τα δικαιώματα που συνδέονται με την ύπαρξη στον κλήρο για τη «σκληρή και την αλαζονική στάση απέναντι στους υφιστάμενους κληρικούς, τη δικτατορία και τον εκβιασμό, τη δημόσια συκοφαντία και τη βλασφημία εναντίον του Συμβουλίου των Επισκόπων, και, της διαίρεσης της Εκκλησίας».

Ο Φιλάρετος δεν αναγνώρισε την ενοχή του και δεν τήρησε την απόφαση του Συμβουλίου και τότε αναθεματίστηκε από το Συμβούλιο των Επισκόπων της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, ενώ απαξιώθηκε και αναθεματίστηκε ακόμα και από το Οικουμενικό Πατριαρχείου.

Από το 1992, στο κράτος της Ουκρανίας, υπάρχει μια κανονική, παγκοσμίως αναγνωρισμένη Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας, η οποία σήμερα διευθύνεται από τον αρχιερέα της, τον Σεβασιμώτατο Μητροπολίτη Ονούφριο του Κιέβου και Πάσης Ουκρανίας, ο οποίος βρίσκεται σε ενότητα προσευχής με τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία.Παράλληλα, εξακολουθεί να υπάρχει η «Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Κιέβου» με επικεφαλής τον αναθεματισμένο Φιλάρετο.

Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος της Κωνσταντινούπολης παραχώρησε ανεξαρτησία, γνωστή και ως αυτοκεφαλία, στην αυτοαποκαλούμενη «Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας του Πατριαρχείου Κιέβου». Ορισμένοι αναλυτές περιγράφουν την απόφαση ως ένα από τα μεγαλύτερα σχίσματα στη χριστιανοσύνη εδώ και αιώνες. Τι πιστεύετε για αυτό;

Συμφωνώ με αυτούς τους αναλυτές, αφού ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος δεν έχει το δικαίωμα να παρεμβαίνει στις υποθέσεις μιας άλλης Τοπικής Εκκλησίας για να λύσει τα ζητήματα των κληρικών που ποτέ δεν βρίσκονταν στη δικαιοδοσία του.

Από το 1997, ο Βαρθολομαίος αναγνώρισε το ανάθεμα του Φιλάρετου και δημοσίως αναγνώρισε τον Μητροπολίτη Ονούφριο ως τον μοναδικό κανονικό επικεφαλής της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην Ουκρανία.

Και ξαφνικά σε ένα δευτερόλεπτο άλλαξε την άποψή του, χωρίς τεκμηρίωση και κατανοητά επιχειρήματα. Έτσι, δημιούργησε μια επικίνδυνη κατάσταση.

Τώρα κανένας σχισματικός δεν θα έχει πλέον φραγμούς στις ενέργειές του, γιατί θα γνωρίζει ότι μπορεί εύκολα να επανέλθει στην Ορθόδοξη Εκκλησία χωρίς να φέρει καμία μετάνοια. Ο Βαρθολομαίος φαίνεται να ενεργεί από την πλευρά των πολιτικών μακριά από την Ορθόδοξη Εκκλησία.

Τέτοιες πράξεις παραβιάζουν την αρχή της συμφιλίωσης και οδηγούν σε διαχωρισμούς μέσα στην Ορθόδοξη Εκκλησία.

Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος είναι «πρώτος μεταξύ ίσων», αλλά όχι «ανώτερος από όλους», όπως για παράδειγμα θεωρεί ο Πάπας της Ρώμης για τον εαυτό του.

Μια από τις μεγαλύτερες ανησυχίες των αναλυτών είναι ότι μια αλλαγή στο θρησκευτικό καθεστώς της Ουκρανίας θα μπορούσε να οδηγήσει σε φυσικές συγκρούσεις για τον έλεγχο των ναών της χώρας. Υπάρχουν ανησυχίες ότι το επιχείρημα θα μπορούσε να οδηγήσει στην εξάπλωση της βίας. Ποια είναι τα πιθανά γεγονότα που εκτιμάτε ότι μπορεί να ακολουθήσουν;

Ναι, υπάρχει η πιθανότητα κατάληψης των εκκλησιών μας. Αυτό το ανέφεραν επανειλημμένα οι εθνικιστές ψευδοπατριώτες.

Λίγες ώρες μετά τη λήψη απόφασης σχετικά από το Φανάρι, ο υπουργός Εξωτερικών της Ουκρανίας Κλιμκίν έγραψε στη σελίδα του στο Facebook ότι εμείς, οι ιερείς που βρισκόμαστε σε ενότητα προσευχής με το Πατριαρχείο Μόσχας και είμαστε πολίτες της Ουκρανίας, πρέπει να φύγουμε από την ουκρανική επικράτεια.

Ποια πιστεύετε θα είναι η αντίδραση των πιστών στη Ζαπορόζιε αλλά και στην Ουκρανία;

Ως άνθρωποι που έχουν πληγεί από την αμαρτία, ανησυχούμε για το τι συμβαίνει στη χώρα μας. Αλλά η Εκκλησία μας έχει ήδη βιώσει παρόμοια γεγονότα στις αρχές του εικοστού αιώνα.

Και τότε και τώρα προσευχόμαστε στον Θεό για να μας δώσει τη συγχώρεση των αμαρτιών, για δύναμη και επιμονή στην πίστη, διαφωτίζοντας όλους εκείνους που παραβιάζουν την ενότητα της Εκκλησίας και επιστρέφοντας τους στην αγκαλιά της Μητέρας Εκκλησίας.

Ποια θα είναι η αντίδραση της Εκκλησίας σας;

Δυστυχώς, λόγω του γεγονότος ότι η Κωνσταντινούπολη παραβίασε ένα σημαντικό αριθμό κανόνων της Ορθοδόξου Εκκλησίας, παρενέβη στις υποθέσεις μιας άλλης Εκκλησίας, εισήλθε σε κοινωνία με τους σχισματικούς, και απομακρύνθηκε από τον Χριστό.

Σήμερα, όπως γνωρίζετε οι λειτουργικοί δεσμοί με την Ορθόδοξη Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης έχουν διαρραγεί.

Αλλά προσευχόμαστε και πιστεύουμε ότι η σοφία που ο Χριστός προσδίδει στον άνθρωπο θα κυριαρχήσει στα μυαλά των ιεραρχών της Κωνσταντινούπολης και θα ακούσουν τη φωνή των Αδελφών Εκκλησιών και της συνείδησής τους, θα πετάξουν από τον αμαρτωλό μανδύα, θα ξανασκεφτούν και θα κάνουν τα πάντα για να αποκαταστήσουν την Ευχαριστιακή Κοινωνία που έχει διακοπεί.

Στις 28 Ιουλίου 2018 γιορτάσατε τα 1030 χρόνια του Βαπτίσματος των Ρως. Πόσα άτομα επισκέφτηκαν τους εορτασμούς; Ποια ήταν η αντίδραση των ουκρανικών αρχών;

Περισσότεροι από 250 χιλιάδες άνθρωποι συμμετείχαν στους εορτασμούς που διοργάνωσε η Εκκλησία μας.

Ταυτόχρονα, οι τοπικές αρχές προσπαθούσαν με κάθε δυνατό τρόπο να αποτρέψουν την άφιξη ανθρώπων σε αυτές τις εορταστικές εκδηλώσεις, στις οποίες ηγείτο ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ.κ. Ονούφριος.

Η πομπή με τις εικόνες του πραγματοποιήθηκε ήταν ενθουσιώδης και σε πανηγυρικό κλίμα υπό τις ορθόδοξες ψαλμωδίες.

Την ίδια στιγμή, τους εορτασμούς, στους οποίους ήταν επικεφαλής ο Φιλάρετος επισκέφθηκαν λιγότερο από 30 χιλιάδες άτομα, παρά το γεγονός ότι, για παράδειγμα, στους κατοίκους του Ζαπορόζιε δόθηκαν 10 ευρώ για να συμμετάσχουν σε αυτούς και το ότι οι τοπικοί αξιωματούχοι αναγκάστηκαν να στείλουν τους υφισταμένους τους σε αυτό το γεγονός.

Παρόντες και ο Πρόεδρος της Ουκρανίας Ποροσένκο και τα μέλη της κυβέρνησης, μέλη του Κοινοβουλίου.

Οι συμμετέχοντες αυτής της πομπής έφεραν κρατικά και εθνικιστικά σύμβολα, τραγουδούσαν παραδοσιακά τραγούδια, πολλά από τα οποία δεν απέκρυπταν το γεγονός ότι δεν είναι ορθόδοξοι.

Οι οπαδοί της μη κανονικής ορθόδοξης εκκλησίας αντί για προσευχές έψαχναν «Θάνατος στους εχθρούς» και «Η Ουκρανία πάνω από όλα». Πιστεύουν ότι το κράτος είναι πάνω από οποιοδήποτε Θεό!

Δεν θέλουμε να πορευτούμε με αυτόν τον τρόπο. Θέλουμε να διατηρήσουμε την πίστη στο Θεό και να μην γίνουμε κομμάτι της πολιτικής μηχανής. Αυτός είναι ο αγώνας που δίνουμε σήμερα.

Στις 22 Φεβρουαρίου 2014, το ουκρανικό κοινοβούλιο ψήφισε για την καθαίρεση του νόμιμου Προέδρου της Ουκρανίας Βίκτορ Γιανουκόβιτς από τα καθήκοντά του. Πιστεύετε ότι υπάρχει μια σχέση μεταξύ των γεγονότων που ακολούθησαν το 2014 με την ουκρανική κρίση και της απόφασης χορήγησης αυτοκεφάλου;

Τα γεγονότα του 2014 συνέβαλαν στην ενδυνάμωση των ένθερμων αντιπάλων της κανονικής Ορθόδοξης εκκλησίας στην Ουκρανία. Τώρα, αυτοί που έχουν ανέλθει στην εξουσία δεν είναι μόνο άνθρωποι μακριά από την Ορθοδοξία αλλά και επίσης εχθρικοί απέναντί Του.

Μεταξύ τους υπάρχουν άθεοι, ουνιάτες(καθολικοί) και σχισματικοί. Αυτοί συμμετέχουν ενεργά στη δημιουργία της αποκαλούμενης «ενωμένης τοπικής εκκλησίας» και ενορχήστρωσαν την αυτοκεφαλία.

Βουλευτές και λομπίστες — άνθρωποι του Πατριάρχη Βαρθολομαίου ήταν αυτοί που υποκίνησαν τη διαδικασία του αυτοκεφάλου.

Παράλληλα ο ίδιος ο Πρόεδρος έχει επανειλημμένα συμμετάσχει στην προσευχή των Καθολικών στηρίζοντας τους σε βάρος των Ορθοδόξων.

Στο Διαδίκτυο, μπορείτε να βρείτε εύκολα φωτογραφίες από αυτό. Ο επικεφαλής των ουκρανών Καθολικών, ο Σβιατόσλαβ Σεβτσούκ, δήλωσε ότι η δημιουργία της νέας εκκλησίας θα είναι μόνο το πρώτο βήμα για την ανεξαρτησία τους.

Μπορείτε να απαριθμήσετε πολλά παραδείγματα των πράξεων τους, από ότι εγκαλούν κληρικούς και ενορίτες της κανονικής Εκκλησίας έως τα φυσικά αντίποινα εναντίον τους και την άδικη κατάσχεση των ναών.

Ορισμένα νομοσχέδια έχουν συνταχθεί από το Κοινοβούλιο της Ουκρανίας, από αντιχριστιανούς, τα οποία δεν θα δικαιολογούν μόνο, αλλά θα τονώσουν τέτοιες ενέργειες.

Ο αναγνώστης πρέπει να καταλάβει ότι στην Ουκρανία υπάρχει μια αντιπαράθεση όχι κατά μήκος μιας πολιτικής γραμμής — φαινομενικά μεταξύ των φιλο-ουκρανικών και των φιλο-ρωσικών δυνάμεων στο εκκλησιαστικό περιβάλλον.

Στην πραγματικότητα όλα είναι διαφορετικά. Υπάρχει ένας αγώνας για το δικαίωμα να διατηρήσουν οι άνθρωποι την πίστη των παππούδων και των προ-παππούδων τους, να την προστατεύσουν από το να απορροφηθεί από τον ουνιατισμό και την πολιτική ιδεολογία.

Στο πλαίσιο αυτό, το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης αποφάσισε επίσης να υφαρπάξει κάτι για τον εαυτό του.

Σύμφωνα με τις αποφάσεις που έχει ήδη πάρει, οι ουκρανικές αρχές είναι έτοιμες να δώσουν μια σειρά από χώρους πολιτιστικής κληρονομιάς στη μόνιμη χρήση της Κωνσταντινούπολης.

Το Κοινοβούλιο έχει ήδη χορηγήσει για δωρεάν χρήση μία από τις ομορφότερες εκκλησίες — τον Άγιο Ανδρέα. Νομίζω ότι δεν θα σταματήσουν εκεί.

Πιστεύετε ότι η αυτοκεφαλία στην ουκρανική Εκκλησία ανοίγει τον δρόμο και για την Εκκλησία της πΓΔΜ; Η πολιτική τελικά έχει ενσωματωθεί μέσα στην εκκλησία;

Σίγουρα ναι! Πρέπει να καταλάβουμε ότι ο Διάβολος δεν κοιμάται, θα σπείρει εχθρότητα μεταξύ εκείνων που καλούνται από τον Θεό και ένα γενικό εχθρικό κλίμα, μεταξύ των Ορθοδόξων σε οποιαδήποτε Εκκλησία μπορούν να είναι.

Ως εκ τούτου, μπορεί να συμβεί σχίσμα σε οποιαδήποτε Εκκλησία. Χρειάζεται απλά λίγος χρόνος. Σήμερα, ένας Τούρκος πολίτης που ονομάζεται Βαρθολομαίος δίνει άφθονες ευκαιρίες για αυτή τη διαδικασία.

Εάν η Εκκλησία είναι γεμάτη με το δηλητήριο της πολιτικής, χάνει τη Θεϊκή φύση και γίνεται απλώς μια πολιτική οργάνωση σε εκκλησιαστικό περιτύλιγμα. Μοιάζει με τον τρόπο που ένας τοξικομανής χάνει κάθε ανθρώπινη εικόνα.

Μια τέτοια θρησκευτική χίμαιρα δεν είναι ικανή να οδηγήσει τους ανθρώπους στην αιώνια ζωή, αλλά θα τους οδηγήσει σε αιώνια βασανιστήρια.

Παρόλα αυτά, πιστεύω ότι κανένας πολιτικός και μόνο ο Επικεφαλής της Ορθόδοξης Εκκλησίας, ο Ιησούς Χριστός, τραυματισμένος και αναστημένος, που ανελήφθη στους ουρανούς και έστειλε το Άγιο Πνεύμα για τη σωτηρία του μπορεί να βοηθήσει τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο να καταλάβει τις αμαρτίες του και να επαναφέρει την αλήθεια στο μυαλό του. Προσεύχομαι γι ‘αυτό στον μεγαλόψυχο Θεό!

Previous Article

Υποδουλώνουν τον μοναχισμό στην οικονομία;

Next Article

New York Times: 17.000$ έσοδα στην Ι. Μ. Βατοπαιδίου

Διαβάστε ακόμα