(Διὰ ἀπόσυρσιν τῆς 3ης κατηγορίας εἰς βάρος τοῦ Σεβ. Τυχικοῦ)
Τοῦ κ. Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
Δὲν εἶναι πρέπον νά κρίνεις κάποιον γιὰ ἕνα ψεῦδος, τὸ ὁποῖο εἶπε, πολλῷ δὲ μᾶλλον Ἱερωμένο καὶ δὴ Ἀρχιεπίσκοπο, ἀλλ’ ὅταν μία τέτοια σιωπὴ γίνεται ὑπηρετικὴ μίας ἀδικίας, τότε ἡ σιωπὴ δὲν εἶναι καλή.
Φυσικὰ αὐτὸ γίνεται γιὰ τὸ δίκαιο, καὶ ὄχι γιὰ νὰ θίξει ἢ κατηγορήσει τὸν νῦν Ἀρχιεπίσκοπό μας στὴν Κύπρο. Γίνεται γιατί δὲν εἶναι πρέπον ὁ κατηγορῶν νὰ ἔχει πράξει κάτι ἀνάλογο. Ἡ ἀναφορὰ αὐτὴ γίνεται γιὰ τὸ δίκαιο.
Στὴν Κύπρο ἡ 3η κατηγορία σὲ βάρος τοῦ Ἐπισκόπου Τυχικοῦ, στὴν ὁποία ἀνεφέρετο ἡ ἁγιογράφηση τοῦ πατρὸς Νεκταρίου Βιτάλη καὶ ἰδιαίτερα στὰ ἐγκαίνια παρεκκλησίου στὴ μνήμη τοῦ Ἁγίου Ἐπιφανίου καὶ τοῦ Ἁγίου Νεκταρίου Πενταπόλεως, ὅπου προστέθηκε καὶ τὸ ὄνομα τοῦ πατρὸς Νεκταρίου Βιτάλη, θεωρήθηκε ὡς νικηφόρα αἰτία γιὰ ἔκπτωση τοῦ Πανιερωτάτου Τυχικοῦ ἀπὸ τὸν Μητροπολιτικὸ θρόνο τῆς Πάφου.
Ὁ νῦν Ἀρχιεπίσκοπος Κύπρου εἶχε πράξει κάτι ἀνάλογο ὡς Μητροπολίτης Πάφου, μαζὶ μὲ τὸν μ. Ἀρχιεπίσκοπο Κύπρου Χρυσόστομο Β΄ στὶς 13 Ἰουλίου 2008, ἐγκαινιάζοντας Ναὸ τοῦ Ἁγίου Ἐφραὶμ τοῦ Νεοφανοῦς, ἐνῶ ἡ ἁγιοκατάταξή του ἔγινε στὶς 11 Μαρτίου 2011.
Τὸ γεγονὸς αὐτὸ ἔχει διαψευσθεῖ κατηγορηματικὰ ἀπὸ τὸν νῦν Ἀρχιεπίσκοπο, ὅτι δὲν εἶχε κάνει δηλαδὴ κάτι τέτοιο, μὲ τὴ χαρακτηριστικὴ ρήση του, ὅταν ρωτήθηκε ἀπὸ τὸν δημοσιογράφο Ἀνδρέα Κιμήτρη, “γιατί τὰ λένε κάποιοι”, ὅτι “ὅταν πεῖς κάτι σὲ κάποιον θὰ κολλήσει”.
Ὅταν ὅμως δημοσιοποιήθηκε ἡ σχετικὴ πλάκα ἀπὸ τὰ ἐγκαίνια τοῦ Ναοῦ, ὅπου ἀνέγραφε τοὺς δύο Ἱεράρχες, ποὺ ἐγκαινίασαν τὸν Ναὸ τοῦ Ἁγίου Ἐφραὶμ τοῦ Νεοφανοῦς, καθὼς καὶ τὴν ἡμερομηνία ἐγκαινιασμοῦ, τότε ὁ νῦν Ἀρχιεπίσκοπος τὸ δικαιολόγησε. Ἀφοῦ ὑπῆρχε δικαιολογία, γιατί νὰ τὸ διαψεύσει λέγοντας τὸ θλιβερὸ ψεῦδος ὅτι, “ὅταν πεῖς κάτι σὲ κάποιον θὰ κολλήσει’’;
Δυστυχῶς δὲν τὰ εἶπαν κάποιοι, μὲ τὸ σκεπτικὸ “ὅταν πεῖς κάτι σὲ κάποιον θὰ κολλήσει’’ καὶ αὐτὸ τὸ ψεῦδος ἔγινε αἰτία σκανδαλισμοῦ τῶν πιστῶν. Δὲν εἶναι ἔργο μας νὰ κρίνουμε τὸ ψεῦδος, τὸ ὁποῖο λέχθηκε ἀπὸ τὸν νῦν Ἀρχιεπίσκοπο Κύπρου, ἀλλὰ μόνο στὸ μέρος ἐκεῖνο τὸ ὁποῖο, ἕνα τέτοιο ψεῦδος, ἔχει “ἐπενδύσει’’ τὴν 3η κατηγορία σὲ βάρος τοῦ Ἐπισκόπου Τυχικοῦ, ὅτι δηλαδὴ δὲν ἔχει πραχθεῖ κάτι ἀνάλογο ἀπὸ τὸν ἴδιο.
Ὅση σιωπὴ κι ἂν τηρήθηκε στὸ θέμα τοῦτο, ὅση προσπάθεια κι ἂν ἔγινε ἀπὸ κάποιους, νὰ μὴ δοθεῖ δημοσιότητα στὸ θλιβερὸ αὐτὸ ψεῦδος, τὸ ὁποῖο “συνόδευσε” τὴν 3η κατηγορία εἰς βάρος τοῦ Ἐπισκόπου Τυχικοῦ, ὁ λαὸς τὸ πληροφορήθηκε μὲ προβληματισμὸ καὶ μεγάλη λύπη.
Ἔχουμε τὴ βεβαιότητα ὅτι καὶ ὁ Οἰκουμενικός μας Πατριάρχης, ὅταν πληροφορηθεῖ (ἂν δὲν τὸ ἔχει πληροφορηθεῖ) τὸ θλιβερὸ αὐτὸ ψεῦδος, σίγουρα θὰ λυπηθεῖ.
Τώρα κυριαρχεῖ ἡ καθησυχαστικὴ γνωμάτευση ὅσων θεολόγων ἀντιμετωπίζουν τὰ ἐκκλησιαστικὰ θέματα ὡς δημοσιογράφοι ΜΜΕ, ὅτι εἶναι ἀδύνατο νὰ πάρει διαφορετικὴ θέση τὸ Οἰκουμενικό μας Πατριαρχεῖο ἀπὸ τὴν ἀπόφαση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου. Θεωροῦν ὅτι ἡ ἀπόφαση τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, θὰ ἀποτελεῖ ἀντιμίσθιο γιὰ τὴ στάση τῆς πλειοψηφίας τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου τόσο στὸ Οὐκρανικό, ὅσο καὶ στὴ Σύνοδο τῆς Κρήτης.
Ἀκόμα καὶ αὐτοὶ οἱ ὁποῖοι εἶχαν εὔκολη τὴ κριτικὴ στάση στὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο, γιὰ ἄλλα φυσικὰ θέματα, μὲ τὴ ἀπαξιωτικὴ φράση, “τί περιμένεις Φανάρι εἶναι”, τώρα γι’ ἄλλους λόγους παριστάνουν τοὺς ὑπέρμαχους αὐτοῦ.
Προβάλλεται ἀπὸ κάποιους θεολόγους, ὅτι ἡ ὑπόθεση ἔχει τελειώσει, γιὰ τὸν λόγο ὅτι ὁ Οἰκουμενικός μας Πατριάρχης εἶναι ὑποχρεωμένος νὰ στηρίξει τὴν θέση γιὰ ἔκπτωση τοῦ Σεβασμιωτάτου ἀπὸ τὸν Μητροπολιτικὸ θρόνο τῆς Πάφου. Μὲ βεβαιότητα θεωροῦν ὅτι δὲν θὰ ληφθεῖ ὑπόψη τὸ ψεῦδος, τὸ ὁποῖο τελικὰ “ἰσχυροποίησε’’ τὴν 3η κατηγορία. Τόσο σίγουροι εἶναι ὅτι τὸ ψεῦδος αὐτὸ δὲν θὰ ληφθεῖ ὑπόψη.
Ἡ βεβαιότητα αὐτὴ ἔχει ὡς συνεπακόλουθο τὴ διαφορότροπο ἔγνοια γιὰ τὶς “ἐπερχόμενες” Μητροπολιτικὲς ἐκλογὲς στὴν Πάφο, μήπως ἡ μεγάλη αὐτὴ “χαρὰ’’ μετατραπεῖ σὲ λύπη.
Τώρα λοιπόν, ἀπομένει ὁ Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης νὰ δώσει τέρμα στὴν περίεργη “χαρά’’, τὴν ὁποία δοκίμασαν κάποιοι, ἀπὸ τὴν ἔκπτωση τοῦ Ἐπισκόπου Τυχικοῦ ἀπὸ τὸν Μητροπολιτικὸ θρόνο τῆς Πάφου καὶ νὰ ἀποδώσει τὸ δίκαιο.




