Η «πομπή» της OCU ή σε ποιον πηγαίνει ο Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος;

Share:

Στο Κίεβο πραγματοποιήθηκαν η Λιτανεία της UOC με 350.000 άτομα και η «πομπή» της OCU (Σχισματική Ουκρανική Εκκλησία) σχεδόν χωρίς κόσμο.

Στις 27 Ιουλίου 2021 πραγματοποιήθηκε η Μεγάλη Λιτανεία της UOC, στην οποία έλαβαν μέρος περισσότεροι από 350.000 άνθρωποι. Και παρόλο που η αστυνομία ανακοίνωσε τον αριθμό των 55.000 ατόμων, όποιος παρακολουθούσε την πορεία από μέσα θα συμφωνήσει ότι υπήρχαν πολλοί συμμετέχοντες, πολύ περισσότεροι από τα προηγούμενα χρόνια. Μέσα μαζικής ενημέρωσης, τόσο ουκρανικά όσο και ξένα, έδωσαν μεγάλη προσοχή σε αυτό το γεγονός. Ναι, η εκτίμησή της διέφερε ριζικά – από συμπάθεια και εντελώς ουδέτερη αναφορά έως απότομη απόρριψη και κριτική. Αλλά, όπως και να έχει, τα ΜΜΕ απλά δεν θα μπορούσαν να «μην προσέξουν» τη Μεγάλη Λιτανεία της UOC.

Στις 28 Ιουλίου 2021 η OCU πραγματοποίησε την παραδοσιακή της «ουκρανική πομπή». Για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, ο αριθμός των συμμετεχόντων σε αυτήν την εκδήλωση δεν ανακοινώθηκε – ούτε από εκπροσώπους της Εθνικής Αστυνομίας, ούτε από τους ίδιους τους σχισματικούς. Ο λόγος είναι απλός – δεν υπήρχε τίποτα για φωνή. Χωρίς κρατικούς υπαλλήλους, χωρίς πολιτικούς και χωρίς ανθρώπους – έτσι μπορεί να περιγραφεί η «ουκρανική πομπή» της OCU. Επιπλέον, πέρασε απαρατήρητη όχι μόνο για τους πιστούς Ουκρανούς, αλλά και για τα ουκρανικά μέσα ενημέρωσης.

Ο Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος λέει συνεχώς ότι στην Ουκρανία έχει ένα «ποίμνιο πολλών εκατομμυρίων». Ταυτόχρονα, οι Φαναριώτες προσποιούνται πεισματικά ότι «δεν παρατηρούν» το πραγματικά τεράστιο ποίμνιο της UOC, αγνοούν τους πιστούς της και επιμένουν πεισματικά ότι το σχίσμα στην Ουκρανία έχει ξεπεραστεί.
Περί των αριθμών και της αλήθειας

Πιο πρόσφατα, τα κορυφαία μέσα ενημέρωσης ήταν γεμάτα από τίτλους ότι η OCU έχει 2,5 φορές περισσότερους πιστούς από την UOC. Η πηγή τέτοιων απόψεων ήταν τα αποτελέσματα μιας έρευνας μιας ιδιωτικής εταιρείας «Kiev International Institute of Sociology». Οι δημοσιεύσεις σχετικά με αυτό εμφανίστηκαν τόσο στον επίσημο ιστότοπο της OCU όσο και στις πηγές του διαδικτύου του Φαναρίου.

Έτσι, διαμορφώνονται δύο πραγματικότητες – η εικονική και η αντικειμενική. Στην εικονική πραγματικότητα, η UOC δεν έχει σχεδόν καμία υποστήριξη και το 58% όλων των Ορθοδόξων Ουκρανών ανήκει στην OCU, στην αντικειμενική, η UOC συγκεντρώνει εκατοντάδες χιλιάδες σε θρησκευτικές πομπές, οι εκκλησίες της είναι γεμάτες. Και τι γίνεται με την OCU; Οι λίγες (σε σύγκριση με την UOC) εκκλησίες της είναι μισοάδειες και πρακτικά δεν υπάρχουν λιτανείες.

Αλλά ακριβώς στην εικονική πραγματικότητα στον δημόσιο χώρο καθοδηγείται το Φανάρι. «Κάνοντας μπάνιο» σε ένα «ζεστό μπάνιο» δημοσκοπήσεων από την OCU, οι Φαναριώτες επαναλαμβάνουν για «εκατομμύρια Ουκρανούς» οι οποίοι «προσχώρησαν στην Εκκλησία». Έτσι, επιτυγχάνεται ένας φαύλος κύκλος, τον οποίο μπορεί να ανοίξει μόνο η αλήθεια για την πραγματική κατάσταση των πραγμάτων, σύμφωνα με την οποία τα στοιχεία των δημοσκοπήσεων και τα στοιχεία της πρακτικής συμμετοχής στις λειτουργίες είναι πολύ διαφορετικά.

Επειδή, σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις, εκατομμύρια Ουκρανοί «περιμένουν» την άφιξη του κ. Βαρθολομαίου στην Ουκρανία, αλλά στην πραγματικότητα, σε μια από τις κύριες γιορτές της OCU έρχονται μόνο μερικές χιλιάδες άνθρωποι. Όλοι οι άλλοι συμμετέχοντες στην έρευνα δεν έχουν καμία απολύτως σχέση με την Εκκλησία. Δεν πηγαίνουν σε εκκλησίες, δεν συμμετέχουν στα Μυστήρια της Εκκλησίας και η άφιξη του Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου στην Ουκρανία είναι βαθιά αδιάφορη γι ‘αυτούς.
Ουκρανικά ΜΜΕ και OCU

Την παραμονή της Ημέρας της Βάπτισης των Ρως, ολόκληρη η Ουκρανία γέμισε με μια διαφήμιση του Σεργκέι Ντουμένκο με μια πολύ περίεργη επιγραφή «OCU: πάνω από 1033 χρόνια στην εγκαθίδρυση της ουκρανικής κρατικότητας». Οι διαφημίσεις ήταν σε διαφημιστικές πινακίδες κατά μήκος των δρόμων, στην τηλεόραση, στο μετρό, ακόμη και σε τρένα υπεραστικών.
Διαφήμιση του Σεργκέι Ντουμένκο στο τρένο “Intercity” Κίεβο – Χάρκοβο. Φωτογραφία: ΕΟΔ

Αλλά τα ουκρανικά μέσα ενημέρωσης, τα προηγούμενα χρόνια, διαφήμιζαν μαζικά τον εορτασμό της OCU την Ημέρα της Βάπτισης των Ρως, φέτος σιωπηλά ντροπαλώς. Εάν εισαγάγετε τη φράση «OCU Βάπτιση Ουκρανία – των Ρως» σε μια μηχανή αναζήτησης Google, θα λάβετε έως και … 4 αποτελέσματα. Από αυτά, δύο ανήκουν στο Radio Liberty και τα άλλα δύο ανήκουν στην «Αριστερή ακτή» και την Ukrinform (αυτές είναι οι πηγές της ομάδας πληροφοριών OCU).

Ναι, υπήρχαν μεταδόσεις στα τηλεοπτικά κανάλια του Ποροσένκο – Pryamy και Fifth, στο UA Pershomu (αυτό είναι κατανοητό) και μερικές ακόμη στο YouTube. Αυτά ήταν όλα. Η ειδησεογραφική ροή δεν είναι γεμάτη με μηνύματα για τυχόν εορτασμούς της OCU με αφορμή την «Ημέρα της Βάπτισης της Ουκρανίας-Ρως”. Δεν βλέπουμε πολλές αναφορές, ακόμη και εκείνα τα δημοσιεύματα που παραδοσιακά συμπαθούν τους Ουκρανούς σχισματικούς πρακτικά πέρασαν την εκδήλωσή τους σιωπηλά. Και αν το έκαναν, ήταν πολύ αποσπασματικά.

Δεν είναι δύσκολο να μαντέψουμε ότι αυτή η σιωπή προκαλείται, πρώτα απ ‘όλα, από την πολύ προφανή αντίθεση μεταξύ των εορτασμών της UOC και της OCU. Ναι, η δομή του Ντουμένκο εξηγεί την απουσία ενοριτών στις «γιορτές» στο Κίεβο με την ανακοίνωση ότι ακυρώθηκε η «ουκρανική πομπή». Όμως έγινε αυτή!

Ένας τεράστιος αριθμός «κληρικών» της OCU ήρθε στο Κίεβο από τις περιοχές, υπήρξαν λαϊκοί από τις επισκοπές τους (κάτι που φαίνεται καθαρά στην τηλεοπτική μετάδοση) και οι άνθρωποι περπατούσαν από τη Μονή Αγίου Μιχαήλ με τους χρυσούς τρούλους προς τη Βολοντίμιρσκα Γκόρκα όπως και τα προηγούμενα χρόνια. Επιπλέον, οι «ιερείς» της OCU ανέφεραν ότι στην τελευταία συνάντηση των «κλήρων» της πόλης του Κιέβου ο Ντουμένκο συζήτησε μαζί τους τις λεπτομέρειες της μελλοντικής «θρησκευτικής πομπής», η οποία, παρά τις επίσημες δηλώσεις, ωστόσο σχεδιάστηκε και πραγματοποιήθηκε. Γιατί δεν υπήρχαν τέτοιες διαφημίσεις όπως συνήθως;

Και εδώ επιστρέφουμε εκεί απο πού ξεκινήσαμε τη συζήτηση μας. Το γεγονός είναι ότι η προσοχή που έδειξαν τα μέσα ενημέρωσης σε σχέση με τις ενέργειες της OCU υπαγορεύτηκε όχι από το ενδιαφέρον για αυτήν τη θρησκευτική δομή, αλλά από τη συμμετοχή των αρχών ή των πολιτικών της πρώτης τάξης.

Για παράδειγμα, το 2018, ο Πρόεδρος της Ουκρανίας, ο Πρωθυπουργός, πολλοί πολιτικοί και αξιωματούχοι συμμετείχαν στην «ουκρανική πομπή» των σχισματικών (τότε ακόμα ήταν UOC-KP). Όλα οργανώθηκαν σε κρατικό επίπεδο, από τηλεοπτικές εκπομπές έως τη συλλογή κρατικών υπαλλήλων που συμμετείχαν στην «πομπή». Και παρόλο που όλη αυτή η πολιτική δράση δεν έμοιαζε πολύ με θρησκευτική πομπή, έλαβε ακόμα πολύ χώρο στα μέσα ενημέρωσης. Το 2019, ο Ποροσένκο ήταν στην πομπή και πάλι ο βαθμός προσοχής των μέσων ενημέρωσης ήταν πολύ υψηλός.

Το 2021 ο κανένας από τα «αστέρια» δεν ήρθε. Και αυτό είναι όλο, ο Ντουμένκο με μια χούφτα οπαδούς του δεν ενδιαφέρει κανέναν. Και εδώ ήρθε η ώρα να σκεφτεί ο Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος.
Τι πρέπει να σκεφτεί ο επικεφαλής του Φαναρίου;

Πρώτον, η απουσία ενός πιστού λαού σε μία από τις κύριες γιορτές της OCU υποδηλώνει ότι το Φανάρι δεν έχει κανένα «ποίμνιο πολλών εκατομμυρίων» στην Ουκρανία. Υπάρχουν μερικές χιλιάδες άνθρωποι που δεν αναζητούν τον Χριστό στην OCU, αλλά την ικανοποίηση των εθνικιστικών φιλοδοξιών τους (ως εκ τούτου, έφεραν την τεράστια σημαία της Ουκρανίας εν πομπή). Για αυτούς, ο κ. Βαρθολομαίος δεν είναι ευεργέτης, αλλά ένα πιόνι που έχει κάνει τη δουλειά του και «μπορεί να φύγει».

Δεύτερον, η απουσία των αρχών σε μία από τις κύριες γιορτές της OCU είναι ένα σημαντικό και ανησυχητικό μήνυμα για τον επικεφαλής του Φαναρίου. Ο Ζελένσκι απέδειξε για άλλη μια φορά ότι προσπαθεί να κρατήσει μια ορισμένη απόσταση σε σχέση με εκκλησιαστικά ζητήματα. Ο Πρόεδρος της Ουκρανίας, αν δείχνει ενδιαφέρον για την εκκλησιαστική σφαίρα, το κάνει με τη βία, όχι με τη θέλησή του. Ναι, ο Ζελένσκι ενδιαφέρεται για την εύνοια των Ηνωμένων Πολιτειών, πράγμα που σημαίνει ότι αναγκάζεται να δείξει σημάδια προσοχής στην OCU με το Φανάρι και να επικρίνει την UOC. Αλλά πόσο ενδιαφέρεται προσωπικά για αυτό;

Μπορεί να υποτεθεί ότι η πρόσκληση του Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου στην Ουκρανία δεν προέρχεται από τη διάθεση του Ζελένσκι προς την OCU, αλλά καθαρά από πολιτικούς λόγους. Αυτό σημαίνει ότι ο Βλαντίμιρ Αλεξάντροβιτς δεν αισθάνεται ιδιαίτερη χαρά από τη συνάντηση του Αυγούστου με τον Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο. Όπως και μια συνάντηση «σε ιδιαίτερα ζεστή ατμόσφαιρα» με τον επικεφαλής του Φαναρίου δεν αναμένεται. Επιπλέον μια τεράστια δέσμη προβλημάτων υπάρχουν που σχετίζονται με την παροχή «πρόσθετων». Όλα, λοιπόν, θα είναι με βάση το πρωτόκολλο και επίσημα.

Τρίτον, οι συμμετέχοντες στις δημοσκοπήσεις δεν περιμένουν την άφιξη του Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου. Δεν τους ενδιαφέρει. Όπως, στην πραγματικότητα, η OCU. Στην τηλεόραση είναι ακόμα δυνατό, αλλά στην πραγματικότητα και στο Κίεβο όχι. Δεν είναι ενδιαφέρον.

Τέταρτον, τα ουκρανικά και ξένα μέσα μαζικής ενημέρωσης δεν ενδιαφέρονται επίσης για την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας. Συγκρίνετε: Οι εορτασμοί της UOC καλύφθηκαν από 455 δημοσιογράφους, εκ των οποίων οι 22 είναι εκπρόσωποι ξένων εκδόσεων, συμπεριλαμβανομένων των Agence France Presse, Deutsche Welle, BBC World Service και άλλων. Πόσοι δημοσιογράφοι έχουν λάβει διαπίστευση για τους «εορτασμούς» της OCU; Είναι άγνωστο.

Με βάση όλα αυτά, είναι εύκολο να μαντέψουμε ότι εάν κατά την άφιξη του Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου στην Ουκρανία ο Πρόεδρος της χώρας Ζελένσκι δεν είναι παρών στην «θεία λειτουργία» της OCU, τότε η «θεία λειτουργία» θα περάσει απαρατήρητη τόσο από την πλευρά των ΜΜΕ όσο και από την πλευρά της πλειοψηφίας των Ουκρανών πιστών. Γιατί, ανεξάρτητα από το πώς ο Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος παρηγορείται με την ιστορία ότι ο Τόμος έχει προσθέσει «εκατομμύρια» κατοίκους της Ουκρανίας στην Εκκλησία, αυτό το παραμύθι δεν θα γίνει πραγματικότητα. Προσθέτει μερικές δεκάδες χιλιάδες σχισματικούς στο Φανάρι. Συμμετείχαν χωρίς μετάνοια και χωρίς να αλλάξουν την κοσμοθεωρία τους. Αυτοί, σε γενικές γραμμές, παρέμειναν ημιπαγανιστές, οι οποίοι είναι πολύ δύσκολο να διδαχθούν αντί για «Δόξα στην Ουκρανία!» να πουν «Χριστός Ανέστη!», στους οποίους είναι δύσκολο να εξηγηθεί ότι στις θρησκευτικές πομπές φέρνουν εικόνες, όχι σημαίες, και που δεν μπορούν να πειστούν ότι ο Χριστιανισμός είναι θρησκεία αγάπης, όχι μίσους.

Και ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος θα μπορεί να το δει ήδη τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους.

spzh.news

Previous Article

H κατάσταση στην ουκρανική εκκλησία δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα

Next Article

Δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε με όραμα της Εκκλησίας που προωθεί το Φανάρι