Τοῦ κ. Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
Σὲ ἄρθρο στὸ orthodoxtimes.gr στὶς 11 Ὀκτωβρίου 2025, τὸ ὁποῖο τιτλοφορεῖτο «Κιέβου Ἐπιφάνιος ἀπὸ Ἅγιο Ὄρος: Οἱ νέοι Ἀχαὰβ τοῦ Βορρᾶ περιφρονοῦν τὴν ἐκκλησιαστικὴ τάξη», σημειώνοντο μεταξὺ ἄλλων τὰ ἑξῆς λεχθέντα ἀπὸ τὸν μὴ ἀναγνωρισμένο ἀπὸ τὴν πλειοψηφία τῶν Τοπικῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν «Κιέβου Ἐπιφάνιο»: «Ὁ βασιλιὰς Ἀχαὰβ περιφρονοῦσε τὴν Ἱερουσαλὴμ καὶ τὸν ναὸ τοῦ Θεοῦ. Ἔτσι καὶ τώρα, οἱ νέοι Ἀχαὰβ τοῦ Βορρᾶ περιφρονοῦν τὴν κανονικὴ τάξη ποὺ καθόρισαν οἱ Πατέρες καὶ οἱ Οἰκουμενικὲς Σύνοδοι”.
Αὐτοὶ οἱ ὁποῖοι περιφρόνησαν “τὴν κανονικὴ τάξη ποὺ καθόρισαν οἱ Πατέρες καὶ οἱ Οἰκουμενικὲς Σύνοδοι”, ἦταν τὰ δύο σχισματικὰ μορφώματα στὴν Οὐκρανία, τὰ ὁποῖα ἐπέλεξαν τὸ ἔγκλημα τοῦ σχίσματος, τὸ ὁποῖο ἀγώνα καλὸν θεώρησαν καὶ οὐδέποτε ἔχουν ἐκζητήσει ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία συγγνώμη γι’ αὐτό.
Τώρα ἐπιζητοῦν νὰ διδάξουν κι ἄλλους γιὰ “τὴν κανονικὴ τάξη, ποὺ καθόρισαν οἱ Πατέρες καὶ οἱ Οἰκουμενικὲς Σύνοδοι”; Γιὰ ποιὰ κανονικὴ τάξη ὁμιλοῦν; Ἀπὸ πότε καταργήθηκε τὸ ὁμόφωνον γιὰ τὸ Αὐτοκέφαλο, γιὰ νὰ καταργηθεῖ παρεπόμενα ἡ συναίνεση τῶν Τοπικῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν γιὰ τὸ ζήτημα τοῦτο;
Γιατί παραθεωρεῖται τὸ γεγονὸς ὅτι, ἡ μεγάλη πλειοψηφία τῶν Τοπικῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν, δὲν ἔχει συναινέσει γιὰ τὸ Αὐτοκέφαλο αὐτό; Τὸ γεγονὸς τῆς “στήριξης” καὶ συμβολῆς Ἀμερικανῶν διπλωματῶν γιὰ Αὐτοκεφαλία στὴν Οὐκρανία, δὲν διαφοροποιεῖ τὴν προϋπόθεση αὐτή.
Μᾶς διδάσκουν αὐτοί, οἱ ὁποῖοι δίδαξαν τὸ ἔγκλημα τοῦ σχίσματος στὴ χειρίστη του μορφή; Μᾶς διδάσκουν αὐτοί, περὶ τῆς ἐκκλησιαστικῆς τάξης καὶ ἑνότητας;
Ξεχνοῦν ὅτι ὁ ἀντιεκκλησιαστικὸς πόλεμός των δὲν ἔχει κοπάσει. Τὸ καταμαρτυρεῖ ἡ καθημερινὴ δίωξη καὶ ὁ πόλεμος κατά τῆς μόνης ἀναγνωρισμένης ἀπὸ τὴν πλειοψηφία τῶν Τοπικῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν, Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας τῆς Οὐκρανίας. Τόσο ὑπάκουοι ἔγιναν ξαφνικὰ στὴν Ἐκκλησία;
Οἱ πολεμοῦντες τὴν Ἐκκλησία σχισματικοί… λαϊκοὶ ἐνδεδυμένοι ἄμφια, “λειτουργοῦσαν”, “ἐξομολογοῦσαν”, ἔκαναν “ἁγιασμούς”, “εὐλογοῦσαν”, “χειροτονοῦσαν”. Πῶς τόλμησαν οἱ καθαιρεθέντες ἀρχιερεῖς, μὲ Πανορθόδοξη μάλιστα ἀποδοχὴ τῆς καθαίρεσής τους, ἀλλὰ καὶ οἱ αὐτοχειροτόνητοι “ἐπίσκοποι”, νὰ προβαίνουν σὲ “χειροτονίες”, λέγοντας τό, “Αὐτός, Κύριε, καὶ τοῦτον, ὅν εὐδόκησας τὸν τοῦ Πρεσβυτέρου ὑπεισελθεῖν βαθμόν, πλήρωσον τῆς τοῦ Ἁγίου σου Πνεύματος δωρεᾶς”; Αὐτοὶ μᾶς διδάσκουν περὶ ἐκκλησιαστικῆς τάξης καὶ ἑνότητας;
Ὁ ὑποτιθέμενος “ἐπίσκοπος”, πῶς ὑποδεχόταν τὸν ὑποψήφιο γιὰ χειροτονία καὶ μὲ ποιὰ θρασύτητα σφράγιζε “τρὶς τὴν κεφαλή” του, λέγοντας, “εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος”; Αὐτὸς δὲν ἦταν ἐμπαιγμὸς τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ; Οὐδεμία συγγνώμη δὲν ἔχει ἐκζητηθεῖ. Αὐτοὶ μᾶς διδάσκουν περὶ ἐκκλησιαστικῆς τάξης καὶ ἑνότητας;
Πῶς ἀπευθυνόταν χωρὶς Ἀρχιερωσύνη ὁ ὑποτιθέμενος “ἐπίσκοπος”, στὸν Τριαδικὸ Θεὸ, λέγοντας τὸ “αὐτὸς Δέσποτα τῶν ἁπάντων, καὶ τοῦτον, ὅν εὐδόκησον ὑποδέξασθαι τὴν μεγάλην ταύτην χάριν τοῦ Ἁγίου σου Πνεύματος, καὶ τέλειον ἀνάδειξον δοῦλον σου, ἐν πᾶσιν εὐαρεστοῦντά σοι”; Αὐτοὶ μᾶς διδάσκουν περὶ ἐκκλησιαστικῆς τάξης καὶ ἑνότητας;
Αὐτὸς δὲν ἦταν ἐμπαιγμὸς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος; Μὲ ποιὰ θρασύτητα ἔλεγαν τὸ “ἐν πᾶσιν εὐαρεστοῦντά σοι ”, γιὰ κάποιον πού βίωνε τὸ ἀντιεκκλησιαστικὸ ἔγκλημα τοῦ σχίσματος; Ἀποτελεῖ ἡ ἀντιεκκλησιαστικὴ ἐκείνη πράξη τοῦ σχίσματος, ἀγώνα μὲ τὴν καλὴ ἔννοια; Αὐτοὶ μᾶς διδάσκουν περὶ ἐκκλησιαστικῆς τάξης καὶ ἑνότητας;
Μπορεῖ κανεὶς νὰ συμπεράνει μετάνοια καὶ ἐκζήτηση συγγνώμης, ἀπὸ τὰ δύο σχισματικὰ μορφώματα τῆς Οὐκρανίας; Οὔτε μία συγγνώμη δὲν ἔχει ἐκζητηθεῖ ἀπὸ αὐτούς. Μᾶς διδάσκουν τώρα αὐτοί, οἱ ὁποῖοι δίδαξαν τὸ ἔγκλημα τοῦ σχίσματος στὴ χειρίστη του μορφή, περὶ τῆς ἐκκλησιαστικῆς τάξης καὶ ἑνότητας;




