ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΟΝ ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ;

Share:

Γράφει ὁ κ. Γεώργιος Τραμπούλης, θεολόγος

Τό Ἅγιον Ὄρος κατά τό προνομιακό του καθεστώς εἶναι αὐτοδιοίκητο τμῆμα τοῦ ἑλληνικοῦ κράτους, τοῦ ὁποίου “ὁ ἀντιπρόσωπος ἐνεργεῖ καί διατάσσει τήν διά τῶν ὀργάνων του ἐκτέλεσιν τῶν μοναστηριακῶν καί τῆς Ἱερᾶς Κοινότητος ἀποφάσεων”, τονίζει τό ἄρθρο 8 τοῦ Καταστατικοῦ Χάρτη τοῦ Ἁγίου Ὄρους (Φ.Ε.Κ. Α΄ 309/1926). Ἐνῶ τό ἄρθρο 9 σημειώνει ὅτι “Αἱ Ἱεραί Μοναί εἰσιν αὐτοδιοίκητοι, διοικοῦνται δέ συμφώνως τῷ ἐσωτερικῷ αὐτῶν Κανονισμῷ, τόν ὁποῖον ψηφίζουν αὗται καί ἐγκρίνει ἡ Ἱερά Κοινότης, ἥτις καί ἀσκεῖ τήν ἐποπτείαν ἐπί τῆς τηρήσεως καί ὁμαλῆς λειτουργίας αὐτοῦ, μή δυναμένου νά ἀντίκειται εἰς τάς διατάξεις τοῦ παρόντος Καταστατικοῦ Χάρτου”. Ἕνα καθεστώς τό ὁποῖο ἔμεινε ἀμετάβλητο, ἰσχύει ἐπί χιλιετηρίδες καί τό σεβάσθηκαν ἀκόμη καί βάρβαροι καί τύραννοι, ὅπως ὁ Μωάμεθ καί ὁ Χίτλερ.

Tό Κέντρον Ὑγείας Ἁγίου Ὄρους θά ἀποτελῆ ἐμβολιαστήριον

Στίς 16 Δεκεμβρίου 2020 ὁ ὑποδιοικητής τοῦ Ἁγίου Ὄρους κ. Ἀρίστος Κασμίρογλου κοινοποίησε στίς Κ΄ Ἱερές Μονές, στό Κέντρο Ὑγείας Ἁγίου Ὄρους καί στίς Ὑπηρεσίες τοῦ Ἁγίου Ὄρους ἀπόφαση Α.Π.Φ. μέ ἀριθμό 1.10/271/ΑΣ336 καί θέμα: Ἐμβολιασμός Κορωνοϊοῦ, στήν ὁποία τονίζεται ὅτι:

“Εὐσεβάστως Σᾶς γνωρίζουμε ὅτι, ἐπικειμένης τῆς ἐγκρίσεως τοῦ φαρμακευτικοῦ παρασκευάσματος γιά τίς χῶρες τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἕνωσης καί τοῦ περαιτέρω προαιρετικοῦ ἐμβολιασμοῦ κατά τῆς πανδημίας τοῦ κορωνοϊοῦ, μέ πρωτοβουλία τοῦ κυρίου Διοικητοῦ Ἁγίου Ὄρους τό Κέντρο Ὑγείας Ἁγίου Ὄρους θά ἀποτελεῖ ἐμβολιαστήριο, ὥστε νά ἀποφευχθεῖ τυχόν ταλαιπωρία τῶν ἐνδιαφερομένων Οἰκιστῶν καί ἐργαζομένων. Γιά ὁ,τιδήποτε νεώτερο σχετικό θά ἐνημερωθεῖτε πάραυτα”.

Ὁ κ. Κασμίρογλου αὐθαιρέτως καί ἀντικανονικῶς παρεμβαίνει

Ἡ κρίση τοῦ ζητήματος τοῦ κορωνοϊοῦ πού ἔχει πλήξει τήν Πατρίδα μας ἀλλά καί τό ἐπακόλουθό του, ὁ ἐμβολιασμός, ταλανίζουν δυστυχῶς καί τήν μοναχική πολιτεία. Μία κρίση μέσα ἀπό τήν ὁποία ἀποκαλύπτεται τόσο ὁ ρόλος τῆς Πολιτείας ὅσο καί τῆς Διοικούσης Ἐκκλησίας καί στήν προκειμένη περίπτωση τῆς Ἱερᾶς Κοινότητος ἀλλά καί τῶν ἡγουμένων τῶν Μονῶν. Διότι ἡ αὐθαίρετη καί ἀντικανονική παρέμβαση τῆς Πολιτείας στά ἐσωτερικά τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, μέ τό κλείσιμο τῶν ἱερῶν ναῶν καί ἡ ἐπιβολή περιοριστικῶν μέτρων στήν συμμετοχή τῶν πιστῶν στήν λατρεία, κατά παρόμοιο τρόπο παρατηρεῖται καί στό Ἅγιον Ὄρος. Ἀφοῦ “ὁ ἀντιπρόσωπος τοῦ Ἑλληνκοῦ Κράτους” κ. Κασμίρογλου αὐθαίρετα καί ἀντικανονικά παρεμβαίνει σέ ἐσωτερικά ζητήματα τῆς Ἀθωνικῆς Πολιτείας καί μάλιστα γιά τόν ἐμβολιασμό τῶν μοναχῶν.

Ἡ ἐνέργεια τοῦ ὑποδιοικητοῦ κ. Κασμίρογλου ἀποτελεῖ ὑπέρβαση τῶν ἁρμοδιοτήτων του καί παράκαμψη ἐκείνων τῆς Ἱερᾶς Κοινότητος. Διότι ἡ κοινοποίηση τῆς ἀπόφασης εἶναι ἀντικανονική καί πάρθηκε καθ’ ὑπέρβαση τῆς ἐποπτείας του ἐπί τοῦ Ἁγίου Ὄρους. Ἀφοῦ, σύμφωνα μέ τό Καταστατικό Χάρτη, οἱ Ἱερές Μονές “ψηφίζουν καί ἐγκρίνει ἡ Ἱερά Κοινότης”, ἐνῶ “ὁ ἀντιπρόσωπος τοῦ Ἑλληνκοῦ Κράτους ἐνεργεῖ καί διατάσσει τήν διά τῶν ὀργάνων του ἐκτέλεσιν τῶν μοναστηριακῶν καί τῆς Ἱερᾶς Κοινότητος ἀποφάσεων”. Ἡ ἀπόφαση ὅμως πού κοινοποίησε ὁ ὑποδιοικητής, ὅπως σημειώνει ὁ ἴδιος, ἦταν “πρωτοβουλία τοῦ κυρίου Διοικητοῦ τοῦ Ἁγίου Ὄρους”.

Ἡ ὑποτακτικότης, ἐκ μέρους κυρίως τῶν ἡγουμένων, ἀποτελεῖ σημεῖον τῶν καιρῶν καί τῆς ἠθικῆς καταπτώσεως;

Ἡ πράξη αὐτή ἀποτελεῖ πλῆγμα στά ἐσωτερικά τοῦ Ἁγίου Ὄρους καί κατάφωρη ἀδικία γιά τούς ἐκλεγμένους ἐκπροσώπους τῶν Ἱερῶν Μονῶν, πού θέλουν νά θεωροῦνται ὑπεύθυνοι. Ἡ ἐνέργεια αὐτή μᾶς ὑποχρεώνει νά θέσουμε μία σειρά ἐρωτημάτων. Ὅτι δηλαδή, ἡ ἀντίδραση τόσο τῶν Μονῶν ὅσο καί τῆς Ἱερᾶς Κοινότητος ποία ἦταν, ἀπασχόλησε τούς ἀντιπροσώπους ἤ ἦταν μία πράξη πού ἔχει γίνει καθεστώς; Μήπως τά πακέτα χρηματοδότησης ἀπό τήν Ε.Ε. ἀποδείχθηκαν μοιραῖα γιά τό καθεστώς, ἀλλά καί γιά τήν πνευματική πορεία τῆς μοναχικῆς πολιτείας; Μήπως ἡ χρηματοδότηση καί μάλιστα τεραστίου ὕψους, ὅπως ὁμολογεῖται, ἔχει δημιουργήσει ὑποχρεώσεις καί ἐξαρτήσεις; Μήπως τό ξεπούλημα τοῦ Ἁγίου Ὄρους καί ἡ ὑποτακτικότητα, ἐκ μέρους κυρίως τῶν ἡγουμένων, γιά βασικά θέματα τῆς Ἐκκλησίας, ὅπως τό Οὐκρανικό, ἀποτελεῖ σημεῖο τῶν καιρῶν καί τῆς ἠθικῆς καταπτώσεως; Μήπως οἱ χρηματοδοτήσεις τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἕνωσης πού κατέστησαν τήν Πατρίδα μας προτεκτορᾶτο της, ἀπέβησαν ὀλέθριες καί γιά τό Ἁγιώνυμο Ὄρος, καθιστῶντας το ὑποχείριο καί ἐξαρτώμενο ἀπό ξένα κέντρα, κάτι γιά τό ὁποῖο οἱ πατέρες τό εἶχαν ὑποδείξει καί εἶχαν κτυπήσει τόν κώδωνα τοῦ κινδύνου;

Σήμερα πού ἡ Ἑλλάδα ἔχει μετατραπῆ σὲ ἐπαρχία τῆς Ε.Ε. καί ἔχει χάσει τήν πνευματική καί πολιτιστική της ταυτότητα, τό Ἅγιον Ὄρος θά ἔπρεπε νά ἀποτελῆ πνευματικό φάρο ἀντίστασης καί διοικητικά ὄντως αὐτοδιοίκητο.

Σέ παλαιότερες περιόδους ἡ πλειοψηφία τῶν Ἱερῶν Μονῶν πρωτοστατοῦσε καί παρακολουθοῦ­σε μέ μεγάλη προσοχή τά θρησκευτικά καί ἐθνικά ζητήματα πού ἀπασχολοῦσαν τόν ἑλληνικό λαό, τόσο γιά τήν διατήρηση τῆς πνευματικῆς καί πολιτιστικῆς ταυτότητάς του ὅσο καί γιά τίς ἐθνικές ὑποθέσεις. Μέ ἀνακοινώσεις καί διαμαρτυρίες οἱ Ἁγιορεῖτες μοναχοί πάντα συμμετεῖχαν στά προβλήματα τοῦ εὐσεβοῦς λαοῦ, ὅπως ἡ ἀναγραφή τοῦ θρησκεύματος στίς ταυτότητες, ἡ ἑλληνικότητα τῆς Μακεδονίας, ἡ ἀμφισβήτηση τῆς ἐθνικῆς μας ὁμοιογένειας, ἡ θρησκευτική εὐαισθησία ὅσον ἀφορᾶ τήν χρησιμοποίηση τοῦ κωδικοῦ ἀριθμοῦ 666. Σήμερα ὅμως μέ ἀγωνία βλέπει ὁ πιστός λαός τίς Ἱερές Μονές καί τήν Ἱερά Κοινότητα νά σιγοῦν γιά τά τεράστια προβλήματα πού ἔχουν ἐνσκήψει. Νά μή ἀντιδροῦν γιά τήν πνευματική καί οἰκονομική ἐξαθλίωση τοῦ τόπου, γιά τό σφράγισμα τῶν ναῶν ἀπό τήν πολιτεία, τήν φίμωση τῆς ἀντίθετης γνώμης σχετικά μέ τόν κορωνοϊό καί τώρα γιά τά ἐμβόλια. Ἀκόμα καί γιά ζητήματα πού ἅπτονται θεολογικῶν ἀπαντήσεων, τό Ἅγιον Ὄρος σήμερα σιωπᾶ, ὅπως ἡ νομιμοποίηση τῶν ἀχειροτονήτων Οὐκρανῶν, ὁ τρόπος μετάδοσης τῆς θείας Κοινωνίας, ἡ παρουσία τῶν πιστῶν στόν ἱερό ναό μέ μάσκα, ἡ προσκύνηση τῶν ἱερῶν εἰκόνων. Ἀλήθεια πῶς ἡ μοναχική τους συνείδηση τούς τό ἐπιτρέπει;

Ἡ ἀλλοίωση τοῦ αὐτοδιοικήτου καθεστῶτος ἀλλά καί ἡ ἐπιθυμία τῆς πολιτείας ἀλλά καί τοῦ Φαναρίου νά ἐλέγχουν ἀπόλυτα τό Ἅγιον Ὄρος εἶναι θέματα, τά ὁποῖα ἅπτονται τῶν Ἱερῶν Κανόνων, ἀλλά καί σχετίζονται ἄμεσα καί καθοριστικά μέ τήν ὑπάρχουσα ἱστορική πραγματικότητα, καθώς συντελοῦνται κοσμοϊστορικές ἀλλαγές. Μήπως, ἐπειδή ὁ λόγος τοῦ Ἁγίου Ὄρους ἔχει διεθνές κῦρος καί βαρύτητα, θά πρέπη νά εἶναι καί ὁ λόγος του ἐλεγχόμενος;

Τό αὐτοδιοίκητο ἁγιορείτικο καθεστώς, τό ὁποῖο εἶναι κατοχυρωμένο μέ μία σειρά διατάξεων καί ρυθμίσεων, δέν εἶναι ἁπλά μία συρραφή νομικῶν ὅρων καί διατυπώσεων, ἀλλά ἀποτελεῖ γιά τούς Ἁγιορεῖτες μοναχούς, οἱ ὁποῖοι ἀρνήθηκαν τόν κόσμο καί τά τοῦ κόσμου, τρόπο ζωῆς, τρόπο σκέψης καί ἔκφρασης. Γιά τόν λόγο αὐτό ὁ ὅρος πού χρησιμοποίησε ὁ ὑποδιοικητής γιά τούς μοναχούς “οἰκιστές” εἶναι ἄν μή τι ἄλλο ἀδικαιολόγητος καί ἀπρεπής.

Τό Ἅγιον Ὄρος νά προστατευθῆ ἀπό τό κοσμικόν φρόνημα καί τήν διπλωματίαν

Ὁ Ἁγιορείτικος μοναχισμός, ὡς πνευματική ἐμπροσθοφυλακή τῆς Ἐκκλησίας καί ὡς θεματοφύλακας τῶν ἱερῶν παραδόσεων τοῦ Γένους ἔχει ὑποχρέωση νά βλέπη τήν ἐπίθεση, πού εἶναι σέ ἐξέλιξη, τῆς πολιτείας πρός τήν Ἐκκλησία καί τόν ἄνθρωπο ὡς δημιούργημα τοῦ Θεοῦ ἐλεύθερο καί αὐτεξούσιο, μέ σκοπό νά τούς ὑποτάξη. Μπορεῖ σήμερα νά παρουσιάζεται ὅτι τό ἐμβόλιο εἶναι προαιρετικό, ὅπως τονίζει καί ὁ ὑποδιοικητής κ. Κασμίρογλου, “προαιρετικοῦ ἐμβολιασμοῦ κατά τῆς πανδημίας τοῦ κορωνοϊοῦ”, ὅμως ὁ τρόπος μέ τόν ὁποῖο τό χειρίζεται ἡ κυβέρνηση μᾶς φοβίζει ὅτι αὔριο μπορεῖ νά τό ἐπιβάλη. Τά παράνομα καί παράλογα συνεχῆ lockdown, ἡ προσ­πάθεια τοῦ πρωθυπουργοῦ νά θεσμοθετήση πιστοποιητικό ἐμβολιασμοῦ, ἡ ἄρση δικαιωμάτων καί συνταγματικῶν ἐλευθεριῶν, καί ὅλα αὐτά γιά ἕνα ἰό, γιά τόν ὁποῖον ἐπιστήμονες διεθνοῦς κύρους καταγγέλλουν ὅτι ἡ θνησιμότητά του εἶναι πολύ μικρότερη ἀπό αὐτήν πού παρουσιάζεται ἀπό τήν κυβέρνηση, μᾶς τρομοκρατεῖ. Γιά αὐτό τό Ἅγιον Ὄρος ἔχει χρέος νά διαμηνύση τήν μεγάλη ἀνησυχία τοῦ πιστοῦ λαοῦ καί τήν ἀγωνία του γιά τόν κίνδυνο τῆς πνευματικῆς ἀπειλῆς πού διατρέχει ἡ κοινωνία.

Τήν εὐθύνη γιά τήν προστασία τοῦ Ἁγίου Ὄρους τήν ἐπωμίζεται κατά κύριο λόγο ἡ Πολιτεία, ἡ ὁποία ὀφείλει νά προστατεύση τό ἁγιορείτικο καθεστώς, ὅμως βαρύνει καί τούς ἴδιους τούς Ἁγιορεῖτες μοναχούς, οἱ ὁποῖοι ὀφείλουν νά τό προστατεύσουν ἀπό τό κοσμικό φρόνημα καί τήν διπλωματία.

Previous Article

Τὸ ἐμβόλιον τοῦ Ἀντιχρίστου

Next Article

Ἡ Ἱ. Κοινότης κατὰ τοῦ διαβολικοῦ ᾄσματος