Θὰ εἶχεν ἐνδιαφέρον ποίαν θέσιν θὰ ἐλάμβανεν ὁ Σεβασμιώτατος εἰς περίπτωσιν κατὰ τὴν ὁποίαν ἔζη τὸ 1821 ἢ τὸ 1920 καὶ ἦτο Προκαθήμενος, ὅταν οἱ Ἕλληνες διεκξεδίκησαν ἐδάφη, τὰ ὁποῖα κατεῖχαν οἱ Τοῦρκοι ἐπὶ 400 ἔτη, διὰ νὰ ἀπελευθερώσουν συνέλληνας. Ποίαν θέσιν λαμβάνει ἔναντι τοῦ Πατριάρχου Βαρθολομαίου ὅταν αὐτὸς συνεχάρη τὸν Ἐρντογκάν διὰ τὴν ἐπιχείρησιν «Κλάδος Ἐλαίας»; Ποῖος ἐκήρυξε πραγματικὰ τὸν πόλεμον εἰς Οὐκρανίαν, καταπατῶν τὰς συμφωνίας τοῦ Μίνσκ; Αἱ καταστάσεις εἶναι πλέον σύνθετοι, διὰ τοῦτο δὲν ἐνδείκνυνται συγκρίσεις μὲ τὸ Ἰσλάμ… Ὡς κατέστη γνωστὸν ἀπὸ τὴν ἱστοσελίδα «protothema.gr» τῆς 26ης Σεπτεμβρίου 2022, ὁ Σεβασμιώτατος ἐδήλωσε:
«Δυστυχῶς, προσαρμοσμένος κατὰ τι ὁ εὐαγγελικὸς λόγος «ἐφάνησαν ὡσεὶ λῆρος (=τρέλα) τὰ ρήματα αὐτοῦ» θὰ μποροῦσε νὰ χαρακτηρίσει τὸ πρόσφατο κήρυγμα τοῦ Πατριάρχη Κυρίλλου στὴν Ἱερὰ Μονὴ Zachatyevsky στὴ Μόσχα. Οὔτε λίγο, οὔτε πολύ, δικαιολόγησε τὴν ἀπόφαση τοῦ Προέδρου Πούτιν νὰ ἐπιστρατεύσει (μερικῶς) τὰ νιάτα τῆς Ρωσίας στὸν ζοφερὸ καὶ αἱματοβαμμένο πόλεμο κατὰ τῆς ὀρθόδοξης Οὐκρανίας. Καὶ τοῦτο μάλιστα ἔπραξε μὲ λόγια πνευματικά (!!!) καὶ μὲ ἰδεολογικὲς ἀναφορές, προτρέποντας τοὺς Ρώσους πολίτες νὰ μὴ φοβοῦνται τὸν θάνατο καὶ νὰ ἐκπληρώσουν τὸ στρατιωτικό τους καθῆκον, ἐπειδὴ «ἂν δώσεις τὴ ζωή σου γιὰ τὴν πατρίδα σου, θὰ εἶσαι μὲ τὸν Θεὸν στὸ βασίλειό του, τὴ δόξα καὶ τὴν αἰώνια ζωή».
Ἀναρωτιέμαι κι ἐγώ, ὅπως ὑποθέτω κάθε καλόπιστος συνάνθρωπός μας, χριστιανὸς ἢ μή, αὐτὸ τὸ περιεχόμενο τοῦ κηρυγματικοῦ λόγου τοῦ Μόσχας Κυρίλλου σὲ τί διαφέρει ἀπὸ τὴν ἰσλαμικὴ ἀκραία φονταμενταλιστικὴ ἀντίληψη περὶ «ἱεροῦ πολέμου»; Σὲ τί διαφοροποιεῖται ἡ ἔννοια τῆς κατὰ Κύριλλον «ἀληθοῦς πίστης», ἡ ὁποία δὲν ὑπόκειται στὸ φόβο τοῦ θανάτου ἑδραζομένη στὴν ἔννοια τῆς πατρίδας καὶ μάλιστα σὲ ἕνα πόλεμο ἐπιθετικό, ἀπὸ τὴν θανατηφόρα ἰδεοληψία τῶν «καμικάζι» καὶ τῶν “τζιχαντιστῶν”;».