Πρόσφατα ὁ Καρδινάλιος Κοch ἐπανέφερε τὸ θέμα τοῦ παπικοῦ “πρωτείου”. Εἶναι γνωστὴ ἡ ἐμμονὴ τῶν Παπικῶν στὸ ἐξουσιαστικὸ πρωτεῖο. Ἀκριβῶς ὅπως τὸ εἶχε πεῖ ὁ Ἅγιος Πορφύριος, πὼς «εἶναι φῶς φανάρι ὅτι τὸν ἐνδιαφέρει νὰ ἀναγνωρίσουν οἱ Ὀρθόδοξοι κεφαλὴν τὸν Πάπα καὶ τίποτε περισσότερο».
Τὸ ἐξουσιαστικὸ πρωτεῖο ὑπῆρξε ἡ αἰτία τῆς κακόδοξης παρανόησης τοῦ παπικοῦ “ἀλάθητου”, καθὼς καὶ τῶν ἄλλων παπικῶν κακοδοξιῶν. Οἱ προσπάθειες νὰ γίνει ἀποδεκτὸ τὸ παπικὸ ἐξουσιαστικὸ πρωτεῖο, ὁδήγησαν στὴν ὡραιοποίησή του ὡς “πρωτείου στὴν ἀγάπη” ἢ ἀκόμα καὶ “πρωτείου φιλανθρωπίας”. Ὑποβαθμίζεται λεκτικὰ τὸ ἐξουσιαστικὸ πρωτεῖο, γιὰ νὰ γίνει ἀποδεκτό. Στὸ τέλος ὅμως ἀναγκάζονται νὰ ὁμιλήσουν γιὰ πρωτεῖο ἐξουσίας.
Ὅμως αὐτὴ τὴ φορά ἐξ ἀφορμῆς τοῦ “Οὐκρανικοῦ”, Ὀρθόδοξοι Ἱερωμένοι καὶ λαϊκοὶ θεολόγοι, ὡς μὴ ὤφειλαν, πλούτισαν τὴν παπικὴ φαρέτρα μὲ “πρωτειακὰ” ἐπιχειρήματα. Μὲ λύπη παρατηρήσαμε νὰ ἀξιολογοῦνται πρωτειακὲς παρερμηνεῖες ὡς ἀποτελέσματα ἐμπεριστατωμένων μελετῶν, ἐμπεριέχουσες παρερμηνεῖες καὶ ἀνυπόστατες ἁγιογραφικὲς παραπομπὲς.
Προβληματίζει ἰδιαίτερα τὸ γεγονὸς διαμαρτυριῶν καὶ κάποιων ἐξ αὐτῶν, γιὰ τὶς πρόσφατες ἀναφορὲς τοῦ Καρδινάλιου Κοch γιὰ τὸ θέμα τοῦ παπικοῦ “πρωτείου”. Λησμόνησαν ὅτι καὶ αὐτοὶ πρόβαλαν πρωτάκουστες πρωτειακὲς παρερμηνεῖες γιὰ τὰ πρεσβεῖα τιμῆς τοῦ Οἰκουμενικοῦ Θρόνου; Τί περισσότερο εἶπε ὁ Καρδινάλιος Κοch ἀπὸ αὐτούς; Εἶναι γεγονὸς ὅτι ἡ ἐπιχειρηματολογία ἀρκετῶν ἀπὸ αὐτοὺς ποὺ προσπάθησαν νὰ στηρίξουν τὴ μονομερῆ ἐκχώρηση Αὐτοκεφαλίας στὴν Οὐκρανία, εἶχε περιστραφεῖ γύρω ἀπὸ τὴ θέση ὅτι αὐτὸ εἶναι “ἔργο ἑνὸς Πατριάρχου” καὶ ὅτι δὲν ὑπῆρχε χρεία συναίνεσης τῶν ὑπολοίπων Ἐκκλησιῶν. Πρὸς τοῦτο ἐπένδυσαν μὲ ἐξουσιαστικὲς παρερμηνεῖες τὰ πρεσβεῖα τιμῆς τοῦ Οἰκουμενικοῦ Θρόνου, ἐκτὸς φυσικά τοῦ μεγάλου δώρου τῆς μονομεροῦς ἐκχώρησης Αὐτοκεφαλίας στὸν Πάπα. Ὁ Καρδινάλιος Κοch θὰ πρέπει νὰ εἶναι ἰδιαίτερα ἱκανοποιημένος ἀπὸ τὸ προνόμιο τοῦτο τῆς μονομεροῦς ἐκχώρησης Αὐτοκεφαλίας, καθότι αὐτὸ ἀποτελοῦσε Συνοδικὸ προνόμιο.
Τὴν παρερμηνευτικὴ ἐμμονὴ τῶν Παπικῶν νὰ ταυτίζουν τὴν πέτρα τῆς ἀληθείας μὲ τὸν Ἀπόστολο Πέτρο, γιὰ τὸν λόγο ὅτι ἡ παρερμηνεία αὐτὴ ἐξυπηρετεῖ τὸ παπικὸ ἐξουσιαστικὸ πρωτεῖο, ἦλθε διαφοροτρόπως νὰ ἰσχυροποιήσει ἡ ἀναληθὴς παραπομπὴ στὴν Ἁγία Γραφὴ ἐκ μέρους Ὀρθοδόξων, ὅτι δῆθεν τὴν Ἀρχιερωσύνη o Ἀπόστολος Παῦλος τὴν εἶχε ἀπὸ τὸν Ἀπόστολο Πέτρο. Θεώρησαν ὅτι τώρα ποὺ δὲν ἔχουμε Πάπα στὴν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, εἶναι εὔκολο νὰ προβάλλεις τέτοια ἐπιχειρήματα.
Ποῦ τὸ βρῆκαν αὐτό; “Καὶ εὐθέως ἐν ταῖς συναγωγαῖς ἐκήρυσσε τὸν Ἰησοῦν (ὁ Ἀπόστολος Παῦλος) ὅτι οὗτός ἐστιν ὁ υἱὸς τοῦ Θεοῦ”, (Πράξ. 9,20), ἀναφέρουν οἱ Πράξεις τῶν Ἀποστόλων, μὲ τὸ “εὐθέως” νὰ ἐπεξηγεῖ τὸ γεγονὸς ὅτι, εὐθὺς ἀμέσως ἄρχισε ἡ ἀποστολικὴ δράση τοῦ Ἀποστόλου Παύλου, χωρὶς νὰ συναντηθεῖ μὲ τὸν Ἀπόστολο Πέτρο. “Οὐδὲ ἀνῆλθον εἰς Ἱεροσόλυμα πρὸς τοὺς πρὸ ἐμοῦ ἀποστόλους, ἀλλὰ ἀπῆλθον εἰς Ἀραβίαν, καὶ πάλιν ὑπέστρεψα εἰς Δαμασκόν” (Γαλ. 1,17) τονίζει ὁ ἴδιος ὁ Ἀπόστολος Παῦλος. Πότε συναντήθηκε μὲ τὸν Ἀπόστολο Πέτρο; “Μετὰ ἔτη τρία” (Γαλ. 1,18), ὅπως ἀναφέρει ὁ ἴδιος ὁ Ἀπόστολος Παῦλος.
“Ἅ δὲ γράφω ὑμῖν, ἰδοὺ ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ ὅτι οὐ ψεύδομαι” (Γαλ. 1,20), λέγει κατόπιν ὁ Ἀπόστολος Παῦλος. Αὐτοὶ τὸν διαψεύδουν; Εἶναι φοβερὸ ἀτόπημα νὰ διαστρέφεις τὰ γεγονότα τῆς Ἁγίας Γραφῆς. Αὐτὴ εἶναι ἡ ἐμπεριστατωμένη μελέτη; Δὲν πιστεύουμε ὅμως, ὅτι σ’ αὐτὸ ὁ Καρδινάλιος Κοch θὰ εἶναι ἱκανοποιημένος, καθότι εἶναι ὁλοφάνερο ὅτι πρόκειται γιὰ ἀνυπόστατη ἁγιογραφικὴ παραπομπή. Γιὰ τὴ σκοπιμότητα ὅμως τῆς γραφῆς αὐτοῦ τοῦ ἀνυπόστατου, σίγουρα θὰ πρέπει νὰ εἶναι ἱκανοποιημένος. Μία συγγνώμη συνοδευόμενη ἀπὸ ἀνασκευὴ τοῦ ἀνυπόστατου αὐτοῦ ἐπιχειρήματος, σίγουρα θὰ διόρθωνε τὰ πράγματα.
Ἀξιολογήθηκε ἐπίσης ὡς ἐμπεριστατωμένη ἄλλη μελέτη, ἡ ὁποία ἐξ ἀφορμῆς τοῦ “Οὐκρανικοῦ” τόνιζε ὅτι ὁ Πάπας εἶχε τὸ δικαίωμα ἐπέμβασης σὲ ἄλλες κατὰ τόπους Ἐκκλησίες, ὅταν τοῦ τὸ ζητοῦσαν. Ὡς ἐκ τούτου μὲ βάση τὸ ἐπιχείρημα αὐτό, θὰ ἔχει τὸ δικαίωμα ἐπέμβασης σὲ ἄλλες κατὰ τόπους Ἐκκλησίες, ὅταν τοῦ τὸ ζητοῦν. Δὲν ἱκανοποιεῖται μὲ αὐτὸ ὁ Καρδινάλιος Κοch; Τόνιζε ἐπίσης ἡ κληθεῖσα ἐμπεριστατωμένη μελέτη, ὅτι πάντοτε ὁ Πάπας συμμετεῖχε στὶς ἀποφάσεις ὅλων τῶν ζητημάτων τῆς Ἐκκλησίας καὶ ρύθμιζε ὅλα τὰ θέματα τῆς Ἐκκλησίας. Ὡς ἐκ τούτου συμπεραίνεται ὅτι ὁ Πάπας θὰ συμμετέχει στὶς ἀποφάσεις ὅλων τῶν ζητημάτων καὶ θὰ ρυθμίζει ὅλα τὰ θέματα τῆς Ἐκκλησίας. Δὲν ἱκανοποιεῖται μὲ αὐτὸ ὁ Καρδινάλιος Κοch; Καὶ ποιὰ αἰτιολογία εἶχε προβληθεῖ στὴν ἐν λόγῳ κληθεῖσα ἐμπεριστατωμένη μελέτη; Ἐπειδὴ πάντοτε ἔπρεπε νὰ ὑπάρχει κάποια ἀνώτερη ἀρχή. Δὲν ἱκανοποιεῖται μὲ τέτοια διαπίστωση ὁ Καρδινάλιος Κοch;
Παλαιότερα ὁ Καρδινάλιος Κοch στὴ Lastampa.it (Vatican insider) τόνισε ὅτι «τὸ πρωτεῖον τοῦ Πάπα μπορεῖ νὰ βοηθήσει τὴν κοινότητα». Ἂν προσθέσουμε καὶ τὴν ἀναφορὰ στὴ Παπικὴ Σύνοδο γιὰ τὸ Δόγμα τῆς Πίστης, ἡ ὁποία τόνιζε, ὅτι «τὸ ζήτημα τῆς ὑπεροχῆς τοῦ Πέτρου καὶ τῶν διαδόχων του, ἔχει ἰδιαίτερη σημασία ἀκόμα καὶ οἰκουμενική», σίγουρα οἱ πρωτειακὲς “ἐπενδύσεις” Ὀρθοδόξων, οἱ ὁποῖες ἀξιολογοῦνται μάλιστα καὶ ὡς ἀποτελέσματα ἐμπεριστατωμένων μελετῶν, ἔχουν ἰδιαίτερη βαρύτητα γιὰ τοὺς Παπικούς. Συνεπῶς ὁ Καρδινάλιος Κοch, θὰ πρέπει νὰ εἶναι ἰδιαίτερα ἱκανοποιημένος μὲ τέτοιες “διαπιστώσεις”.