Πανορθόδοξης Συνδιάσκεψης εντεταλμένων Ορθοδόξων Εκκλησιών και Ιερών Μητροπόλεων για θέματα Αιρέσεων και Παραθρησκείας

Share:

Συνεχίσθηκαν χθες, 1η Νοεμβρίου ε.έ., οι εργασίες της «ΛΓ’ Πανορθοδόξου Συνδιασκέψεως Εντεταλμένων Ορθοδόξων Εκκλησιών και Ιερών Μητροπόλεων διά θέματα αιρέσεων και παραθρησκείας».

Την πρώτη εισήγηση πραγματοποίησε ο Αιδεσιμολ. Πρωτοπρεσβύτερος κ. Βασίλειος Γεωργόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού της Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ., με θέμα: «Η πολεμική των Ναζί κατά της Παλαιάς Διαθήκης». Στην Εισήγησή του παρουσίασε τις θέσεις της Ναζιστικής ιδεολογίας, των Γερμανών Χριστιανών και της Κίνησης της Γερμανικής πίστεως ως τους κύριους πολέμιους της Παλαιάς Διαθήκης στη Ναζιστική Γερμανία. Κοινό στοιχείο της πολεμικής τους, το οποίο ενσωματώθηκε στην κριτική τους, υπήρξε ο ρατσιστικός αντισημιτισμός τους. Ο Εισηγητής δεν παρέλειψε να επισημάνει επαναλήψεις της ναζιστικής επιχειρηματολογίας κατά της Παλαιάς Διαθήκης σε σύγχρονα πολιτικά φιλοναζιστικά μορφώματα στον γερμανικό και τον ελληνικό χώρο.

Τη δεύτερη Εισήγηση πραγματοποίησε ο Αιδεσιμολ. Πρωτοπρεσβύτερος κ. Δημήτριος Αβδελάς, Δρ Θεολογίας και Κοινωνιολόγος, με θέμα: «Η παρουσία του Άσαρκου Λόγου στην Παλαιά Διαθήκη και οι “Μάρτυρες του Ιεχωβά”». Με σαφή τρόπο ανέδειξε με συγκεκριμένες βιβλικές μαρτυρίες τις θεοφάνειες του Άσαρκου Λόγου στην Παλαιά Διαθήκη. Οι παλαιοδιαθηκικές θεοφάνειες του Άσαρκου Λόγου «ως Άγγελος του Κυρίου», επεσήμανε ο εισηγητής, αφενός μεν αναδεικνύουν το Μυστήριο της Αγίας Τριάδος και της Θεότητος του Χριστού, καθώς δεν πρόκειται για απλό αγγελικό δημιούργημα, αφετέρου δε αποδεικνύουν ως κακόδοξη τη θέση των «Μαρτύρων του Ιεχωβά» να ταυτίζουν τον Θεό Λόγο με τον Αρχάγγελο Μιχαήλ και να τον παρουσιάζουν ως κτιστό δημιούργημα. Ο Εισηγητής, επιπροσθέτως, συνδύασε τις βιβλικές μαρτυρίες περί της ασάρκου παρουσίας του Θεού Λόγου ως «Αγγέλου του Κυρίου» με την υμνολογία της Εκκλησίας και τη χριστιανική τέχνη.

Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε η τρίτη Εισήγηση από τον Αιδεσιμολ. Πρωτοπρεσβύτερο κ. Κωνσταντίνο Παπαθανασίου, Δρ Θεολογίας, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Η ερμηνεία του Σαββάτου και η παρερμηνεία του από τους Αντβεντιστές της Εβδόμης Ημέρας».

Ο Εισηγητής σημείωσε χαρακτηριστικά ότι το Σάββατο, κατά την Παλαιά Διαθήκη, συνιστά μία εβδομαδιαία ημέρα ανάπαυσης και λατρείας, καθώς ο Θεός την εβδόμη ημέρα ολοκλήρωσε τη δημιουργία του και αναπαύθηκε, την ευλόγησε και την καθαγίασε. Οι Αντβεντιστές της Εβδόμης Ημέρας ισχυρίζονται ότι η 4η εντολή του Δεκαλόγου απαιτεί την τήρηση του Σαββάτου ως ημέρας ανάπαυσης, λατρείας και σημείο αγιασμού, παρερμηνεύοντας και παραθεωρώντας ότι, στη νέα εν Χριστώ Οικονομία, το μόνιμο και αμετάβλητο κέντρο της Πίστεως είναι η Ανάσταση του Χριστού και ο εορτασμός της την ημέρα της Κυριακής. Η τήρηση του Σαββάτου αντί της Κυριακής καθιστά την εν λόγω κίνηση σαφώς αιρετική και απολύτως ασυμβίβαστη με τη χριστιανική πίστη.

Την τέταρτη Εισήγηση πραγματοποίησε ο Πανοσιολ. Αρχιμ. κ. Γρηγόριος Κωνσταντίνου, Δρ Θεολογίας, με θέμα: «Η Παλαιά Διαθήκη και η χρήση της από τους Μορμόνους». Ο Εισηγητής ανέφερε ότι η αιρετική και παραχριστιανική κίνηση της «Εκκλησίας του Ιησού Χριστού των Αγίων των Τελευταίων Ημερών» ή Μορμόνων, όπως είναι ευρύτερα γνωστοί, αποτελεί ένα χώρο όπου οι διαστρεβλώσεις και οι παρερμηνείες της Παλαιάς Διαθήκης είναι εκτεταμένες. Στα μορμονικά «ιερά» βιβλία η χρήση προσώπων, γεγονότων και διδασκαλιών της Παλαιάς Διαθήκης συνδέεται με εξωβιβλικές «αποκαλύψεις».

Παλαιοδιαθηκικά δεδομένα συνδέονται κατά τρόπο ανορθολογικό και ανιστόρητο με φαντασιακά ονόματα μη βιβλικών αρχαίων προφητών, γεγονότων και λαών. Από τα ανωτέρω, επεσήμανε ο Εισηγητής, καθίσταται αντιληπτό το ευρύτατο πεδίο παρερμηνείας και διαστρέβλωσης της Παλαιάς Διαθήκης από τους Μορμόνους.

Εισηγητής της πρώτης απογευματινής συνεδρίας ήταν ο Πανοσιολ. Αρχιμ. κ. Εφραίμ Τριανταφυλλόπουλος, Δρ Θεολογίας, Πρωτοσύγκελλος της Ι. Μητροπόλεως Φθιώτιδος, με θέμα: «Η νεοπαγανιστική πολεμική κατά της Παλαιάς Διαθήκης». Ο Εισηγητής, αναφερόμενος στο φαινόμενο της αναβίωσης του αρχαίου παγανισμού στον ελληνικό χώρο, υπογράμμισε ότι η νεοπαγανιστική πολεμική ενσωματώνει υβριστικές αναφορές, αντιστορικές προσεγγίσεις, παραποιήσεις βιβλικών δεδομένων εκτός του ιστορικού τους πλαισίου και της νοηματικής τους συνάφειας. Παραλλήλως, αποσιωπά νοσηρά φαινόμενα της αρχαίας ελληνικής θρησκείας, τα οποία, όπως είναι γνωστό, είχαν καταστεί αντικείμενο κριτικής και στους αρχαίους χρόνους από Έλληνες φιλοσόφους.

Ο δεύτερος Εισηγητής της απογευματινής συνεδρίας ήταν ο Πανοσιολ. Αρχιμ. κ. Θεόφιλος Λεμοντζής, Δρ Θεολογίας, με θέμα: «Η παρερμηνεία του παλαιοδιαθηκικού μηνύματος στο φιλοσοφικό και θρησκευτικό σύστημα της Καμπαλά εξ επόψεως Ορθόδοξου θεολογίας». Στην εισήγησή του αναδείχθηκε μία ξεχωριστή περίπτωση πλήρους διαστρέβλωσης και αποκρυφιστικής προσέγγισης, που αφορά στην προσέγγιση της Παλαιάς Διαθήκης από την Ιουδαϊκή Καμπαλά.

Ο εισηγητής υπογράμμισε ότι η Καμπαλά (παράδοση), αναδύθηκε κατά τον Μεσαίωνα και περιέχει ερμηνεία της Παλαιάς Διαθήκης, υπό το πρίσμα της αποκρυφιστικής ιουδαϊκής παράδοσης, ενώ από μελετητές και οπαδούς της προβάλλεται ως φιλοσοφικό σύστημα που εμπεριέχει αυθεντική σύνθεση αρχαίων μυστικών εσωτερικών διδασκαλιών, μεταφυσικών αρχών και αλληγορικών ερμηνειών.

Στη συνέχεια κατέδειξε ότι η Καμπαλά αποτελεί πλήρη παρερμηνεία και διαστρέβλωση της παλαιοδιαθηκικής διδασκαλίας σε θεολογικό, ανθρωπολογικό και κοσμολογικό επίπεδο.

Σήμερα ολοκληρώνονται οι εργασίες της Συνδιασκέψεως με τη σύνταξη, τη συζήτηση και την υπογραφή των Πορισμάτων.

Εκ του Γραφείου Τύπου της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος

Previous Article

Ἑορτασμός τῆς Ἡμέρας τῆς Πολύτεκνης Οἰκογενείας

Next Article

«Ἡ Ἐκκλησία μας καίγεται ἀπὸ χίλιες μεριές»