ΑΔΙΧΑΣΤΟΣ ΛΑΟΣ- Ι. ΣΥΝΟΔΟΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ: ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΑΠΟΦΑΝΣΕΩΣ

Share:
Ορθόδοξος Τύπος Εφημερίδα

Αναζητείται γνήσιον Εκκλησιολογικόν φρόνημα

Γράφει ο κ. Γεώργιος Τραμπούλης, θεολόγος

Στις Ορθόδοξες Εκκλησίες σοβεί, υποβόσκει μεγάλος κίνδυνος εκδήλωσης Σχισμάτων, λόγω των υφερπόντων φιλοδοξιών και εγωϊστικών απαιτήσεων, κατά τον Αγ. Ιωάννη τον Χρυσόστομο.
Το εκρηκτικό πρόβλημα είναι διπλό:
Πρώτον, μερικοί Επίσκοποι (Προκαθήμενοι), νομίζουν αφελώς, ότι είναι ανώτεροι από τους άλλους ισοτίμους και ισαξίους αδελφούς. Επιπλέον, φρονούν ότι οι Ι. Σύνοδοι των άλλων Εκκλησιών, τελούν υπό την εξουσία τους. Αυτή η εγωϊστική και υπερφίαλη θέση, είναι απολύτως αντικανονική και αντιευαγγελική.
Δεύτερον, μερικές Τοπικές Εκκλησίες, Προκαθήμενοι και Επίσκοποι, ΔΥΣΤΥΧΩΣ, δεν έχουν γνήσιο Εκκλησιολογικό φρόνημα και νομίζουν ότι είναι κατώτεροι κάποιων άλλων. Διαθέτουν ισχνή, καχεκτική και αδύναμη αυτοσυνειδησία. Παραδίδουν δουλικά τα ίδια δικαιώματα σε εκείνους που παριστάνουν τα «Αφεντικά». Δεν διαθέτουν γνήσια, ελεύθερη και δυνατή «Αρχιερατική Συνείδηση», από διάφορες αιτίες, κυρίως από κακή θεολογική διαστροφική παιδεία.
Τεράστια ευθύνη επωμίζονται, για την διπλή εκτροπή, μερικοί, επώνυμοι πουλημένοι Ακαδημαϊκοί και διανοούμενοι, που, ως «Ηρακλείς του Θρόνου», διατυμπανίζουν τα ανύπαρκτα «Πρωτεία» και τις «Εξουσίες» μερικών. Δεν υφίσταται «Μήτηρ Εκκλησία», που, ούτε καν δημιουργία Αποστόλου είναι. Τιμητικώς και τυπικώς, άνευ εξουσίας, νοείται μόνον «Μητέρα των Εκκλησιών», η Ιερουσαλήμ. Προφανώς, όλες οι Αυτοκέφαλες Εκκλησίες είναι αδελφές και ισόκυρες.
Είναι γνωστόν ότι, κατά τα ματωμένα χρόνια της σκοτεινής Τουρκοκρατίας οι αλλόθρησκοι Ισλαμιστές, οι δυνάστες «Πατισάχ», οι «Σουλτάνοι» της Ανατολής, απένειμαν στον Πατριάρχη τον τίτλο του «Μιλλέτ Μπασί», δηλ. του «Κυριάρχου των Σκλάβων» Ορθοδόξων. Προφανώς, αυτός ο όρος, ποτέ δεν έγινε αποδεκτός από την Εκκλησία, και αποτελεί μελανή σελίδα στην Ιστορία μας.

Το ρωσικόν Πατριαρχείον
ενημερώνει τας άλλας Εκκλησίας

Στα πλαίσια των προσπαθειών της Εκκλησίας της Ρωσίας να ενημερώση τις Ορθόδοξες Εκκλησίες σχετικά με το ζήτημα της Ουκρανικής Εκκλησίας ο Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ κ. Ιλαρίωνας συμμετείχε στην 25η συνεδρία της Γενικής Διακοινοβουλευτικής Συνελεύσεως της Ορθοδοξίας, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα.
Ο Σεβασμιώτατος στις 26 Ιουνίου επισκέφθηκε τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο, με τον οποίο συζήτησαν θέματα που άπτονται των σχέσεων των δύο Εκκλησιών αλλά και πανορθοδόξου χαρακτήρα. Ακόμα, ενημέρωσε τον Έλληνα προκαθήμενο σχετικά με το Ουκρανικό ζήτημα και, όπως τόνισε ο Μακαριώτατος, επιβεβαιώθηκαν οι καλές σχέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δύο Εκκλησιών. Να σημειώσουμε ότι ο Σεβασμιώτατος συναντήθηκε και με τον Υφυπουργό Εξωτερικών κ. Αμανατίδη. Επίσης, κατά την εισήγησή του στις εργασίες της Διακοινοβουλευτικής Συνελεύσεως, που πραγματοποιήθηκαν στο κτίριο της Βουλής ο Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ κ. Ιλαρίωνας αναφέρθηκε διεξοδικά στο ζήτημα της Εκκλησίας της Ουκρανίας και στον επίλογο της ομιλίας του τόνισε ότι «Καλούμε όλα τα μέλη της Διακοινοβουλευτικής Συνελεύσεως της Ορθοδοξίας να κάνουν ο,τι είναι δυνατό, προκειμένου να διαφυλάξουμε την ανά τον κόσμο κανονική ενότητα της Ορθοδοξίας και την ολότητα της οικουμενικής μας Ορθοδόξου οικογένειας, η οποία σήμερα αντιμετωπίζει απειλή, ίσως την πλέον μεγαλύτερη από το 1054, όταν ο χριστιανικός κόσμος διαιρέθηκε σε Ανατολή και Δύση».

Η Μόσχα αναζητεί Ιεροκανονικήν
βοήθειαν από τας Αθήνας

Κατά την παραμονή του στην Αθήνα ο Μητροπολίτης κ. Ιλαρίωνας στην προσπάθειά του να κοινοποιήση τις θέσεις της Εκκλησίας της Ρωσίας σχετικά με την Ουκρανία τόσο στην Ιεραρχία όσο και στο πλήρωμα της Εκκλησίας της Ελλάδος παραχώρησε συνέντευξη στο πρακτορείο Romfea. Ο Σεβασμιώτατος ανάφερε σχετικά με τον σχισματικό Πατριάρχη Φιλάρετο ότι σε δηλώσεις του έχει αναφέρει «ότι μόλις δημιουργηθεί αυτό το νέο εκκλησιαστικό μόρφωμα», δηλαδή η Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας «πρέπει οπωσδήποτε να του παραχωρηθούν οι δύο Λαύρες του Ποτσάεφ και των Σπηλαίων» και συνέχισε «Όπως αντιλαμβάνεστε οι πιστοί δεν πρόκειται να αφήσουν τις δύο Λαύρες να ενταχθούν σε ένα εκκλησιαστικό μόρφωμα, αυτό θα οδηγήσει σε τραγικές καταστάσεις και μπορεί να χυθεί αίμα. Μέχρι σήμερα πάνω από 50 Ιεροί Ναοί της Κανονικής Εκκλησίας, έχουν καταληφθεί παρανόμως από τους σχισματικούς. Και σήμερα υπάρχει βία κατά των πιστών της Κανονικής Εκκλησίας. Φανταστείτε τι θα γίνει εάν οι σχισματικοί επιχειρήσουν να καταλάβουν τις Λαύρες, όπου χιλιάδες άνθρωποι θα μπουν μπροστά, για να τις προστατέψουν. Ποιός θα αναλάβει την ευθύνη αυτής της αιματοχυσίας; Επομένως, φρονώ ότι δεν πρέπει να το αφήσουμε να γίνει σε καμία περίπτωση».

Εκκλησιαστική και Εθνική
πολυδιάσπασις της Ουκρανίας

Ο Σεβασμιώτατος στην συνέντευξη τόνισε ότι η πλειοψηφία του Ουκρανικού λαού ανήκει στην κανονική Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας και ότι η Ιεραρχία, ο κλήρος και ο λαός, τάσσονται κατά του Αυτοκεφάλου, κάτι το οποίο επιβεβαιώθηκε και στην Διάσκεψη Επισκόπων στο Κίεβο, που συνήλθε στις 25 Ιουνίου. Σήμερα, σημείωσε ο Σεβασμιώτατος, ο Ουκρανικός λαός υφίσταται διώξεις και πιέσεις από τις πολιτικές αρχές της Ουκρανίας, ώστε να δεχθή η κανονική Εκκλησία το επικίνδυνο σχέδιο της Πολιτείας να δημιουργηθή μία ενιαία τοπική Εκκλησία, ώστε «να αποσπαστεί η Ουκρανική Εκκλησία από το Πατριαρχείο Μόσχας και να συγχωνευτεί με δύο σχισματικές οντότητες. Σε αυτό όμως το σχέδιο θέλουν να συμμετάσχουν και οι Ουνίτες, οι οποίοι ισχυρίζονται ότι η νέα τοπική Εκκλησία “θα πρέπει να έχει κοινωνία με τον διάδοχο του Αγίου Πέτρου”. Κάτι το οποίο σημαίνει ότι δεν θα είναι μία Ορθόδοξη Εκκλησία, αλλά μία Παπική Εκκλησία!». Επίσης, τόνισε ότι πίσω από αυτό το σχέδιο κρύβονται τρεις δυνάμεις. Οι πολιτικές αρχές, οι οποίες αποβλέπουν να κερδίσουν ψήφους, ώστε να νικήσουν στις επερχόμενες εκλογές, η σχισματική Εκκλησία της Ουκρανίας, για να της αποδοθή κανονική υπόσταση και να νομιμοποιηθή και οι Ουνίτες, για να αποδυναμώσουν τους Ορθοδόξους και να τους εξαναγκάσουν να ασπασθούν την Ουνία. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ο αρχιεπίσκοπος Σβιατοσλάβ Σεβτσούκ των Ουνιτών στην Ουκρανία σε δηλώσεις του έχει πει ότι «η αφοσίωση στην έδρα της Ρώμης θα πρέπει να αποτελεί θεμέλιο ενότητας των Εκκλησιών στην Ουκρανία». Ακόμα, το 2014 ήλθαν στο φως της δημοσιότητας φωτογραφίες, όπου ο Πρόεδρος Ποροσένκο κοινωνούσε από τον αρχιεπίσκοπο των Ουνιτών.

Το Φανάρι νομίζει αντικανονικώς,
ότι όλαι αι Εκκλησίαι είναι ιδικαί του

Στην συνέχεια ο κ. Ιλαρίωνας δήλωσε ότι κατά την πρόσφατη συνάντηση στο Φανάρι μεταξύ αντιπροσωπίας της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο και τους Μητροπολίτες Περγάμου Ιωάννη, Γαλλίας Εμμανουήλ και Σμύρνης Βαρθολομαίο «Ο Μητροπολίτης Περγάμου αναφέρθηκε σε γεγονότα πριν από 300 χρόνια, τότε που η Μητρόπολη Κιέβου εντάχθηκε στο Πατριαρχείο Μόσχας, και ανέπτυξε μία θεωρία (ο Περγάμου) κατά την οποία η παραχώρηση αυτή ήταν προσωρινή. Ο Μητροπολίτης Κιέβου, σύμφωνα με απόφαση του τότε Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, έπρεπε να χειροτονηθεί από τον Πατριάρχη Μόσχας, αλλά να υπάγεται στον Οικουμενικό Πατριάρχη. Εμείς ως Πατριαρχείο Μόσχας τον τελευταίο καιρό ερευνήσαμε τα αρχεία μας, όπου εντοπίσαμε όλα τα σχετικά τεκμήρια τόσο στα Ελληνικά όσο και στα ρωσικά. Μιλάμε για 900 σελίδες! Από την μελέτη αυτών των εγγράφων διαπιστώθηκε ότι η Μητρόπολη Κιέβου εντάχθηκε στο Πατριαρχείο Μόσχας, κατόπιν αποφάσεως του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως. Στα έγγραφα δεν υπάρχει καμία αναφορά για προσωρινή παράδοση, ούτε προθεσμία παραχωρήσεως, ενώ ούτε ένα έγγραφο δεν αναφέρει πως η Μητρόπολη Κιέβου παραχωρείται στο Πατριαρχείο Μόσχας για 10, 20 η 100 χρόνια. Κατά το διάστημα αυτών των 300 ετών ποτέ Οικουμενικός Πατριάρχης δεν αμφισβήτησε την παραχώρηση αυτή! Ποτέ δεν αμφισβητήθηκε η ένταξη της Μητροπόλεως Κιέβου στο Πατριαρχείο Μόσχας, ούτε από τον μακαριστό Πατριάρχη Δημήτριο, ούτε από τους προκατόχους του η από τον σημερινό Πατριάρχη Βαρθολομαίο».

Κανονικήν εξουσίαν έχουν ΜΟΝΟΝ
αι οικείαι Ι. Σύνοδοι.
Όχι οι δήθεν «Προσωριναί Επιτροπείαι»

Τελικά, ο παραλογισμός ότι “επιτροπικώς” παραχωρούνται “άχρι καιρού” μητροπόλεις από το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως σε Αυτοκέφαλη Εκκλησία δεν ταλανίζει μόνο την Ελλαδική Εκκλησία, αλλά είναι πανορθόδοξο πρόβλημα, που σκοπό έχει να αναγνωρισθούν πρεσβεία δικαιοδοσίας στον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως σε ολόκληρη την Ορθόδοξη Εκκλησία. Επίσης, επιβεβαιώνεται σε πανορθόδοξο επίπεδο, για άλλη μία φορά, ότι φορέας, συντονιστής και κύριος υπερασπιστής της επιβολής πρωτείου στην Ορθόδοξη Εκκλησία είναι ο Μητροπολίτης Περγάμου κ. Ιωάννης Ζηζιούλας. Επίσης, επιβεβαιώνεται ότι ο Μητροπολίτης Γαλλίας κ. Εμμανουήλ κατέχει πρωταγωνιστικό ρόλο στις επιδιώξεις του αλωμένου Πατριαρχείου.
Επίσης, ήλθε στο φως της δημοσιότητας, από το τμήμα εξωτερικών εκκλησιαστικών σχέσεων της Ρωσικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, η δήλωση Ιεραρχών της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Ουκρανίας, μετά από συνάντηση που είχαν μέλη της με τον Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο στο Φανάρι στις 23 Ιουνίου. Οι Ουκρανοί Ιεράρχες στην κοινή δήλωσή τους τονίζουν ότι «Το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως διέψευσε τις πληροφορίες για το ότι έχει δήθεν συμφωνηθεί τελικά ο κανονικός μηχανισμός της αντιμετωπίσεως του σχίσματος εντός των κόλπων της Ουκρανικής Ορθοδοξίας και το ότι έχει δήθεν συνταχθεί το κείμενο του Τόμου Αυτοκεφαλίας». Μάλιστα, όπως δήλωσε ο Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ κ. Ιλαρίωνας, «ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος τόνισε ότι αυτοί που διαδίδουν ότι δήθεν ο τόμος της Αυτοκεφαλίας είναι έτοιμος, είναι εχθροί του Οικουμενικού Πατριαρχείου!». Επίσης, σήμφωνα πάντα με την δήλωση των Ουκρανών Ιεραρχών «δεν επιβεβαιώθηκε η είδηση ότι η μονομερής εκχώρηση της Αυτοκεφαλίας στην Εκκλησία της Ουκρανίας θα γινόταν κατά το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα η εντός συγκεκριμένων προθεσμιών». Όμως στο 5ο κανάλι της Ουκρανικής τηλεόρασης αναφέρθηκε ότι «ένας αρχιμανδρίτης προσκείμενος σε συγκεκριμένους κύκλους στο Φανάρι, δήλωσε ότι δήθεν ένας «μεγαλοφυής καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών» έχει συντάξει ήδη τον τόμο της Αυτοκεφαλίας».

Προκαθήμενοι υποχείριοι
και εκβιαζόμενοι από Πολιτικούς

Επιβεβαιώνοντας έτσι τις ισχυρές πιέσεις που δέχεται ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος τόσο από τους Αμερικανούς και την φιλοδυτική κυβέρνηση της Ουκρανία αλλά και το Βατικανό, για να προχωρήση στην ανακήρυξη του Αυτοκεφάλου της Ουκρανικής Εκκλησίας, όσο και από τον Τούρκο Πρόεδρο κ. Ερντογάν να μη προχωρήση στην ανακήρυξη. Ο κ. Βαρθολομαίος εκτός του ότι γνωρίζει ότι η ανακήρυξη του Αυτοκεφάλου θα προκαλέση σχίσμα στην Ορθόδοξη Εκκλησία, δέχεται ισχυράς πιέσεις και από τον Τούρκο Πρόεδρο, επειδή ο κ. Ερτογκάν είναι υποχρεωμένος απέναντι στους Ρώσους και ειδικότερα στον Ρώσο Πρόεδρο κ. Πούτιν, οι οποίοι «έσωσαν τον κ. Ερντογάν, όταν έγινε το πραξικόπημα στην Τουρκία το καλοκαίρι του 2016. Τότε οι ρωσικές μυστικές υπηρεσίες είχαν υποκλέψει επικοινωνίες του τουρκικού στρατού, που έδειχναν πως οργανωνόταν πραξικόπημα κατά του Τούρκου Προέδρου, πληροφορίες που μεταφέρθηκαν στις μυστκές υπηρεσίες και έτσι λήφθηκαν τα απαραίτητα μέτρα για την ασφαλή διαφυγή του κ. Ερντογάν», σύμφωνα με δημοσίευμα του ρωσικού SPUTNIK.
Επιδιώκει να έχη λόγον και ο Πάπας
Τέλος, να αναφερθή ότι στις 9 Ιουλίου αντιπροσωπία από το Φανάρι, αποτελούμενη από τους Μητροπολίτες Περγάμου, Γαλλίας και Σμύρνης θα μεταβή στην Μόσχα, για να συζητηθή και πάλι το Ουκρανικό ζήτημα. Ακόμα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Vatican Insider ο κ. Ιλαρίωνας θα έχη συν­άντηση με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο στο Μπάρι της Ιταλίας με αφορμή κοινή συνάντηση παπικών και Ορθοδόξων, στην οποία θα συμμετάσχουν εκπρόσωποι Ορθοδόξων Εκκλησιών και χριστιανών της Μέσης Ανατολής. Μάλιστα, ο πάπας Φραγκίσκος, όπως αναφέρθηκε στο ιταλικό πρακτορείο, σε έμμεση αναφορά του στο αίτημα της Ουκρανικής Ελληνικής Καθολικής Εκκλησίας (Ουνίτες) να αναγνωρισθούν ως Πατριαρχείο, είπε ότι «η Καθολική Εκκλησία δεν θα επιτρέψη ποτέ να ακολουθήση μία στάση διαίρεσης. Δεν θα επιτρέψουμε στον εαυτό μας να το κάνουμε αυτό. Στην Ρωσία υπάρχει μόνο ένα Πατριαρχείο, αυτό της Ρωσίας»!
Ο όλη επιμονή του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως να ορίζη αρμοδιότητες για το Πατριαρχείο σε όλη την οικουμένη θα πρέπει να αντιληφθούμε ότι είναι ξένη προς την ορθόδοξη θεολογία, διότι αν αρχίζουμε να υιοθετούμε τέτοιες διδασκαλίες τότε θα συμβή αυτό που δήλωσε η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Πολωνίας σχετικά με το Αυτοκέφαλο της Ουκρανικής Εκκλησίας, ότι δηλαδή «η εκκλησιαστική ζωή της κανονικής Ορθόδοξης Εκκλησίας πρέπει να βασίζεται στις αρχές της δογματικής επιστήμης-δηλαδή των Ιερών Κανόνων της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Η παραβίαση αυτής της αρχής φέρνει χάος στην ζωή της Εκκλησίας».

Επίσκοποι όχι από ανθρώπων,
αλλά παρά Κυρίου

Επισημειώνουμε, και το επαναλαμβάνουμε, με σαφήνεια. Δεν είμαστε ούτε «Ιερωνυμικοί», ούτε «Αντιπατριαρχικοί», ούτε «Φιλοπατριαρχικοί». Εισάγουμε και διασαλπίζουμε το γνήσιο «Εκκλησιολογικό Φρόνημα». Όλες οι Σύνοδοι είναι Ιερές και αποφασίζουν εν Πνεύματι Αγίω. Και απαξάπαντες οι Επίσκοποι (και οι Βοηθοί η οι Τιτουλάριοι), κατεστάθησαν εν ισχύει Διάδοχοι των Αποστόλων. Οι Προκαθήμενοι έχουν μόνο ένα δικαίωμα. Να προεδρεύουν στις Ι. Συνόδους, αλλά με μία ψήφο και γνώμη ισότιμη και ισόκυρη με τους αδελφούς τους. Το Σύνολο των Επισκόπων πήραν την Αρχιερωσύνη τους μόνο από τον ίδιο τον Κύριο, και όχι από ανθρώπους, όπως το διαβεβαιώνει ο Απ. των Εθνών Παύλος.
«Παύλος Απόστολος͵ ουκ απ ἀνθρώπων, ουδέ δι’ ανθρώπου αλλά δια Ιησού Χριστού και Θεού πατρός…» (Γαλ. α 1). «Παύλος Απόστολος Χριστού Ιησού κατ ἐπιταγὴν Θεού Σωτήρος ημών και Χριστού Ιησού …» (Α Τιμ. α 1).

Previous Article

Ζώσα πρόσβασις της Εκκλησίας εις την ψυχήν του λαού

Next Article

Προσκυνεί ένα άγαλμα!