Λαϊκός ο Ντουμένκο;

Share:

 

Από την Ελλάδα, την Ιερουσαλήμ και την Πολωνία προήλθαν δηλώσεις στις οποίες ο επικεφαλής της OCU ονομάστηκε ψευδοεπίσκοπος, σχισματικός και λαϊκός. Τι σημαίνει αυτό;

Μετά την έναρξη του πολέμου, η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας επιδίδεται σε απροκάλυπτη ληστεία, καταλαμβάνοντας τους ναούς της UOC κατά δεκάδες και εκατοντάδες. Ταυτόχρονα, οι άνθρωποι του Ντουμένκο αυτόαποκαλούνται αξιολύπητα  «αναγνωρισμένη ουκρανική εκκλησία». Εν τω μεταξύ, υπάρχουν μεγάλα προβλήματα με αυτήν την αναγνώριση. Απολύτως όλες οι Εκκλησίες (εκτός από το Φανάρι) αποφεύγουν προσεκτικά τη συλλειτουργία  με τον Ντουμένκο και τους «ιεράρχες» του. Και τις τελευταίες ημέρες, έχουν γίνει δηλώσεις από τρεις Τοπικές Εκκλησίες σχετικά με το καθεστώς της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, της «επισκοπής» της και προσωπικά του Σεργκέι Ντουμένκο. Επιπλέον, οι δηλώσεις είναι αρκετά σκληρές.

Έλληνες πιστοί: Ο Ντουμένκο είναι ένας ψευδεπίσκοπος και ένας λαϊκός με ράσο

Στις 4 Αυγούστου 2022, σε συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε στην Αίθουσα Επίσημων Εκδηλώσεων της Μητρόπολης Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου της Εκκλησίας της Ελλάδος, ανακοινώθηκε η επικείμενη επίσκεψη του Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου, του Αρχιεπισκόπου κ. Ιερώνυμου και του Επιφανίου Ντουμένκο.

Ο επικεφαλής της αρχιεπισκοπής, Στέφανος, είπε ότι αυτή η «προσκυνηματική επίσκεψη» θα πραγματοποιηθεί από τις 3 έως τις 6 Σεπτεμβρίου 2022 με αφορμή τον πρώτο επίσημο εορτασμό των Αγίων Θάσου και θα περιλαμβάνει «εκκλησιαστικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις στη Θάσο, τη Χρυσούπολη και την Καβάλα». Μεταξύ αυτών των εκδηλώσεων υπάρχει μια κοινή λειτουργία.

Δύο ημέρες αργότερα, μια ανοιχτή επιστολή από πολλές εκατοντάδες Έλληνες λαϊκούς προς τον Μητροπολίτη κ. Στέφανο, τον Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο, τον Αρχιεπίσκοπο κ. Ιερώνυμο και τα μέλη της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος εμφανίστηκε στα ελληνικά εκκλησιαστικά μέσα ενημέρωσης.

Στην επιστολή, οι πιστοί γράφουν ότι με χαρά έμαθαν για την επίσκεψη διακεκριμένων προσκεκλημένων όπως ο Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος και ο Προκαθήμενος της Εκκλησίας της Ελλάδος στους εορτασμούς της Σύναξης των Αγίων της νήσου Θάσου. Αλλά σε σχέση με τον Σεργκέι Ντουμένκο, δεν εξέφρασαν καμία χαρά.

«Η χαρά μας όμως αυτή μετατράπηκε πριν από λίγες ημέρες σε λύπη, όταν εμφανίστηκαν δημοσιεύματα που ανέφεραν ότι κατά τον εορτασμό αυτό θα παραβρίσκεται ο σχισματικός ψευδεπίσκοπος Κιέβου κ. Επιφάνιος ο οποίος είναι λαϊκός με άμφια που μαζί με Ουνίτες, αυτοχειροτόνητους, καθηρημένους και σχισματικούς αποτελούν την «δήθεν Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας», έγραψαν οι πιστοί, προσθέτοντας ότι «μια εκκλησία που 10 από τις 14 ορθόδοξες εκκλησίες δεν αναγνώρισαν, ούτε έχουν κοινωνία με τον σχισματικό μητροπολίτη Επιφάνιο και τους συν αυτώ καθηρημένους και αχειροτόνητους δήθεν κληρικούς».

«Ο Επιφάνιος είναι ένας σχισματικός ψευδεπίσκοπος του Κιέβου, ο οποίος είναι λαϊκός με άμφια».

Η επιστολή λέει επίσης ότι η συλλειτουργία μαζι με «αυτόν και τους δήθεν κληρικούς που είναι λαϊκοί με ράσα» είναι προσβολή για την Αρχιεροσύνη που ο Τριαδικός και Μόνος Αληθινός Θεός χάρισε».

Κατά τη στιγμή της δημοσίευσης, υπάρχουν υπογραφές 407 λαϊκών και η ίδια η επιστολή λέει ότι θα συνεχιστούν έως ότου οι διοργανωτές αρνηθούν να προσκαλέσουν τον Σεργκέι Ντουμένκο.

Να σημειωθεί εδώ ότι η μητρόπολη αυτή δεν ανήκει σε εκείνες που το 2019 διαμαρτυρήθηκαν για την απόφαση της Εκκλησίας της Ελλάδος να αναγνωρίσει την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας (όπως ο Πειραιάς ή η Κέρκυρα). Επιπλέον, αποτελεί μέρος των λεγόμενων «νέων εδαφών», τα οποία έχουν διπλή υποταγή – τόσο στην Εκκλησία της Ελλάδος όσο και στο Φανάρι.

Δηλαδή, οι λαϊκοί που υπέγραψαν το έγγραφο είναι το ονομαστικό ποίμνιο του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως και προσωπικά του Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου. Επιπλέον, έχουν περάσει 4,5 χρόνια από την έκδοση του Τόμου στον Σεργκέι Ντουμένκο. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, οι άνθρωποι θα μπορούσαν να σκεφτούν προσεκτικά τα επιχειρήματα του Φαναρίου σχετικά με τη νομιμοποίηση των Ουκρανών σχισματικών και να καταλήξουν σε κάποιο συμπέρασμα. Και αυτό το συμπέρασμα είναι κατηγορηματικό: ο Σεργκέι Ντουμένκο και η «επισκοπή» του δεν έχουν καμία σχέση με την Εκκλησία, είναι απλώς λαϊκοί που φοράνε εκκλησιαστικά άμφια.

Πολωνός Προκαθήμενος: Ο Επιφάνιος είναι λαϊκός χωρίς χειροτονία

Στις 9 Αυγούστου 2022, ο Προκαθήμενος της Πολωνικής Εκκλησίας, Μητροπολίτης Σάββας, σε συνέντευξή του στο polityka, δήλωσε για άλλη μια φορά ότι τόσο ο Ντουμένκο όσο και ολόκληρη η «εκκλησία» του είναι λαϊκοί άνθρωποι χωρίς κανονικές χειροτονίες.

«Ο Φιλάρετος στερήθηκε τη χειροτονία και δεν έχει δικαίωμα να την παραχωρήσει σε άλλους. Αναφερόμαστε στη μη κανονική χειροτονία του Επιφανίου, του επικεφαλής αυτής της νέας ουκρανικής εκκλησίας. Ο Επιφάνιος «χειροτονήθηκε» από τον πρώην Μητροπολίτη Φιλάρετο, στερημένο από επισκοπική χειροτονία, δηλαδή τυπικά λαϊκό», είπε ο Μητροπολίτης.

Τόνισε ότι η Πολωνική Εκκλησία δεν αναγνωρίζει τις «χειροτονίες» του Φιλαρέτου και υπενθύμισε ότι ο Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος κατείχε την ίδια θέση πριν από λίγο καιρό: «Ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως κ. Βαρθολομαίος επί 22 χρόνια αναγνώριζε την απόφαση του Πατριαρχείου Μόσχας να του στερήσει τη χειροτονία και να καθαιρέσει τον Μητροπολίτη Φιλάρετο σε καθεστώς λαϊκού ως σχισματικού της Εκκλησίας. Αλλά διάφορες δυνάμεις παρενέβησαν: κάποιος προσπάθησε να πείσει τον Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο να χορηγήσει αυτοκεφαλία στην Ουκρανική Εκκλησία υπό την ηγεσία του Επιφανίου».

Ο Επιφάνιος «χειροτονήθηκε» από τον πρώην Μητροπολίτη Φιλάρετο, στερημένο από επισκοπική χειροτονία, δηλαδή τυπικά λαϊκό.

Μητροπολίτης Σάββας

Λοιπόν, μια από καιρό προφανής ιδέα σε όλους: «Όλες οι Ορθόδοξες Εκκλησίες, συμπεριλαμβανομένης της δικής μας, αναγνωρίζουν ότι ο Φιλάρετος στερήθηκε τη χειροτονία και δεν έχει κανένα δικαίωμα να την παραχωρήσει σε άλλους».

Σε αντίθεση με τον Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο ή τον Πατριάρχη κ. Θεόδωρο (επικεφαλής της Εκκλησίας της Αλεξάνδρειας), ο Πολωνός πρώτος ιεράρχης δεν συνηθίζει να λέει ένα πράγμα σήμερα και ένα άλλο αύριο. Το ίδιο ακριβώς είπε και το 2018: «Σε αυτόν τον νεαρό κοινωνικό (Ντουμένκο – Εκδ.) μεγάλη ζημιά έγινε όταν διορίστηκε Μητροπολίτης. Υπό το πρίσμα του κανονικού δικαίου, δεν είναι κληρικός. Δεν έχει χειροτονηθεί στην κανονική Εκκλησία».

Ιεράρχης Ιεροσολύμων: Ο Επιφάνιος είναι σχισματικός στην υπηρεσία των αντιεκκλησιαστικών δυνάμεων

Στις 4 Αυγούστου 2022, ο Αρχιεπίσκοπος Σεβαστείας κ. Θεοδόσιος (Πατριαρχείο Ιεροσολύμων) έκανε δήλωση. Το κύριο θέμα της δήλωσής του ήταν ένα σχόλιο για την έκκληση του Σεργκέι Ντουμένκο να στερήσει από το πατριαρχείο τον Προκαθήμενο της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Ωστόσο, θα προσέξουμε πώς χαρακτηρίζει τον ίδιο τον Ντουμένκο ο επίσκοπος Ιεροσολύμων.

«Αυτός (Ντουμένκο – Εκδ.) και οι σχισματικοί υπό την ηγεσία του είναι το κύριο πρόβλημα, είναι ο λόγος για αυτό στο οποίο καταλήξαμε όλοι: το εκκλησιαστικό σχίσμα και τη διακοπή της ευχαριστιακής κοινωνίας με πολλές Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες. Ο σχισματικός Επιφάνιος δεν έχει την εξουσία να δρομολογήσει την επίλυση της εκκλησιαστικής κρίσης, διότι ο ίδιος στέκεται επικεφαλής της, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της και αιτία πολλών προβλημάτων που υπάρχουν εντός της Ορθόδοξης Εκκλησίας».

Ο αρχιεπίσκοπος πιστεύει επίσης ότι ο Ντουμένκο και οι υποστηρικτές του είναι «υπουργοί πολιτικών δυνάμεων εχθρικών προς την Εκκλησία μας, η οποία δημιούργησε την τρέχουσα κρίση, η οποία απαιτεί ταχεία επίλυση».

Ο σχισματικός Επιφάνιος είναι επικεφαλής της εκκλησιαστικής κρίσης, αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της και αιτία πολλών προβλημάτων που υπάρχουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία.

Αρχιεπίσκοπος Σεβαστείας

Ποια είναι η διέξοδος από την κατάσταση;

Ενώ στην Ουκρανία ο Σεργέι Ντουμένκο και οι σύντροφοί του συνεχίζουν να καυχιούνται ως «ο προκαθήμενος της ενοποιημένης ουκρανικής αυτοκέφαλης εκκλησίας», στο εξωτερικό σκέφτονται αρκετά διαφορετικά. Ο πόλεμος σταμάτησε και πάγωσε την πανορθόδοξη σύγκρουση που προκάλεσε η αναγνώριση της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας από το Φανάρι, αλλά δεν την έλυσε. Ναι, ο Ντουμένκο προσπαθεί τώρα να μεγιστοποιήσει την ανάπτυξη «εχθροπραξιών» εναντίον της UOC με στόχο την πλήρη καταστροφή της. Η απόλυτη ένταξη της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας, τόσο για τον Ντουμένκο όσο και για τον Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο, θα ήταν μια ιδανική επιλογή, αφού θα «έλυνε» όλα τα προβλήματα. Αλλά είναι ήδη σαφές ότι αυτός ο στόχος είναι ανέφικτος. Παρά το παγκόσμιο κύμα αντιδράσεων, η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία διατηρεί το καθεστώς της μεγαλύτερης ομολογίας στη χώρα. Ως εκ τούτου, το «ουκρανικό πρόβλημα» παραμένει πριν από την Ορθοδοξία στην ίδια μορφή με τα τελευταία χρόνια. Τι θα γίνει με αυτό;

Η σύνοδος της UOC στο Φεωφάνιγια διατύπωσε ξεκάθαρα ότι για να μπορέσουμε να διεξαγάγουμε κάποιες διαπραγματεύσεις με την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας «επί ίσοις όροις», θα πρέπει να λυθεί εκεί το πρόβλημα της απουσίας κανονικών χειροτονιών. Ο Ντουμένκο το αποκάλεσε αλαζονικά «προϋποθέσεις και τελεσίγραφα». Αλλά, όπως μπορείτε να δείτε, ο κόσμος σκέφτεται διαφορετικά. Ο Ντουμένκο είναι ένας «ψεύδοεπίσκοπος», «σχισματικός, «λαϊκός με άμφια». Και δεν προσπαθούμε να προσβάλλουμε τον επικεφαλής της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας. Η απουσία χειροτονιών είναι ένα πραγματικό πρόβλημα που δεν μπορεί να παρακαμφθεί ή να «φιμωθεί». Το ίδιο είπαν και οι προκαθήμενοι και οι σύνοδοι άλλων Εκκλησιών, για παράδειγμα της Αλβανικής και της Ρουμανικής.

Και υπάρχουν δύο τρόποι: είτε η μετάνοια και η εκ νέου χειροτονία (που σημαίνει αναγνώριση της εγκόσμιας θέσης κάποιου), είτε η μετάνοια και η αναγνώριση από την Ορθοδοξία της σημερινής τάξης σύμφωνα με την εικονοτομία. Ναι, φαίνεται ουτοπικό τώρα, αλλά δεν υπάρχει άλλος τρόπος.

Σε κάθε περίπτωση, η Ορθοδοξία πρέπει να λύσει το ουκρανικό πρόβλημα συμφιλιωτικά.

Ο Μητροπολίτης Σάββας είπε ωμά στον Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο «ότι αντί να βοηθήσει την Ουκρανία, αυτός ο λεγόμενος τόμος τη διαίρεσε». Και στο ερώτημα του επικεφαλής του Φαναρίου «τι να κάνει;» απάντησε – είναι απαραίτητο να συγκαλέσουμε τους προκαθημένους των Τοπικών Εκκλησιών, «να καθορίσουμε τι να κάνουμε με τον Επιφάνιο», «και θα βοηθήσουμε να βγούμε από αυτή τη δύσκολη κατάσταση».

Ναι, τώρα υπάρχει ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι άνθρωποι πεθαίνουν, τώρα φαίνεται ότι δεν εξαρτάται από συναντήσεις και καθεδρικούς ναούς. Αλλά ο πόλεμος θα τελειώσει και το πρόβλημα θα παραμείνει. Και πρέπει να λυθεί αργά ή γρήγορα.

spzh.news

Previous Article

Καζάνι που βράζει η ομογένεια στις ΗΠΑ για τον Ελπιδοφόρο

Next Article

Ὁ λόγος πού δέν μπορεῖ νά ὑπάρξει μία ”Μακεδονική” Ἐκκλησία