Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
Στην παράγραφο 5 της ‘’Δήλωσης του Τορόντο’’, σε ‘’εκκλησιολογική’’ λεγόμενη προϋπόθεση, σημειώνεται ότι, «οι εκκλησίες-μέλη του Π.Σ.Ε. αναγνωρίζουν στις άλλες εκκλησίες στοιχεία της αληθούς εκκλησίας*». Αυτή η λεγόμενη ‘’εκκλησιολογική’’ προϋπόθεση, παρεισέφρησε ως μη ώφειλε, σε αποφάσεις της Συνόδου της Κρήτης.
Σε βίντεο στο youtube το οποίο τιτλοφορείται ‘’Χριστάκης Ευσταθίου για υπόθεση Τυχικού στο Πρωτοσέλιδο’’, ο εκπρόσωπος τύπου της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κύπρου κ. Χριστάκης Ευσταθίου, απευθυνόμενος στον δημοσιογράφο Ανδρέα Δημητρόπουλο, αναφέρθηκε στη Σύνοδο της Κρήτης.
Αναγνωρίζει ο κ. Χριστάκης Ευσταθίου, στοιχεία αληθούς εκκλησίας στις συγκροτημένες αιρετικές κοινότητες του Π.Σ.Ε., των Πεντηκοστιανών, των Μεννονιτών, των Μεθοδιστών, των Πρεσβυτεριανών, των άλλων ποικίλων αιρετικών κοινοτήτων της Μεταρρύθμισης, των ‘’Βαπτιστών’’ κλπ;
Για ποια αναγνώριση στοιχείων της αληθούς Εκκλησίας, μπορούμε να ομιλούμε αναφερόμενοι στις συγκροτημένες αιρετικές κοινότητες του Π.Σ.Ε.; Πότε η Εκκλησία ή κάποιος Άγιος της Εκκλησίας μας, αναγνώρισε στοιχεία της αληθούς εκκλησίας σε συγκροτημένες αιρετικές κοινότητες που αυτοαποκαλούνται ‘’εκκλησίες’’;
Το εκκλησιολογικό άτοπο των εκκλησιολογικών αυτών στρεβλώσεων είναι ολοφάνερο. Οι λεγόμενες ‘’εκκλησιολογικές προϋποθέσεις’’, αποτελούν το καταστάλαγμα του συγκρητιστικού συνονθυλεύματος του Π.Σ.Ε., και σκοπό είχαν να καταγράψουν προϋποθέσεις που υπηρετούν τη συγκρητιστική ‘’συνύπαρξη’’ εντός αυτού.
Σε κείμενο του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Καρπασίας Χριστοφόρου, το οποίο τιτλοφορείται ‘’Υπόμνημα σχετικά με τα κείμενα της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδόξου Εκκλησίας’’*, το οποίο είχε κατατεθεί στη συνεδρία της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Κύπρου στις 11 Φεβρουαρίου 2016, γίνεται σχολιασμός και για την παράγραφο 5 της Δήλωσης του Τορόντο.
Η παράγραφος 5 της Δήλωσης του Τορόντο αναφέρει ότι «Οι εκκλησίες-μέλη του Π.Σ.Ε. αναγνωρίζουν στις άλλες εκκλησίες στοιχεία της αληθούς εκκλησίας**».
Ο Θεοφιλέστατος Καρπασίας σχολιάζοντας με ορθόδοξη σοβαρότητα, την κοινή αυτή δήλωση σημειώνει τα εξής : ‘’«Η κοινή αυτή δήλωση» αναγνωρίζει μ’ ένα άμεσο τρόπο τη λεγόμενη «θεωρία των κλάδων» του Προτεσταντισμού, η οποία διδάσκει ότι κάθε «Εκκλησία» – Ομολογία κατέχει μέρος της αλήθειας και η συνένωση όλων θα αποτελέσει τη μια ολοκληρωμένη αλήθεια’’*.
Είναι αλήθεια ότι η παρόμοια με τη κοινή αυτή δήλωση, κακοδοξία της ‘’θεωρίας των κλάδων’’, αμφισβητεί τη μοναδικότητα της Μίας Αγίας Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας. Υπάρχει αμφιβολία ότι η κακόδοξη αναγνώριση στοιχείων αληθούς Εκκλησίας στα άλλα μέλη του Π.Σ.Ε., συνεπάγεται αμφισβήτηση της μοναδικότητας της Εκκλησίας;
Ενώ είναι φανερό τι λέγει η προϋπόθεση αυτή, κάποιοι προβάλλουν λανθασμένα το επιχείρημα ότι δήθεν εννοείται με αυτό, ότι τα άλλα μέλη του Π.Σ.Ε. πιστεύουν και σε αλήθειες. Φυσικά και δεν εννοείται κάτι τέτοιο με αυτή την προϋπόθεση. Δεν υπάρχει οποιαδήποτε ασάφεια στην προϋπόθεση αυτή, η οποία να οδηγεί σε διαφορετικές ερμηνείες.
Η ‘’εκκλησιολογική’’ αυτή προϋπόθεση ξεκάθαρα αναφέρεται σε αναγνώριση στοιχείων αληθούς Εκκλησίας στα άλλα μέλη του Π.Σ.Ε. και όχι ότι πιστεύουν και σε αλήθειες. Η δήλωση αυτή αναφέρεται ξεκάθαρα σε ‘’εκκλησίες’’, και ‘’τα στοιχεία της αληθούς εκκλησίας’’, σε αυτές τις ‘’εκκλησίες αποδίδονται’’. Η αιτία της ‘’διαφυγής’’ αυτής είναι προφανής.
Ερωτούμε λοιπόν τον θεολόγο κ. Ευσταθίου, αν είναι λάθος αυτό το οποίο αναφέρει ο Θεοφιλέτατος Καρπασίας; Και προκύπτει ένα γενικό ερώτημα. Γιατί δεν αποτολμάται μια επί της ουσίας επιχειρηματολογία επί του θέματος τούτου; Μήπως είναι ανεξήγητο, το ότι κανείς από τους Επισκόπους και θεολόγους καθηγητές, απετόλμησε να προβεί σε ερμηνεία και επιχειρηματολογία, υπέρ αυτής της λεγόμενης ‘’εκκλησιολογικής’’ προϋπόθεσης;
Είναι παρεπόμενη η στάση τους. Θα κάνουν τους απολογητές σε μια ‘’εκκλησιολογική’’ προϋπόθεση, την οποία κατ’ ουσία επέβαλε η πνιγηρή προτεσταντική πλειοψηφία του καλούμενου Π.Σ.Ε.;
Υπάρχει αμφιβολία ότι η κακόδοξη επινόηση της ‘’θεωρίας των κλάδων’’, αμφισβητεί τη μοναδικότητα της Μίας Αγίας Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας; Υπάρχει αμφιβολία ότι η κακόδοξη αναγνώριση στοιχείων αληθούς Εκκλησίας στα άλλα μέλη του Π.Σ.Ε., συνεπάγεται αμφισβήτηση της μοναδικότητας της Εκκλησίας;
Γιατί δεν αποτολμάται η μετασυνοδική στήριξη μιας τέτοιας στρέβλωσης; Είναι φανερό ότι πρόκειται για στρέβλωση κι έτσι είναι ευκολότερη η ‘’υποστήριξή’’ της δια της σιωπής. Είναι εύκολο να πείθει κανείς τα ΜΜΕ. Δεν είναι όμως εύκολο να πείσει κανείς αυτούς οι οποίοι είναι συνειδητά μέλη της Εκκλησίας.
*«Η συμβολή της Ορθόδοξης Εκκλησίας και θεολογίας στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών» (Στυλιανού Χ. Τσομπανίδη).
**‘’Εκκλησιολογική παρέμβαση’’, Επισκόπου Καρπασίας Χριστοφόρου, Έκδοση Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κύπρου, Λευκωσία 2020.




