Ὅστις μελετήση τὸ ἀκόλουθον ἄρθρον ἐκ τῆς γνωστῆς ἐφημερίδος «Τὰ Νέα» τῆς 20ῆς Νοεμβρίου 2023 θὰ ἀντιληφθῆ ὅτι ὁ μέσος Ἕλλην ἔχει σχεδὸν ἐξισώσει πλέον παπισμὸν καὶ Φανάρι καὶ ἀδυνατεῖ νὰ διακρίνη τί τελικῶς σημαίνει «Ἁγιότης». Ποῖος εὐθύνεται δι’ αὐτό; Παραθέτομεν ἀπόσπασμα:
«Αὐξάνονται καὶ πληθύνονται οἱ Ἅγιοι τῆς Ὀρθοδοξίας. Μόνο τὰ τελευταῖα δύο χρόνια ἔχουν ἀνακηρυχθεῖ 10 νέοι Ἅγιοι, ἐνῶ τὴν περίοδο 2020-2021 εἶχαν συμπεριληφθεῖ στὸ Ἁγιολόγιο ἄλλα 19 πρόσωπα… Ἀνάμεσά τους ξεχωρίζουν μορφὲς ἰδιαίτερα ἀγαπητὲς στοὺς χριστιανούς, ὅπως ὁ Ἅγιος Ἐφραὶμ τῆς Νέας Μάκρης… ὁ γέροντας Παΐσιος… ὁ γέροντας Γερβάσιος Παρασκευόπουλος (1877-1964)… ὁ πατέρας Ἀθανάσιος Χαμακιώτης… καὶ μία γυναίκα πρὶν ἀπὸ ἑνάμιση μήνα, ὅμως, ὡς Ἁγία εἶχε ἀνακηρυχθεῖ καὶ ἡ μοναχὴ Γαβριηλία Παπαγιάννη, μία γυναίκα μὲ μυθιστορηματικὴ ζωή, ἡ ἁγιοκατάταξη τῆς ὁποίας προκάλεσε ἔκπληξη γιὰ δύο λόγους: ἐξαιτίας τοῦ φύλου της… ἀλλὰ καὶ γιὰ τὸ γεγονὸς ὅτι στὸ παρελθὸν ἡ Γαβριηλία Παπαγιάννη εἶχε κατηγορηθεῖ γιὰ αἱρετισμό… Παλαιότερα ἀπαραίτητο θεωρεῖτο νὰ ἔχει μεσολαβήσει ἀρκετὸς χρόνος ἀπὸ τὸν θάνατό του μέχρι τὴν ἔνταξή του στὸ Ἁγιολόγιο, κάτι τὸ ὁποῖο τὰ τελευταῖα χρόνια ἀτονεῖ. Κοινωνικὰ καὶ ἠθικὰ κριτήρια δὲν λαμβάνονται ὑπόψη γιὰ τὴν ἁγιοκατάταξη ἀπὸ τὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, σὲ ἀντίθεση μὲ τὴ Ρωμαιοκαθολική. Εἶναι ἐνδεικτικὸ ὅτι πρὶν ἀπὸ λίγες ἡμέρες ὁ Πάπας Φραγκίσκος θέσπισε ἕνα ἐπιπλέον κριτήριο μὲ βάση τὸ ὁποῖο μπορεῖ κάποιος νὰ ἀναγνωριστεῖ ὡς Ἅγιος: τὸ νὰ ἔχει θυσιάσει τὴ ζωή του γιὰ τὸ καλὸ τοῦ συνόλου. Μὲ βάση αὐτὴ τὴ φιλοσοφία, ὁ ἴδιος εἶχε ἀναγνωρίσει ὡς Ἁγίους τοὺς γιατροὺς καὶ τοὺς νοσοκόμους, ποὺ ἔχασαν τὴ ζωή τους ἀπὸ Covid-19 στὴν πρώτη φάση τῆς πανδημίας».