Γράφει ὁ κ. Χρῆστος Ἱ. Κολοβός, Δρ. Μηχανικὸς Μεταλλείων – Μεταλλουργὸς Μηχανικὸς ΕΜΠ,
τ. Διευθυντὴς Μεταλλευτικῶν Μελετῶν & Ἔργων ΔΕΗ ΑΕ/ Λιγνιτικὸν Κέντρον Δυτικῆς Μακεδονίας, Ἀνεξάρτητος Ἐνεργειακὸς Σύμβουλος
Τὴν Πέμπτη 22 Αὐγούστου 2024 ἀναρτήθηκε σὲ δημόσια ἠλεκτρονικὴ διαβούλευση ἀπὸ τὸ Ὑπουργεῖο Περιβάλλοντος καὶ Ἐνέργειας τὸ ἀναθεωρημένο Ἐθνικὸ Σχέδιο γιὰ τὴν Ἐνέργεια καὶ τὸ Κλῖμα (ΕΣΕΚ). Ἡ διαβούλευση ὁλοκληρώθηκε τὴ Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2024 καὶ ὥρα 11:00. Συμμετεῖχα στὴ διαβούλευση, καθὼς τὸ Σχέδιο εἶναι ψευδεπίγραφα “Ἐθνικό”. Ἀκολουθεῖ ἡ παρέμβαση:
Τὸ ΕΣΕΚ ἀπορρίπτεται στὸ σύνολό του, καθὼς ἀφενὸς δὲν ἀνταποκρίνεται στὶς ἀνάγκες τῆς Ἑλλάδας, ἀλλὰ τῶν ξένων, καὶ ἀφετέρου ἔχει ἐσφαλμένες παραδοχές. Συγκεκριμένα:
1. Σύμφωνα μὲ τὸ Δελτίο Δημοσίου Χρέους Νὸ 114 (Ἰούνιος 2024) τοῦ Ὀργανισμοῦ Διαχείρισης δημόσιου Χρέους, στὶς 30/6/2024 τὸ χρέος τῆς Γενικῆς Κυβέρνησης ἦταν 355,912 δισεκατομμύρια εὐρώ. Ἀπὸ τὸ ἴδιο Δελτίο προκύπτει πὼς τὸ Χρονοδιάγραμμα Λήξης Δημοσίου Χρέους χωρὶς Ἔντοκα Γραμμάτια καὶ Repos ἐκτείνεται μέχρι καὶ τὸ 2070.
Σύμφωνα τώρα μὲ τὸ ΕΣΕΚ, σελ. 55-56, ἡ προσεγγιστικὴ ἐκτίμηση τοῦ ἐπενδυτικοῦ κόστους γιὰ τὴν ὑλοποίηση τοῦ ΕΣΕΚ (τιμὲς ἔτους 2024) ἀνέρχεται σὲ 95,0762 δισεκατομμύρια εὐρὼ γιὰ τὴν περίοδο 2025-2030 καὶ σὲ 332,076 δισεκατομμύρια εὐρὼ γιὰ τὴν περίοδο 2031-2050. Συνεπῶς ἡ συνολικὴ ἀνάγκη ἐπενδύσεων γιὰ τὴν περίοδο 2025-2050 ἀνέρχεται σὲ 427,1522 δισεκατομμύρια εὐρώ, ποσὸ ποὺ ὑπερβαίνει τὸ χρέος τῆς Γενικῆς Κυβέρνησης κατὰ 71,2402 δισεκατομμύρια εὐρώ. Μάλιστα ἡ δαπάνη αὐτὴ πρέπει νὰ καταβληθεῖ 20 ὁλόκληρα χρόνια πρὶν τὴ λήξη τῶν διαφόρων μορφῶν χρέους τῆς Γενικῆς Κυβέρνησης. Πρόκειται γιὰ ἕνα ἐξωφρενικὰ τεράστιο ποσό, τὸ ὁποῖο ἀφενὸς δὲν ὑπάρχει καὶ θὰ πρέπει νὰ βρεθεῖ μὲ νέο δανεισμό, ἀφετέρου, ἂν ὑπῆρχε, θὰ ἔπρεπε νὰ διατεθεῖ κατὰ προτεραιότητα γιὰ τὴν ἀποπληρωμὴ τοῦ Δημοσίου Χρέους.
Μὲ βάση τὰ πιὸ πάνω ὁ χαρακτηρισμὸς τοῦ ΕΣΕΚ ὡς “Ἐθνικό”. εἶναι ἐντελῶς ἀνακριβής, καθὼς εἶναι σχέδιο διαιώνισης τῆς ἐξάρτησης τῆς χώρας ἀπὸ τοὺς δανειστές της. Πολὺ περισσότερο ποὺ πολὺ μεγάλο μέρος τῆς δαπάνης θὰ κατευθυνθεῖ σὲ εἰσαγωγὲς ἀγαθῶν, δηλαδὴ στήριξη τῶν οἰκονομιῶν χωρῶν ἐκτὸς Ἑλλάδας.
2. Σύμφωνα μὲ τὸ ΕΣΕΚ, σελ. 56-57, τὸ προκαταρκτικὰ ἐκτιμώμενο κόστος ἠλεκτρικῆς ἐνέργειας θὰ βαίνει συνεχῶς μειούμενο στὴν περίοδο 2025-2050. Ἡ ἐκτίμηση αὐτὴ εἶναι ἐντελῶς ἀβάσιμη, καθὼς στηρίζεται σὲ ἐσφαλμένες ὑποθέσεις:
α) τὸ σταθερὸ κόστος μονάδων ἠλεκτροπαραγωγῆς δὲν πρόκειται νὰ μειωθεῖ, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα, καθὼς προστίθεται συνεχῶς στὸ σύστημα νέα ἰσχὺς καὶ ἡ συνολικὴ ἰσχὺς αὐξάνεται. Ἡ προσθήκη συστημάτων ἀποθήκευσης μὲ συσσωρευτὲς θὰ ἐπιτείνει τὸ πρόβλημα, καθὼς τὰ σχετικὰ συστήματα εἶναι ἀκριβά.
β) τὸ μεταβλητὸ κόστος τῶν μονάδων ἠλεκτροπαραγωγῆς κατὰ τὸν πίνακα ΕΣ-18 παρουσιάζει ραγδαία μείωση ἤδη μέχρι τὸ 2030. Αὐτὸ μόνο ὡς εὐχολόγιο μπορεῖ νὰ ἐκληφθεῖ, δεδομένου ὅτι ἡ ἐγχεόμενη ἐνέργεια τῶν αἰολικῶν εἶναι τόσο τυχαία, τόσο ὅταν αὐξάνεται ὅσο καὶ ὅταν μειώνεται, ποὺ προκαλεῖ πολὺ σοβαρὰ προβλήματα εὐστάθειας στὸ δίκτυο, διαταράσσοντας τὴ συχνότητα λειτουργίας τῶν 50Hz. Ὡς ἐκ τούτου τὸ κόστος μέτρων εὐστάθειας τοῦ δικτύου δὲν πρόκειται νὰ μειωθεῖ, ἀλλὰ διαρκῶς θὰ αὐξάνεται, ὅσο αὐξάνεται ἡ διείσδυση αἰολικῶν. Ἐπιπλέον, οὐδεὶς μπορεῖ νὰ προβλέψει μὲ ἀσφάλεια τὴν τιμὴ τοῦ φυσικοῦ ἀερίου, τὸ ὁποῖο ἔχει ἀντικαταστήσει τὸν ἐγχώριο λιγνίτη ὡς καύσιμο βάσης. Τοῦτο ἀποδεικνύεται περίτρανα ἀπὸ τὴν ἐντελῶς ἀδικαιολόγητη ἔξαρση τῆς τιμῆς τοῦ φυσικοῦ ἀερίου τὸν Αὔγουστο 2024, σὲ πλήρη ἀντίθεση μὲ τὴν πορεία πλήρωσης τῶν ἀποθηκῶν φυσικοῦ ἀερίου στὴν Εὐρώπη.
γ) τρίτο καὶ ἀπολύτως χειρότερο εἶναι ἡ ὑπόθεση τοῦ πίνακα ΕΣ-18 γιὰ τὴ διαρκῆ μείωση τοῦ κόστους δικτύων μεταφορᾶς καὶ διανομῆς ἤδη στὴν περίοδο 2025-30 καὶ συνεχῶς μετά. Τόσο στὸν Ὁδικὸ Χάρτη γιὰ τὸ 2050, ὅσο καὶ στὶς προηγούμενες ἐκδόσεις τοῦ ΕΣΕΚ, τὸ κόστος δικτύων μεταφορᾶς καὶ διανομῆς αὐξάνεται τουλάχιστον μέχρι τὸ 2040. Εἶναι ἀπορίας ἄξιο πῶς οἱ συντάκτες τοῦ ΕΣΕΚ θεωροῦν ὅτι θὰ μειώνεται τὸ κόστος δικτύων, ὅταν ἔχουν ἐξαγγελθεῖ διαρκεῖς ἐπεκτάσεις τῶν δικτύων μεταφορᾶς (ὁλοκλήρωση διασύνδεσης Κρήτης καὶ νήσων Αἰγαίου, διασύνδεση μὲ τὴν Κύπρο, διασύνδεση μὲ τὴν Αἴγυπτο, διασύνδεση μὲ τὴ Γερμανία, ἀναβαθμίσεις δικτύων μὲ τὶς χῶρες τῶν Βαλκανίων, ἀπαραίτητες ἐπεκτάσεις τοῦ δικτύου διανομῆς).
δ) στὸν ἴδιο πίνακα ΕΣ-18 ἐντοπίζουμε τὴ διατύπωση “κόστος ρύπων”, ἡ ὁποία εἶναι τουλάχιστον ἀντιεπιστημονικὴ καὶ ἀποτελεῖ ὄνειδος γιὰ τὸ ΥΠΕΝ: τὸ CO2 δὲν εἶναι ρύπος, εἶναι τὸ ἀέριο ποὺ μὲ τὸν κύκλο του στὴ φύση δίνει ζωὴ στὸν πλανήτη μας. Χωρὶς τὸ CO2 δὲν θὰ ὑπῆρχαν τὰ φυτά, ἡ βάση τῆς τροφικῆς ἁλυσίδας. Τὸ CO2 μπορεῖ νὰ χαρακτηρίζεται μόνο ὡς “ἀέριο τοῦ θερμοκηπίου” καὶ ποτὲ ὡς “ρύπος”.
3. Τὸ ὅλο κατασκεύασμα τοῦ ΕΣΕΚ δομεῖται πάνω στὴν ἀπατηλὴ ὑπόθεση τῆς προσαρμογῆς σὲ μία πολιτικὰ κατασκευασμένη “κλιματικὴ κρίση”, στὴν ὁποία ἀποδίδεται πλέον πολιτικὰ, τόσο ἡ ἀνικανότητα τῶν ἑκάστοτε κυβερνώντων νὰ διαχειριστοῦν τὶς συνέπειες τῶν ἀπολύτως ἀναμενομένων φυσικῶν φαινομένων, ὅσο ἀκόμα καὶ ἡ ἐναλλαγὴ τῶν ἐποχῶν. Ἡ διατύπωση “κλιματικὴ κρίση” δημιουργήθηκε στὸ Εὐρωκοινοβούλιο τὸ Δεκέμβριο 2019 καὶ δὲν ἔχει σχέση μὲ ἐπιστημονικὰ δεδομένα, ἀφοῦ οἱ ἐκθέσεις τοῦ IPCC εἶναι ἐπιστημονικὰ τουλάχιστον εὐρέως ἀμφισβητούμενες καὶ ἡ θεωρία του γιὰ τὸ χρόνο παραμονῆς τοῦ CO2 στὴν ἀτμόσφαιρα καταρρίφθηκε πλήρως σὲ πρόσφατη δημοσίευση τοῦ καθηγητῆ Ἐ.Μ.Π. κ. Δημ. Κουτσογιάννη στὸ περιοδικὸ Water, (βλ. Refined Reservoir Routing (RRR) and Its Application to Atmospheric Carbon Dioxide Balance).
ck-energy.blogspot.com