Έκθεση του ΟΗΕ: Η Ουκρανία δεν κατόρθωσε να αποδείξει τη νομιμότητα της απαγόρευσης της UOC

Share:

Οι ουκρανικές αρχές δεν έχουν παράσχει σαφή εξήγηση για τον λόγο που επιτάσσει να απαγορευθεί ένας ολόκληρος οργανισμός αντί να επιβληθούν περιοριστικά μέτρα σε συγκεκριμένα μέλη του.

Η Ουκρανία δεν κατάφερε να δικαιολογήσει την αναγκαιότητα και την αναλογικότητα των μέτρων που στοχεύουν στη διάλυση θρησκευτικών οργανώσεων, συμπεριλαμβανομένης της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας (UOC). Αυτό αναφέρεται στην Έκθεση του Γραφείου της Ύπατης Αρμοστείας των Ηνωμένων Εθνών για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα (OHCHR) της 31ης Δεκεμβρίου, σχετικά με την κατάσταση στην Ουκρανία από τον Σεπτέμβριο έως τον Νοέμβριο του 2024.

Η έκθεση υπογραμμίζει ότι στις 23 Σεπτεμβρίου 2024, τέθηκαν σε ισχύ τροποποιήσεις του νόμου για τις θρησκευτικές οργανώσεις στην Ουκρανία, προκαλώντας ανησυχίες στο OHCHR. Σύμφωνα με το έγγραφο, ο νόμος αυτός αναφέρει την «εθνική (ή δημόσια) ασφάλεια» ως λόγο περιορισμού της ελευθερίας της θρησκείας ή των πεποιθήσεων. Ωστόσο, ο ΟΗΕ τονίζει ότι «ούτε το Διεθνές Σύμφωνο για τα Ατομικά και Πολιτικά Δικαιώματα (ICCPR) ούτε η Ευρωπαϊκή Σύμβαση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα περιλαμβάνουν την εθνική ασφάλεια μεταξύ των επιτρεπόμενων λόγων για έναν τέτοιο περιορισμό».

Οι τροπολογίες εισάγουν σημαντικούς περιορισμούς, συμπεριλαμβανομένης της απαγόρευσης των δραστηριοτήτων ξένων θρησκευτικών οργανώσεων που εδρεύουν σε κράτη που είναι υπεύθυνα για ένοπλη επίθεση κατά της Ουκρανίας, καθώς και των Ουκρανών εταίρων τους. Συγκεκριμένα, το έγγραφο απαγορεύει άμεσα τις δραστηριότητες της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. «Επιπλέον, εάν ένα δικαστήριο διαπιστώσει ότι μια ουκρανική θρησκευτική οργάνωση συνδέεται με μια απαγορευμένη ξένη θρησκευτική οργάνωση, θα μπορούσε να διατάξει τη διάλυση της ουκρανικής θρησκευτικής οργάνωσης», αναφέρει η έκθεση.

Το OHCHR υπογραμμίζει ότι η διάλυση μιας θρησκευτικής οργάνωσης είναι ένας σοβαρός περιορισμός που απαιτεί ουσιαστική αιτιολόγηση. “Η διάλυση μιας θρησκευτικής οργάνωσης είναι ένας σοβαρός περιορισμός που επηρεάζει την ικανότητα των ατόμων να ασκούν τη θρησκεία ή τις πεποιθήσεις τους μαζί με άλλους και απειλεί τη βιωσιμότητα της κοινότητας στο σύνολό της, κάτι που απαιτεί πολύ σοβαρούς λόγους ως δικαιολογία. Η Ουκρανία δεν έχει κατέδειξε την αναγκαιότητα και την αναλογικότητα αυτού του μέτρου, όπως δείχνοντας γιατί τα λιγότερο περιοριστικά μέτρα, όπως τα μέτρα που περιορίζονται ειδικά σε άτομα που ευθύνονται για αδικήματα, δεν θα ήταν ικανοποιητικά και επαρκή».

Ιδιαίτερη ανησυχία εγείρεται για την ασάφεια της γλώσσας των τροπολογιών. Για παράδειγμα, ο νόμος επιβάλλει τη διάλυση οργανώσεων εάν τα «εξουσιοδοτημένα πρόσωπα» τους κριθούν ένοχα για εγκλήματα, συμπεριλαμβανομένων απειλών κατά της εθνικής ασφάλειας, ή εάν εμπλέκονται σε «επαναλαμβανόμενα γεγονότα» διάδοσης «προπαγάνδας της ιδεολογίας του Ρωσικού Κόσμου. ” «Αυτές οι διατάξεις μπορεί να έχουν ως αποτέλεσμα ολόκληρες θρησκευτικές κοινότητες να θεωρηθούν υπεύθυνες για τη συμπεριφορά συγκεκριμένων ατόμων», υπογραμμίζει η έκθεση.

Επιπλέον, το έγγραφο σημειώνει ότι οι τροπολογίες επιτρέπουν την ακύρωση των μισθώσεων θρησκευτικών χώρων μέσω διοικητικών αποφάσεων πριν από τις δικαστικές αποφάσεις. «Στο παρελθόν, η OHCHR παρατήρησε ότι ορισμένα κτίρια εκκλησιών είχαν κλείσει και απαγορεύθηκε η πρόσβαση σε αυτά από την κοινότητα μετά την ακύρωση των συμβάσεων ενοικίασης, μια κατάσταση που, ιδιαίτερα σε κοινότητες με λίγες εκκλησίες, μπορεί να περιορίσει την άσκηση της ελευθερίας της λατρείας και να συμβάλει σε κοινωνικές εντάσεις », αναφέρει η έκθεση.

spzh.eu

Previous Article

Βήμα-βήμα η επανεκκίνηση της Εκκλησίας της Ρουάντα

Next Article

Ελληνορθόδοξος Πατριάρχης Αντιοχείας: Δεν κληθήκαμε στην εθνική διάσκεψη για τη Συρία