Παίρνοντας αφορμή από τις δράσεις που αναλαμβάνουν τα σχολεία – και όχι μόνο – σχετικά με την παραβατικότητα των νέων και σεβόμενος την προσπάθεια αυτή, καταθέτω αυθόρμητα κάποιες σκέψεις, οι οποίες εγείρονται μέσα από το γενικότερο ιδεολογικό και φιλοσοφικό πεδίο, την βιοθεωρία και κοσμοθεωρία της εποχής.
Νέοι όροι, ορισμοί, τυποποίημενη κατάταξη συμπεριφορών, χαρακτηρισμοί, αποκυήματα διανοητικής διεργασίας, σχολές, σεμινάρια, για την μόρφωση των νέων, με πρώτο και ίσως μοναδικό εργαλείο την εκλογικευμένη μέθοδο της διαμόρφωσης της προσωπικότητας. Φιλότιμες προσπάθειες και ειλικρινείς, αλλά… μήπως εθελοτυφλούμε;
Διότι το κάθε έργο κρίνεται εκ του αποτελέσματος… Και, ποιοι είναι σήμερα οι νέοι μας; Και ποια η συμπεριφορά τους στην διαμόρφωση του κοινωνικού γίγνεσθαι; Με τόσα σύγχρονα μέσα, με την πρόοδο των επιστημών, με τον πλούτο των γνώσεων, με τα αλλεπάλληλα σεμινάρια, πορεύονται προς το βέλτιον;
Λέμε: “Άβυσσος η ψυχή του ανθρώπου”, αλλά στο διά ταύτα, την άβυσσο της ψυχής του ανθρώπου προσπαθούμε να την διαβάσουμε και να την διαμορφώσουμε με μεθόδους ανθρωποκεντρικούς, μηχανιστικούς, ευδαιμονιστικούς. Μεθόδους περιορισμένους στον χώρο της διανοητικής ικανότητας του ανθρώπου και, γιατί όχι, στην επιθυμία ικανοποίησης των παθών του.
Δεν ασχολούμαστε καν με το επέκεινα. Τον έσω άνθρωπο δεν τον αποκαλύπτει η επιστήμη αλλά η επιστήμη των επιστημών. Η άνω θεολογία! Αυτήν, που οι διά του Αγίου Πνεύματος φωτισμένοι άγιοι είδαν και βίωσαν και πληροφορήθηκαν και μας την άφησαν παρακαταθήκη με τον βίο τους, την πολιτεία τους και τα συγγράμματά τους. Ποιοι και πόσοι από τους λειτουργούς της προσπάθειας αυτής τους έχουν μπροστά τους ως ασφαλείς οδηγούς, που θα τους οδηγήσουν στο ζητούμενο αποτέλεσμα;
Είναι κρίσιμο το ερώτημα. Έχω ιδίαν και συγκεκριμένη εμπειρία από την υπηρεσία μου στον χώρο της παιδείας. Με τους λόγους και τον βίο του Αγίου Παϊσίου, μόνο… Αλησμόνητη η ανατροπή συμπεριφοράς των μαθητών αλλά και οι μνήμες και εμπειρίες που χαράχτηκαν στην ψυχή τους και μου αποκαλύπτονται, σε κάθε συνάντησή μας, μετά από διέλευση δεκαετιών…
Για τον κάθε κακοπροαίρετο ακροατή…
Σ. Αμασεύς Η.
Δάσκαλος
Κιλκίς, 24 – 10 – 2025




