Θα αποτολμηθεί αίτημα Συνόδου για αποκατάσταση των καθηρημένων;

Share:

Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου

Θα αποτολμηθεί αίτημα Συνόδου για αποκατάσταση των καθηρημένων και αυτοχειροτονήτων στην Ουκρανία, από όσους εκ των υστέρων ενθυμήθηκαν τον Γέροντα Επιφάνιο Θεοδωρόπουλο, που με σαφήνεια τόνιζε ότι ‘’αι συνέπειαι του σχίσματος δεν αίρονται αυτομάτως’’, ‘’αίρονται δι’ αποφάσεως Συνόδου. Αυτά και μόνον αυτά γνωρίζει η Ορθόδοξος Εκκλησία’’*; Θα αποτολμηθεί τέτοιο αίτημα, από αυτούς που προσπερνούν το γεγονός, ότι η Αυτοκεφαλία δεν έτυχε της συναίνεσης της πλειοψηφίας των Τοπικών Εκκλησιών; Εκ των υστέρων ενθυμήθηκαν τον Γέροντα Επιφάνιο;

Αυτοί που επαινούσαν την ‘’κατάρριψη’’ των εκκλησιαστικών επισημάνσεων του π. Επιφανίου για τον Άγιο Ανατόλιο Κωνσταντινουπόλεως και τον Άγιο Κύριλλο Ιεροσολύμων, για να καταδειχθεί Αποστολική διαδοχή στους σχισματικούς, εκ των υστέρων τον ενθυμούνται για την περίπτωση των καθηρημένων και αυτοχειροτονήτων στην Ουκρανία; Ποιος στήριζε τη θεολογικά διαβλητή θέση περί Αποστολικής διαδοχής στους σχισματικούς; Εκ των υστέρων ενθυμήθηκαν τον Γέροντα Επιφάνιο;

Εάν όντως και κατ’ αυτούς Σύνοδος επιλαμβάνεται τέτοιων ζητημάτων, γιατί δεν εκζητούν επίμονα σύγκλησή της και προς ανασκευή μάλιστα της θεολογικά διαβλητής θέσης περί Αποστολικής διαδοχής στους σχισματικούς; Θα εκζητήσουν με τον τρόπο που γνωρίζουν να εκζητούν και με περισσή μάλιστα επιμονή ή η επιμονή είναι περιττή; Να ενθυμίσουμε την επισήμανση του π. Επιφανίου, ότι ‘’αυτά και μόνον αυτά γνωρίζει η Ορθόδοξος Εκκλησία’’*.

‘’Βεβαίως όταν σχισματικός ή αιρετικός Κληρικός επιστρέφει εις την Ορθοδοξία γίνεται δεκτός πολλάκις άνευ χειροτονίας, δι’ απλής απόφασης Συνόδου. Τούτο όμως γίνεται δια Συνόδου. Σύνοδος πάντοτε αποφασίζει την αποκατάστασιν των αιρετικών ή σχισματικών’’*, τονίζει ο π. Επιφάνιος. Τόσο πολύ επιμένουν στη συνοδική αποκατάστασή των ή για να μη θεωρηθούν ότι καταρρίπτουν ακόμα μια φορά τις επισημάνσεις του π. Επιφανίου, επιστράτευσαν αυτόν τον περίεργο και αναιρετικό των προηγουμένων προβολών τους τρόπο; Με τον τρόπο που γνωρίζουν να εκζητούν, ας αποτολμήσουν την εκζήτηση Συνόδου για το ζήτημα τούτο.

Παράδοξο δεν είναι αυτοί που υπεραμύνθηκαν την Κανονικότητα επιστροφής των σχισματικών καθηρημένων και αυτοχειροτονήτων στην Εκκλησία, με τη θεολογικά διαβλητή θέση περί Αποστολικής διαδοχής στους σχισματικούς, αίφνης και εκ των υστέρων να ενθυμούνται τον π. Επιφάνιο; Ποία η χρεία Συνόδου για το ζήτημα τούτο; Δηλαδή θα κληθεί να εγκρίνει Σύνοδος την αποκατάσταση των καθηρημένων και αυτοχειροτονήτων, χωρίς κανένα δικαίωμα διαφωνίας από μέρους των Τοπικών Εκκλησιών; Αυτό εννοείται με το ομόθυμον και τη συναίνεση των Τοπικών Εκκλησιών;

Δηλαδή κατ’ αυτούς το ζήτημα της Αυτοκεφαλίας. δεν έχει χρεία ουσιαστικής συναίνεσης και έχει μόνο το ζήτημα των καθηρημένων και αυτοχειροτονήτων; Δεν είναι αλληλένδετα τα ζητήματα τούτα; Αν όντως όμως επιμένουν στη συνοδική αποκατάσταση των καθηρημένων και αυτοχειροτονήτων στην Ουκρανία, γιατί δεν εκζητούν σύγκληση Συνόδου από τους διαδικτυακούς ιστότοπούς των, με τον επίμονο τρόπο που συνήθως εκζητούν; Να ενθυμίσουμε την επισήμανση του π. Επιφανίου, ότι ‘’αυτά και μόνον αυτά γνωρίζει η Ορθόδοξος Εκκλησία’’*.

*‘’Τα δύο άκρα’’ , Αρχιμανδρίτου Επιφανίου Ι. Θεοδωροπούλου, Έκδοσις Ιερού Ησυχαστηρίου Κεχαριτωμένης Θεοτόκου Τροιζήνος.

Previous Article

Μια ερώτηση στον Μητροπολίτη Μεσογαίας

Next Article

Εκοιμήθη ο αρχιμανδρίτης π. Γερβάσιος Ραπτόπουλος

Διαβάστε ακόμα