Ὁ Πατριάρχης Βαρθολομαῖος ἦτο ὁ κεντρικὸς ὁμιλητὴς κατὰ τὴν ἐναρκτήριον τελετὴν τῆς συναντήσεως τῶν 60 καὶ πλέον θρησκευτικῶν ἡγετῶν, ἡ ὁποία ἐπραγματοποιήθη εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν. Κομβικὸς ὁ ρόλος τοῦ Πατριάρχου διὰ τὴν ἕνωσιν ὅλων τῶν θρησκειῶν. Ὅπως εἰς τὸ πολιτικὸν ἐπίπεδον κατεργάζονται τὴν πολιτικὴν ἕνωσιν ὅλων τῶν κρατῶν, εἰς τὸ θρησκευτικὸν προωθοῦν τὴν Πανθρησκείαν. Ἀνεξάρτητα τοῦ τί πιστεύει ἡ κάθε θρησκεία, νὰ εἶναι ἑνωμέναι καὶ ἀδελφωμέναι μεταξύ των, ὅπου κανεὶς δὲν θὰ ἀπορρίπτη καὶ δὲν θὰ κατηγορῆ κανένα, ἀφοῦ ὅλοι θὰ ἔχουν μέρος τῆς ἀληθείας. Ἐτόνισε χαρακτηριστικῶς ὁ Πατριάρχης εἰς τὴν ἐκδήλωσιν «τὸ Ἱερὸ ὡς ἀπόλυτη πραγματικότητα, ποὺ ἐκφράζεται διαφορετικὰ (Θεός, Ἀλλάχ, Βράχμαν, Φωτεινὸ Κενὸ) καὶ ἀποτελεῖ τὸ θεμέλιο τῆς «κοινότητας τῆς ὕπαρξης», ποὺ ἑνώνει ὅλα τὰ πράγματα μέσῳ τῆς Ἀγάπης». Σχετικοποίησις τῆς Ὀρθοδόξου πίστεως καὶ τῶν Δογμάτων. Μὲ τὰς ἐκδηλώσεις αὐτὰς ἐπενδύουν εἰς τὸ γενικὸν αἴσθημα τῆς ὁμογενοποιήσεως καὶ τῆς ἀπαλείψεως τῶν ἰδιαιτεροτήτων τῶν θρησκειῶν, ἐπενδύουν εἰς τὸ εὔκολον καὶ εὔπεπτον ψεῦδος ὅτι «εἴμαστε ὅλοι τὸ ἴδιο, πρέπει νὰ ὑπερβοῦμε τὰς διαφοράς μας». Οἱ λόγοι τοῦ Πατριάρχου Βαρθολομαίου ἐπιβεβαιώνουν ὅτι εἶναι μασόνος, τὸ ἐρώτημα εἶναι, οἱ ἄλλοι Ὀρθόδοξοι Προκαθήμενοι πῶς τὸν ἀνέχονται, μήπως καί αὐτοί κινοῦνται εἰς σκοτεινούς διαδρόμους;
Συμφώνως πρὸς δημοσίευμα τοῦ ἱστολογίου newsbreak τῆς 29ης Ἰουλίου:
«Ὁ Πατριάρχης Βαρθολομαῖος ἦταν κεντρικὸς ὁμιλητὴς κατὰ τὴν ἐναρκτήρια τελετὴ τῆς θρησκευτικῆς συγκέντρωσης. Κάλεσε σὲ δημιουργία παγκόσμιας συμμαχίας συνείδησης κατὰ τὴν ἱστορικὴ συνάντηση 60 θρησκευτικῶν ἡγετῶν ὑπὲρ τῆς εἰρήνης στὴν Κωνσταντινούπολη. Ἡ διαθρησκειακὴ πρωτοβουλία ἐπικεντρώνεται στὴν ἀντιμετώπιση τῆς παγκόσμιας κρίσης χρέους καὶ τὴν ἠθικὴ ἀνάπτυξη τῆς τεχνητῆς νοημοσύνης.
Ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαῖος ἦταν κεντρικὸς ὁμιλητὴς κατὰ τὴν ἐναρκτήρια τελετὴ τῆς σημαντικότερης θρησκευτικῆς συγκέντρωσης τῆς χρονιᾶς, ἡ ὁποία πραγματοποιεῖται σήμερα, Τρίτη 29 Ἰουλίου, στὴν Κωνσταντινούπολη.
Κατὰ τὴν ἐναρκτήρια ὁμιλία του, ὁ Οικουμενικὸς Πατριάρχης Βαρθολομαῖος τόνισε ὅτι ὁ διαθρησκειακὸς διάλογος «ἀναδύεται ὄχι ἁπλῶς ὡς θεολογικὴ ἐνασχόληση ἢ πολυτέλεια εἰρηνικῶν καιρῶν, ἀλλὰ ὡς ἀδυσώπητη ἀναγκαιότητα, ὡς πράξη συλλογικῆς ἀντίστασης» ἔναντι τῆς πνευματικῆς ἐρήμωσης, ποὺ ἀπειλεῖ τὸν σύγχρονο κόσμο.
Ὁ Πατριάρχης παρουσίασε τὴν «Κοινὴ Ἱερὴ Κοσμοθεωρία» ὡς «φιλόδοξο πνευματικὸ οἰκοδόμημα», ποὺ στοχεύει νὰ λειτουργήσει ὡς θεωρητικὸ θεμέλιο γιὰ μιὰ «Κοινὴ Ἱερὴ Ἄνθηση». Διευκρίνισε ὅτι δὲν πρόκειται γιὰ προσπάθεια δημιουργίας νέας συγκρητιστικῆς θρησκείας, ἀλλὰ γιὰ ἕνα πλαίσιο, ποὺ ἐπιτρέπει σὲ κάθε παράδοση νὰ διατηρήσει τὴν ξεχωριστή της ταυτότητα.
Αἱ τέσσερις πυλῶνες τῆς διαθρησκειακῆς συνεργασίας
Ἡ «Κοινὴ Ἱερὴ Κοσμοθεωρία» διαρθρώνεται, σύμφωνα μὲ τὸν Οἰκουμενικὸ Πατριάρχη, γύρω ἀπὸ τέσσερις θεμελιώδεις πυλῶνες:
Πρῶτον, τὸ Ἱερὸ ὡς ἀπόλυτη πραγματικότητα, ποὺ ἐκφράζεται διαφορετικὰ (Θεός, Ἀλλάχ, Βράχμαν, Φωτεινὸ Κενὸ) καὶ ἀποτελεῖ τὸ θεμέλιο τῆς «κοινότητας τῆς ὕπαρξης», ποὺ ἑνώνει ὅλα τὰ πράγματα μέσῳ τῆς Ἀγάπης.
Δεύτερον, τὰ ἀνθρώπινα ὄντα ὡς σχεσιακὰ ὄντα, ποὺ βασίζονται στὸ Ἱερὸ καὶ ἡ πληρότητά τους πραγματώνεται μέσῳ τῆς καλλιέργειας ἀρετῶν.
Τρίτον, ἡ κοινωνία ὡς «σύνολο ὁλόκληρων ἀνθρώπων» καὶ δομὴ ἀμοιβαιότητας μεταξὺ ἀτόμων καὶ θεσμῶν τοῦ κοινοῦ καλοῦ.
Τέταρτον, ἡ Γῆ καὶ τὸ δίκτυο τῆς ζωῆς ὡς θεμελιωμένα στὸ Ἱερό, ἀπαιτώντας σεβασμὸ μέσῳ βιώσιμης κατανάλωσης καὶ ἀνανεώσιμων πηγῶν ἐνέργειας.
Ὁ Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης Βαρθολομαῖος ἔκανε ἰδιαίτερη ἀναφορὰ στὶς σύγχρονες προκλήσεις τοῦ παγκοσμίου χρέους καὶ τῆς τεχνητῆς νοημοσύνης, χαρακτηρίζοντας τὸ χρέος ὡς «τὴν ὑλικὴ ἐκδήλωση τῆς ἀπανθρωπιᾶς» καὶ τὴν τεχνητὴ νοημοσύνη ὡς «τὸ ψηφιακό της φάντασμα».
Ἡ πρωτοβουλία SSF ἀποτελεῖ ἕνα ὁραματικὸ πλαίσιο, ποὺ καλεῖ τὶς θρησκευτικὲς κοινότητες νὰ προωθήσουν τὴν εἰρήνη, τὴ δικαιοσύνη καὶ τὴ συμφιλίωση, ἀποτελώντας πρακτικὴ ἐφαρμογὴ τῶν ἀρχῶν, ποὺ διατύπωσε ὁ Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης Βαρθολομαῖος στὴν ὁμιλία του»».