Μας ξεγέλασε το Φανάρι!

Share:

Καταπέλτης ο σχισματικός κ. Φιλάρετος εναντίον των μεθοδεύσεων του Φαναρίου και του Επιφανίου. Μας ξεγέλασαν, μας παραπλάνησαν, μας πρόδωσαν είναι μερικά από τα λόγια του κ. Φιλάρετου. Αλαλο το Φανάρι, κάνει πως δεν ακούει!  

Συνέντευξη στη ραδιοφωνική εκπομπή «Persona grata» του ουκρανικού ραδιοφωνικού σταθμού Radio Ukraine παραχώρησε ο επίτιμος Πατριάρχης κ. Φιλάρετος.

Ο κ. Φιλάρετος στην συνέντευξη αναφέρθηκε στο περιεχόμενο του Τόμου Αυτοκεφαλίας που παραχώρησε το Οικουμενικό Πατριαρχείο στην Ουκρανία, τονίζοντας πως «στη Σύνοδο στις 15 Δεκεμβρίου δεν μας έδειξαν το περιεχόμενο του Τόμου. Αν ήξερα ότι το περιεχόμενο του Τόμου ήταν αυτό, όπως το μάθαμε στις 6 Ιανουαρίου 2019, τότε θα είχαμε αρνηθεί έναν τέτοιο Τόμο. Μας ξεγέλασαν.»

Επίσης ο κ. Φιλάρετος εξηγεί τους λόγους που συγκαλεί την Τοπική Σύνοδο στις 20 Ιουνίου, ενώ επίσης χαρακτήρισε «εικονική» την αναγνώριση που τους δίνει ο Τόμος της Αυτοκεφαλίας, αφού όπως σημειώνει «καμία από τις 13 Αυτοκέφαλες Εκκλησίες δεν αναγνωρίζει την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας. Επομένως, το να καυχιόμαστε για το γεγονός ότι έχουμε τον Τόμο αυτοκεφαλίας, δεν είναι απαραίτητο. Αυτό μας παραπλάνησε.»

Διαβάστε παρακάτω την συνέντευξη του κ. Φιλαρέτου

Σβετλάνα Μάλικ, Radio Ukraine: Για πολλούς στην ουκρανική κοινωνία, παραμένετε ο πνευματικός ηγέτης. Επί πολλά χρόνια έχετε αγωνιστεί για τη δημιουργία της ενιαίας τοπικής αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας, αγωνιστήκατε για Τόμο της αυτοκεφαλίας, αλλά τώρα η θέση σας έχει ριζικά αλλάξει, και μερικές φορές δεν είναι σαφής για την κοινωνία. Υπήρξαν δηλώσεις σας ότι δεν δέχεσθε τον Τόμο και συγκαλείτε την Τοπική Σύνοδο του Πατριαρχείου Κιέβου, το οποίο νόμιμα έπαψε να υπάρχει πέρυσι στις 15 Δεκεμβρίου. Ποιο είναι το κίνητρό σας; Τι σας κινεί;

Η θέση μου παραμένει αμετάβλητη. Από την ώρα της δημιουργίας του Ουκρανικού Κράτους, από τις 24 Αυγούστου 1991, η θέση μου είναι ότι η Ουκρανική Εκκλησία πρέπει να είναι ανεξάρτητη από τη Μόσχα.

Επομένως, όλες οι επακόλουθες δραστηριότητες αποσκοπούσαν στη δημιουργία στην Ουκρανία μιας Τοπικής Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, ανεξάρτητης από τη Μόσχα.

Τότε, το 1992, ενωθήκαμε με την Αυτοκέφαλη Εκκλησία, δημιουργήσαμε το Πατριαρχείο Κιέβου, ως Πατριάρχη εκλέξαμε τον Μστισλάβ, ο οποίος ήταν ο επικεφαλής της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας.

Μετά από αυτόν εκλέξαμε τον Πατριάρχη Βολοντίμιρ Ρωμανιούκ, ενώ εγώ ήμουν ο τρίτος. Δηλαδή, εμείς συνεχώς αγωνιζόμασταν για τη δημιουργία στην Ουκρανία μιας ανεξάρτητης Εκκλησίας, του Πατριαρχείου Κιέβου.

Και εμείς από μια μικρή Εκκλησία, που ήμασταν το 1992, γίναμε μια μεγάλη Εκκλησία. Το 2018, το Πατριαρχείο Κιέβου έγινε η μεγαλύτερη υποστηριζόμενη Εκκλησία στην Ουκρανία: το 44–48% του πληθυσμού υποστήριζε το Πατριαρχείο Κιέβου.

Γι΄ αυτό σ’ αυτή την Εκκλησία δόθηκε ο Τόμος Αυτοκεφαλίας. Ως εκ τούτου, το να λέγεται ότι εγώ άλλαξα τη θέση μου… Όχι, εγώ θα συνεχίζω να υπερασπίζομαι την ανεξάρτητη Ουκρανική Εκκλησία.

Και τι συνέβη ως αποτέλεσμα της Συνόδου στις 15 Δεκεμβρίου 2018; Πρώτον, αυτή δεν ήταν Σύνοδος της Ουκρανικής Εκκλησίας. Ήταν η Σύνοδος της Ι. Μητροπόλεως Κιέβου του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως.

Ακριβώς, αποκατέστησαν την Ι. Μητρόπολη Κιέβου εντός του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, και μετά έδωσαν τον Τόμο Αυτοκεφαλίας.

Αποκατέστήσαν. Αλλά περιστασιακά. Για την ώρα απονομής του Τόμου. Εμείς δεν μπορούσαμε να είμαστε στη Σύνοδο της Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως ως Πατριαρχείο. Δεν μπορεί να υπάρχει Πατριαρχείο μέσα στο Πατριαρχείο.

Ως εκ τούτου, μας ζήτησαν: «Να μας δώσετε ένα έγγραφο ότι διαλύετε το Πατριαρχείο Κιέβου». Αν είχαμε πει «όχι», τότε η απάντηση θα ήταν η εξής: «Λοιπόν, δεν θα γίνει η Σύνοδος, και εφόσον δεν θα γίνει η Σύνοδος, τότε δεν θα υπάρξει ο Τόμος».

Τον Τόμο όμως τον έδωσαν στην ενωμένη Εκκλησία, στην οποία εντάχθηκαν: η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Κιέβου, η Αυτοκέφαλη Εκκλησία και ένα μέρος του πρώην Πατριαρχείου Μόσχας.

Αυτή είναι μια καθαρά τυπική ένωση. Στην πραγματικότητα, το θεμέλιο της Εκκλησίας στην οποία δόθηκε ο Τόμος, ήταν το Πατριαρχείο Κιέβου.

Θέλετε να πραγματοποιήσετε την Τοπική Σύνοδο του Πατριαρχείου Κιέβου, το οποίο έχει προγραμματιστεί για τις 20 Ιουνίου. Γιατί θέλετε να διατηρήσετε το Πατριαρχείο Κιέβου, το οποίο νομίμως έπαψε να υπάρχει; Οι αντίπαλοί σας σάς αποκαλούν «σχισματικό», έχουν τη γνώμη ότι εσείς το κάνετε λόγω των δικών σας φιλοδοξιών ή κατ΄ εντολήν των πρώην ή των σημερινών δομών εξουσίας του κράτους-επιδρομέα [δηλ. Ρωσίας]. Τι μπορείτε να πείτε για αυτές τις κατηγορίες;

Όλα αυτά είναι ψέματα. Η αλήθεια είναι ότι η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Κιέβου εξακολουθεί να υπάρχει. Καταχωρήθηκε από τις κρατικές αρχές και η εγγραφή της δεν καταργήθηκε.

Το Πατριαρχείο Κιέβου εξακολουθεί να υπάρχει ως νομικό πρόσωπο. Συγκαλώ την Τοπική Σύνοδο, επειδή η Τοπική Σύνοδος, δυνάμει του Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας μας, δηλαδή της Εκκλησίας του Πατριαρχείου Κιέβου, είναι η ανώτατη αρχή.

Ενώ αυτή η Σύνοδος [δηλ. η Ενωτική Σύνοδος στις 15-12-2018] ήταν της ελληνικής Εκκλησίας και όχι του Πατριαρχείο Κιέβου, διότι προήδρευσε σε αυτήν την Σύνοδο Έλληνας Μητροπολίτης.

Και οι Έλληνες Μητροπολίτες έλαβαν μέρος καθώς και διηύθυναν αυτή την Σύνοδο. Και εγώ ήμουν ένα από τα μέλη αυτής της Συνόδου, όντας Πατριάρχης.

Δεδομένου του ότι το ανώτατο όργανο του Πατριαρχείου Κιέβου είναι η Τοπική Σύνοδος, γι’ αυτό εγώ συγκαλώ τη Τοπική Σύνοδο με σκοπό, ή να εγκρίνει αυτή τη Σύνοδο ως τη δική του ή να ακυρώσει τη διάλυση του Πατριαρχείου Κιέβου.

Οι περισσότερες κανονικές Ορθόδοξες Εκκλησίες αναγνωρίζουν το πρωτείο του Οικουμενικού Πατριαρχείου…

Ναι. Τώρα, όσον αφορά τις κατηγορίες αναφερόμενες στο τι θέλω εγώ… οι εχθροί με κατηγορούν. Οι υποστηρικτές της Ουκρανίας, οι κρατικοί παράγοντες, δεν με κατηγορούν για αυτό, αλλά οι εχθροί με κατηγορούν.

Εάν εγώ θα καθοδηγούμουν από εξουσία, τότε δεν θα επέτρεπα να πάει κανείς σ΄ αυτή την ελληνική Σύνοδο. Δεν θα υπήρχε καμία Σύνοδος. Εγώ δεν καθοδηγούμουν από τη φιλαρχία, αλλά από το καλό της Εκκλησίας.

Ως εκ τούτου, αρνήθηκα να υποβάλλω την υποψηφιότητά μου για το αξίωμα του Προκαθημένου. Θα μπορούσα να γίνω Προκαθήμενος, αλλά το αρνήθηκα. Ως εκ τούτου, αυτή η κατηγορία για φιλαρχία – είναι ψευδής. Εγώ όμως δεν υποχωρώ και δεν θα υποχωρήσω μέχρι το τέλος της ζωής μου.

Σήμερα έχουμε μια διαιρεμένη Ουκρανική Εκκλησία. Ένα μέρος υπάγεται στη Μόσχα, η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας.

Το δεύτερο μέρος είναι η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας, η οποία είναι υπαγόμενη στο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, αν και έχει το αυτοκέφαλο καθεστώς.

Αλλά αυτή η αυτοκεφαλία δεν είναι η ίδια με την αυτοκεφαλία της Εκκλησίας της Ελλάδος, της Ρουμανίας, της Βουλγαρίας… Αυτές είναι εντελώς ανεξάρτητες από το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως.

Ενώ η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας είναι εξαρτημένη. Ο Τόμος είναι περί αυτοκεφαλίας, αλλά το περιεχόμενο του Τόμου είναι μιας Εκκλησίας εξαρτώμενης από το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως.

Εμείς δεν έχουμε το δικαίωμα να παρασκευάζουμε το Άγ. Μύρο. Δεν έχουμε το δικαίωμα να έχουμε Ενορίες και Μητροπόλεις έξω από τα σύνορα της Ουκρανίας.

Πατριάρχα, αλλά ο Τόμος μας δώρισε την αναγνώριση.

Αυτή είναι μια εικονική αναγνώριση. Δεν υπάρχει καμία αναγνώριση της απόδοσης του Τόμου. Καμία από τις 13 Αυτοκέφαλες Εκκλησίες δεν αναγνωρίζει την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας.

Επομένως, το να καυχιόμαστε για το γεγονός ότι έχουμε τον Τόμο περί αυτοκεφαλίας, δεν είναι απαραίτητο. Αυτός μας παραπλάνησε. Αυτός διαίρεσε το Πατριαρχείο Κιέβου σε κομμάτια. Αυτός ο Τόμος δεν μας έφερε τόσο μεγάλο όφελος, όσο βλάβη.

Η ρητορική σας σχετικά με τον Τόμο έχει αλλάξει.

Νομίζαμε ότι ο Τόμος θα είναι ίδιος με αυτούς που έχουν όλες οι Αυτοκέφαλες Εκκλησίες. Γι’ αυτό και περιμέναμε έναν τέτοιο Τόμο.

Μα εσείς είδατε το κείμενο του εγγράφου;

Όχι, δεν το είδα, και εδώ έγκειται όλη η υπόθεση. Επειδή στη Σύνοδο στις 15 Δεκεμβρίου δεν μας έδειξαν το περιεχόμενο του Τόμου. Αν ήξερα ότι το περιεχόμενο του Τόμου ήταν αυτό, όπως το μάθαμε στις 6 Ιανουαρίου 2019, τότε θα είχαμε αρνηθεί έναν τέτοιο Τόμο. Μας ξεγέλασαν.

Μας έδωσαν Τόμο Αυτοκεφαλίας, μας έβαλαν σε πειρασμό, ενώ στον Τόμο υπέγραψαν την εξάρτηση της Ουκρανικής Εκκλησίας από το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως.

Τώρα συγκαλώ την Τοπική Σύνοδο για την περαιτέρω ενίσχυση της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Πατριαρχείου Κιέβου, η οποία θα είναι ανεξάρτητη και από τη Μόσχα, και από την Κωνσταντινούπολη.

Στην αρχή, αυτή θα είναι μικρή, αλλά αυτό το Πατριαρχείο Κιέβου θα μεγαλώσει και πάλι θα γίνει μεγάλο. Επειδή ο Ουκρανικός λαός χρειάζεται ανεξάρτητη Εκκλησία. Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας όπως ήταν, η μη αναγνωρισμένη Εκκλησία, έτσι και παραμένει.

Πατριάρχα, κατά τη γνώμη σας, τέτοιες δηλώσεις σας μπορούν να οδηγήσουν στο σχίσμα στην Ουκρανική Εκκλησία και στο ότι θα μπορέσουν να μας στερήσουν τον Τόμο;

Δεν θέλω κανένα σχίσμα. Εάν αυτή η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας διαχωρισθεί από το Πατριαρχείο Κιέβου, τότε ας διαχωρισθεί. Αλλά το Πατριαρχείο Κιέβου υπήρχε, υπάρχει και θα υπάρχει. Ο στόχος μας είναι να μην χωρίσουμε. Το καθήκον μας είναι να ενώσουμε όλη την Ορθοδοξία σε μία ανεξάρτητη Εκκλησία.

Συγκαλείτε την Τοπική Σύνοδο στις 20 Ιουνίου. Ποιον περιμένετε να δείτε στη Σύνοδο;

Θα έρθουν λίγοι, αλλά παρόντες θα είναι Επίσκοποι, Κληρικοί και λαϊκοί. Δηλαδή, η Τοπική Σύνοδος θα είναι νόμιμη.

Σε πολλές από τις δημόσιες ομιλίες σας, κατηγορείτε τον Μητροπολίτη Επιφάνιο για παραβίαση ορισμένων Ιερών Κανόνων, ενώ κάποτε εσείς ο ίδιος επιμείνατε στην εκλογή του. Τι έχει αλλάξει;

Δεν έχω αλλάξει εγώ. Άλλαξε ο Επιφάνιος. Αυτός υποσχέθηκε ότι θα είναι ο Προκαθήμενος και θα εκπροσωπεί την Ουκρανική Εκκλησία απ’ έξω. Ενώ εγώ θα καθοδηγώ την Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία εσωτερικά, αλλά μαζί του.

Δηλαδή μιλάτε για τις συμφωνίες που έγιναν πριν από τον Τόμο; Δεν ήταν όμως νομικά καταχωρημένες;

Δεν ήταν… Επειδή εγώ είχα εμπιστοσύνη, αλλά αποδεικνύεται ότι δεν πρέπει να έχουμε εμπιστοσύνη στον άνθρωπο. Ενώ εμείς οι Χριστιανοί πρέπει να έχουμε εμπιστοσύνη ο ένας στον άλλον. Και όταν δεν κρατάμε τις υποσχέσεις μας, τότε παύουμε να είμαστε πραγματικοί Χριστιανοί.

Νομίζετε ότι αυτός σας πρόδωσε;

Με πρόδωσε.

Πότε είχατε την τελευταία επικοινωνία με τον Μητροπολίτη Επιφάνιο;

Στη Σύνοδο την τελευταία φορά. Αυτός δεν επικοινωνεί μαζί μου, δε με παίρνει τηλέφωνο, συναντθήκαμε μόνο μερικές φορές, και τότε δεν μιλούσαμε τόσο περί πραγμάτων όσο περί του καιρού.

Ενώ θα έπρεπε να συζητάμε τις υποθέσεις της Εκκλησίας, αλλά αυτός δεν θέλει [να τις συζητά] μαζί μου. Τώρα έχει ξεκινήσει έναν πόλεμο εναντίον μου – παίρνει ακόμη και τους φρουρούς… για να δείξει ότι αυτός είναι ο Προκαθήμενος, και ο Πατριάρχης Φιλάρετος είναι ήδη μια μορφή από το παρελθόν. Θέλει να δείξει την εξουσία, ότι αυτός είναι ο επικεφαλής της Ουκρανικής Εκκλησίας, ενώ ο Πατριάρχης δεν είναι.

Καταλαβαίνετε όμως ότι θα έρθει ώρα, και θα πρέπει να αποχωρήσετε από τη μεγάλη εκκλησιαστική πολιτική, όπως κάποτε το έκανε ο Λουμπιμίρ Χούσαρ;

Αυτό δεν σημαίνει ότι το ίδιο θα κάνει και ο Φιλάρετος. Ο Χούσαρ ήταν τυφλός και δεν κατάφερε να κυβερνά. Και γι’ αυτό παραιτήθηκε.

Ενώ για μένα ο Θεός δίνει δύναμη, υγεία, μυαλό, για να συνεχίσω να υπερασπίζομαι την ανεξαρτησία της Ουκρανικής Εκκλησίας. Και γι’ αυτό θα αποχωρήσω όταν με καλέσει ο Θεός.

Όταν πεθάνω, τότε θα αποχωρήσω. Ενώ είμαι ζωντανός, θα πολεμήσω.

romfea.gr

Previous Article

Διαδηλώσεις στο Μαυροβούνιο υπέρ της Σερβικής Εκκλησίας

Next Article

Ὁ Ψευδοπατριάρχης Φιλάρετος συγκαλεῖ Σύνοδον!