Πνευματικὴ καὶ Ἐθναποστολική του διαδρομή
Ἀφιέρωμα εἰς τὰ 310 ἔτη ἀπὸ τὴν γέννησίν του καὶ 245 ἀπὸ τὸν θάνατόν του
Τῆς Δρ. Φιλ. Μαρίας – Ἐλευθερίας Γ. Γιατράκου
4ον- Τελευταῖον
Πολλὲς ἀπὸ τὶς προφητεῖες τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ ἐκπληρώθηκαν, ἄλλες ἀναμένονται νὰ ἐκπληρωθοῦν. Ἐνδεικτικῶς ἀναφέρουμε μερικές: 1) Θὰ δεῖτε στὸν κάμπο ἁμάξι χωρὶς ἄλογα νὰ τρέχει γρηγορότερα ἀπὸ τὸν λαγό!!! 2) Θὰ ‘ρθεῖ καιρὸς ποὺ θὰ ζωσθεῖ ὁ τόπος μὲ μία κλωστή!!! 3) Θά ’ρθεῖ καιρὸς ποὺ οἱ ἄνθρωποι θὰ ὁμιλοῦν ἀπὸ ἕνα μακρινὸ μέρος σὲ ἄλλο, σὰν νἆναι σὲ πλαγινὰ δωμάτια π.χ. ἀπὸ τὴν Πόλη στὴ Ρωσία. 4) Θὰ δεῖτε νὰ πετᾶνε ἄνθρωποι, στὸν οὐρανὸ σὰν μαυροπούλια καὶ νὰ ρίχνουν φωτιὰ στὸν κόσμο. Ὅσοι θὰ ζοῦν τότε θὰ τρέξουν στὰ μνήματα καὶ θὰ φωνάζουν. Ἐβγᾶτε οἱ πεθαμένοι νὰ μποῦμε μεῖς οἱ ζωντανοὶ 5) θὰ ρθεῖ καιρὸς ποὺ θὰ διευθύνουν τὸν κόσμο τὰ ἄλαλα καὶ τὰ μπάλαλα»[31]
Ἀπὸ τὶς προφητεῖες του, ποὺ ἀναμένονται, ἀπομονώνουμε μία: «Δὲν θὰ φθάσει ὁ στρατὸς στὴν Πόλη, στὴ μέση τοῦ δρόμου θὰ ’ρθεῖ τὸ μαντάτο, ὅτι ἔφθασε τὸ ποθούμενο». Ὅταν θὰ ἰδῆτε τὸ χιλιάρμενο στὰ ἑλληνικὰ ὕδατα, τότε θὰ λυθεῖ τὸ ζήτημα τῆς Πόλης»[32].
Οἱ προφητεῖες τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ εἶναι περισσότερες ἀπὸ 122[33].
Ὁ Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλὸς πολέμησε τὰ κατεστημένα τῆς ὑλικῆς δύναμης, χωρὶς χρῆμα, χωρὶς στρατό, χωρὶς ξένες προστάτιδες δυνάμεις. Τὰ κατανίκησε ὅλα, μὲ τὸ σταυρό, ἕνα ράσο, ἕνα σκαμνὶ κι ἕνα ραβδί.
Ἵδρυσε σχολεῖα, μόρφωσε δασκάλους καὶ μαθητὲς μὲ τὸ φωτισμὸ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, ξανάδωσε ἐλπίδα στὸν Ἕλληνα σκλάβο, σταμάτησε τὶς ἀλλαξοπιστήσεις, ἔδωσε τὴν ἀξία ποὺ ἔπρεπε στὸν ἱδρώτα καὶ στὰ προϊόντα τοῦ πολύμοχθου Ἕλληνα, σταμάτησε τὴν ἐκμετάλλευσή του, μετέθεσε τὸ ἐμπόριο τῆς Κυριακῆς στὸ Σάββατο, παρότρυνε τοὺς Ἕλληνες νὰ μιλοῦν τὴν ἑλληνικὴ γλώσσα, ἕνωσε τοὺς Ἕλληνες συμβουλεύοντάς τους νὰ ἀλληλοσυγχωροῦνται δημόσια καὶ νὰ ἀγαποῦν ὁ ἕνας τὸν ἄλλο, δίδαξε πρακτικὰ τὴ θρησκευτικὴ συμπεριφορά, δίδαξε τὰ Ἱερὰ Μυστήρια, χωρὶς ποτὲ νὰ ξεχάσει νὰ φροντίσει καὶ τὴ γενέτειρά του[34].
Ἰδιαιτέρως φρόντισε σὲ πολλὰ μέρη τῆς Ἠπείρου μὲ κέντρο τὴ Ζίτσα γιὰ τὴν ἀγάπη τῶν Ἑλλήνων πρὸς τὴ γεωργία, τὰ δένδρα, τὴ δενδροκομία καὶ δενδροκαλλιέργεια. Εἶχε στὸ ζωνάρι του, δίπλα στὸ κομποσχοίνι σουγιὰ καὶ κλαδευτήρι καὶ μετὰ τὸ κήρυγμα ἔπαιρνε τοὺς χωρικοὺς καὶ τοὺς ἔδειχνε νὰ «μπολιάζουν», νὰ φυτεύουν καὶ νὰ περιποιοῦνται τὰ δένδρα. Ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς πρόσφερε πάρα πολλὰ στοὺς γεωργοὺς καὶ στὴ γεωργία. Πόνεσε κι ἀγάπησε τὸν ἀγρότη καὶ τὴν ἀγροτικὴ ζωή. Συχνὰ ἔλεγε: «ὅσοι δὲν ἀγαποῦν τὰ δένδρα καὶ τὰ φυτὰ θὰ ζήσουν φτωχικά». Ὁ Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλὸς ὑπῆρξεν ὑπερασπιστὴς τῶν πτωχῶν, τῶν καταπιεσμένων, τῆς γυναίκας, ποὺ ἐθεωρεῖτο τότε κατώτερο ὂν καὶ σκλάβα. Ἀγωνίσθηκε γιὰ τὴν πραγματική της ἐξύψωση[35].
Σήμερα δὲν θὰ ὑπῆρχε Βόρειος Ἤπειρος, μὲ βαθιὰ ριζωμένο τὸ ἑλληνικὸ πνεῦμα, ἂν δὲν περνοῦσε ἀπὸ ἐκεῖ ὁ Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός.
Κι ἡ Ἀθήνα δὲν θὰ ἐκοσμεῖτο μὲ τὰ λαμπρὰ κτίρια τῶν βορειοηπειρωτῶν εὐεργετῶν, τοῦ Σίνα, τοῦ Τοσίτσα, τοῦ Ἀβέρωφ, τοῦ Ζάππα, τοῦ Ἀρσάκη καὶ ἄλλων, ἂν δὲν ὑπῆρχαν οἱ Ἐθνοευεργέτες μαθητὲς τῶν σχολείων τοῦ Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ.
Ὁ ἱστορικὸς Περραιβὸς γράφει ὅτι ἐξαιτίας τῆς πολεμικῆς τοῦ Πατροκοσμᾶ ἔμειναν ἀπάτητα τὰ χρονογαϊτανοσειρήτια τῶν Ἑβραίων[36].
Ἡ ἀνιδανικὴ ἐποχή μας ἔχει ἀνάγκη ἀπὸ πνευματικὰ ἀναστήματα σὰν τὸν Ἐθναπόστολο, Διδάχο καὶ Φωτιστὴ τοῦ Γένους, Κοσμᾶ τὸν Αἰτωλό, ποὺ ἄνοιξε τὸ δρόμο στοὺς Ἕλληνες γιὰ τὴν ἐλευθερία, τὴν παιδεία, τὴν πνευματικὴ καλλιέργεια.
Τριακόσια δέκα χρόνια ἀπὸ τὴ γέννησή του φέτος τὸ ἔργο του εἶναι καὶ παραμένει ἐπίκαιρο. Ἂς ἀφουγκρασθοῦμε τὰ ἁγιοπνευματικὰ καὶ ἐθναποστολικά του μηνύματα. Μᾶς χρειάζονται σήμερα ὅσο ποτὲ ἄλλοτε.
Σημειώσεις:
[31] Κοσμᾶς Αἰτωλός, Βίος καὶ Προφητεῖες, Βικιπαίδεια, ὅ.π., σ. 4 [32] ὅ.π., σ. 4 [33] Βλ. Κοσμᾶς Αἰτωλὸς τοῦ Ἐπισκόπου Αὐγουστίνου Καντιώτου, (24 ἐκδόσεις) τῆς Ἱεραποστολικῆς Ἀδελφότητας «Ο ΣΤΑΥΡΟΣ» [34] Βλ. Εὐάγγελος Σπύρου, ὁ Πατροκοσμᾶς ὁ Αἰτωλὸς καὶ οἱ Ἕλληνες, Πατροκοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, ἔργα καὶ ἡμέρες, Ἀθήνα, χ.χ., σ. 19, 20 κ.ἐ. ἔκδοση Interamerican. [35] ὅ.π., σ. 20,21 [36] Βλ. Εὐάγ. Σπύρου, ὅ.π., σ. 88




