Α΄ ΜΕΡΟΣ
Οἱ ἑταιρεῖες παιχνιδιῶν, καλοί μου φίλοι, κάνουν τὰ πάντα, γιὰ νὰ ἐνσωματώσουν τὴν τεχνητὴ νοημοσύνη (στὸ ἑξῆς Τ.Ν.) σ’ αὐτά. Τὰ ὀφέλη γι’ αὐτὲς θὰ εἶναι τεράστια. Ἀντίθετα, λίαν ἀνησυχητικὰ καὶ μὲ κινδύνους μεγάλους θὰ εἶναι γιὰ τὰ παιδιά. Ἀξίζει νὰ δοῦμε τί ἀκριβῶς συμβαίνει…
* * *
Ὑποστηρίζεται βάσιμα ὅτι ἡ Τ.Ν. γιὰ πολλὲς βιομηχανίες, ὅπως εἶναι αὐτὲς τῆς μουσικῆς καὶ τῶν κόμικς, ἀποτελεῖ πραγματικὴ ἀπειλή, σὲ ἀντίθεση μὲ τὴ βιομηχανία τῶν παιχνιδιῶν, καὶ μάλιστα τῶν βιντεοπαιχνιδιῶν, ποὺ τὰ ὀφέλη θὰ εἶναι πολὺ μεγάλα.
Κι αὐτὸ γιατί, γιὰ νὰ δημιουργηθεῖ ἕνα νέο βιντεοπαιχνίδι, τὰ ἀπαιτούμενα ποσὰ εἶναι τεράστια, ὅπως καὶ ὁ κίνδυνος ἀποτυχίας. Πολὺ δὲ περισσότερο ἂν σκεφθεῖ κανεὶς ὅτι οἱ παῖκτες θέλουν πάντοτε αὐτὰ νὰ εἶναι ὑψηλῆς ποιότητας, μὲ ὑπερρεαλιστικὰ γραφικὰ καὶ συναρπαστικὲς ἐμπειρίες παιχνιδιοῦ!
Ἐπιπλέον ἕνα βιντεοπαιχνίδι ἀπαιτεῖ καὶ πολὺ χρόνο ἀπὸ τοὺς προγραμματιστὲς καὶ τοὺς λοιποὺς τεχνικούς, γιὰ νὰ γίνει.
Ἑπόμενο εἶναι πλέον οἱ ἑταιρεῖες, δηλαδὴ οἱ γνωστὲς τεράστιες πολυεθνικές, νὰ ἀναζητοῦν διεξόδους στὸ πρόβλημα αὐτὸ καὶ βέβαια ἀπὸ τὴν Τ.Ν. Μάλιστα αὐτὴ ὑπόσχεται ταχύτερες καὶ οἰκονομικότερες κυκλοφορίες βιντεοπαιχνιδιῶν καὶ ἐπιπλέον ὅτι θὰ δώσει νέες δυνατότητες στὰ ἴδια τὰ παιχνίδια, πρωτόγνωρες, ποὺ θὰ ἀνατρέψουν ὅ,τι ὥς τώρα γνωρίζαμε! Ἔτσι ἀνοίγονται σαφῶς νέα πεδία δράσης γιὰ τὶς ἑταιρεῖες καὶ … ἀπίθανα κέρδη γι’ αὐτές!!
Ἤδη οἱ κινεζικὲς ἑταιρεῖες πρωτοστατοῦν σὲ παγκόσμιο ἐπίπεδο στὴ χρήση Τ.Ν. Ἡ Tencent, ποὺ εἶναι ὁ μεγαλύτερος ὅμιλος gaming τῆς Κίνας ἔχει χρησιμοποιήσει τὴν τεχνολογία generative AI, ποὺ βοηθᾶ τοὺς προγραμματιστὲς παιχνιδιῶν νὰ παράγουν κινούμενα σχέδια καὶ νὰ δημιουργοῦν ρεαλιστικὰ τρισδιάστατα φόντα καὶ σκηνικά. Τὸ ἴδιο κάνει καὶ ὁ δεύτερος ὅμιλος τῆς Κίνας, ἡ NetEase.
Ἔτσι θὰ ὑπάρχει ἡ δυνατότητα γιὰ ταχύτερες καὶ οἰκονομικότερες κυκλοφορίες παιχνιδιῶν, περισσότερα παιχνίδια κάθε χρόνο, μείωση τοῦ κινδύνου ζημιῶν ἀπὸ τυχὸν ἀποτυχίες κ.λπ. Καὶ ὁ κλάδος τῶν βιντεοπαιχνιδιῶν τῆς Κίνας, ὕψους 40 δισ. δολλαρίων, θὰ ἀναπτυχθεῖ πλέον ραγδαῖα, ὅπως ὑπολογίζεται!
* * *
Αὐτὰ ἀπὸ κινεζικῆς πλευρᾶς. Ὅμως ἔχουμε καὶ τὴ συνεργασία τῶν πολυεθνικῶν στὸ θέμα. Ἔτσι ἡ Microsoft καὶ ἡ Inworld AI, ἑνώνουν πλέον τὶς δυνάμεις τους καὶ ἑτοιμάζουν νὰ ἐφαρμόσουν μεγαλεπήβολα σχέδια στὰ βιντεοπαιχνίδια. Ἡ πρώτη ἀναπτύσσει τὰ σχέδιά της πάνω στὴ γενετικὴ Τ.Ν. ὅσον ἀφορᾶ τὰ παιχνίδια, ἡ δὲ δεύτερη στοὺς NPCs ὅσον ἀφορᾶ τὰ παιχνίδια ἐπίσης.
Ἔτσι ἐδῶ ἔχουμε κάτι τελείως διαφορετικὸ καὶ συνάμα ἐπαναστατικό. Τὴν μὲ ἄλλο τρόπο εἴσοδο τῆς Τ.Ν. στὰ βιντεοπαιχνίδια, προκειμένου νὰ τὰ κάνει αὐτὰ πιὸ καθηλωτικὰ γιὰ ὅλους καὶ ἰδιαίτερα γιὰ τὰ παιδιά, καθὼς θὰ ἀντιγράφει πλέον τὶς ἀνθρώπινες ἀντιδράσεις, δηλαδὴ τὶς ἀντιδράσεις αὐτῶν τῶν ἴδιων τῶν παιδιῶν – παικτῶν !
* * *
Ἀλλὰ πρὸς τὴν γενετικὴ Τ.Ν. εἶναι στραμμένη καὶ μία ἄλλη πολυεθνικὴ συνεργασία. Πρόκειται γιὰ τὴν Mattel, τὴν γνωστότατη πολυεθνικὴ παιδικῶν παιχνιδιῶν, στὴν ὁποία ἀνήκει καὶ ἡ κούκλα Barbie, μὲ τὴν γνωστότατη ἐπίσης Open AI τὴν δημιουργὸ καὶ διαχειριστὴ τοῦ ChatGPT. Καὶ ποῦ ἀποβλέπει αὐτὴ ἡ συνεργασία; Στὸ νὰ εἰσαχθεῖ ἡ γενετικὴ Τ.Ν. στὰ παιδικὰ παιχνίδια!!!
Κι ἐπειδὴ ἡ Open AI δὲν ἔχει ὑπηρεσίες γιὰ παιδιὰ κάτω τῶν 13 ἐτῶν, ἡ Mattel, θὰ ἐπικεντρωθεῖ πρὸς τὸ παρὸν σὲ παιχνίδια γιὰ οἰκογένειες καὶ μεγαλύτερα παιδιά!!
* * *
Πρόδρομος αὐτῆς τῆς κατάστασης, δηλαδὴ τῆς εἰσόδου τῆς Τ.Ν. στὰ παιδικὰ παιχνίδια, ἦταν βεβαίως ἡ Mattel, ἡ ὁποία τὸ 1960 κυκλοφόρησε τὴν κούκλα Chatty Cathy, ἡ ὁποία ἔλεγε τὸ «Σ’ ἀγαπῶ» καὶ τὸ «Ἂς παίξουμε σχολεῖο»!
Ἀργότερα ἐκεῖ στὰ μέσα τῆς δεκαετίας τοῦ ’80, ὁ Teddy Ryxpin εἶχε εἰσάγει τὸ animatronic storytelling, στὴ δὲ δεκαετία τοῦ ’90 ἦλθαν τὰ Furby καὶ Tamagotchi, τὰ «πλάσματα» ἐκεῖνα ποὺ ἀπαιτοῦσαν φροντίδα καὶ προσοχή, μιμούμενα τὶς ἀνθρώπινες συναισθηματικὲς ἀνάγκες!!
Τὸ 2015 ἡ Mattel κυκλοφόρησε τὴν «Hello Barbie», ἡ ὁποία χρησιμοποίησε Τ.Ν., γιὰ νὰ ἀνταποκρίνεται στὶς συνομιλίες τῶν παιδιῶν! Μάλιστα ἡ Barbie θυμόταν τί τῆς ἔλεγαν τὰ παιδιά, στέλνοντας δεδομένα στοὺς διακομιστὲς τῆς Mattel !!
Ἀκολούθως στὴ δεκαετία τοῦ ’20 χρησιμοποιήθηκε ἡ τεχνολογία τῆς Sony γιὰ τὴ δημιουργία ἑνὸς μοντέλου Τ.Ν. ποὺ θὰ μποροῦσε νὰ νικήσει τοὺς καλύτερους ὁδηγοὺς στὸν κόσμο, στὸ παιχνίδι Gran Turismo τοῦ PlayStation!!
* * *
Εἶναι ἀλήθεια ὅτι ἀπὸ τότε ποὺ ὑπάρχουν τὰ παιχνίδια, τὰ παιδιὰ προβάλλουν σ’ αὐτὰ συναισθήματα καὶ φανταστικοὺς ρόλους. Ἔτσι μία κούκλα μπορεῖ νὰ εἶναι φίλη, κόρη, ἀσθενὴς κ.λπ. Τώρα ἔρχονται τὰ παιχνίδια τῆς Τ.Ν., μὲ τὰ ὁποῖα δὲν θὰ διασκεδάζουν ἁπλῶς τὰ παιδιά, ἀλλὰ θὰ ἀλληλοεπιδροῦν μὲ αὐτὰ σὲ συναισθηματικὸ καὶ ψυχολογικὸ ἐπίπεδο!
Ἔτσι ἐγείρονται πλέον μεγάλα ἐρωτήματα σχετικὰ μὲ τὸ τί εἴδους σχέσεις θὰ διαμορφώσουν τὰ παιδιὰ μὲ τὰ παιχνίδια αὐτά, τὰ ὁποῖα (παιχνίδια) θὰ μποροῦν νὰ μιλοῦν στὰ παιδιά, νὰ τὰ ἀκοῦνε καὶ ἐπιπλέον νὰ ἰσχυρίζονται (τὰ παιχνίδια) ὅτι τά… καταλαβαίνουν!!!
(Θὰ συνεχίσουμε καὶ στὸ ἑπόμενο φύλλο ὁλοκληρώνοντας τὸ θέμα μας)
Κ. Γ. Παπαδημητρακόπουλος




