Τοῦ κ. Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
Σὲ ἄρθρο τὸ ὁποῖο δημοσιεύτηκε στὴ Romfea.gr στὶς 13/11/2023, μὲ τίτλο “Ὁ Κύπρου Γεώργιος στὸ Λονδίνο – Βολὲς κατὰ τῆς Τουρκίας”, καταγράφεται μὲ σχετικὴ ἀναφορά, ἡ πρα-γματικὴ κατακτητικὴ πρόθεση τῆς Τουρκίας.
Γιὰ μία ἀκόμη φορά ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Κύπρου Γεώργιος, μὲ τὴ φιλοπατρία ποὺ τὸν διακρίνει, εἶπε τὰ πράγματα μὲ τὸ ὄνομά τους, ἐπισημαίνοντας τὶς βλέψεις τῆς κατοχικῆς Τουρκίας καὶ τονίζοντας ὅτι, “κινδυνεύει ἡ πατρίδα μας. Τὸ χρέος εἶναι δικό μας”.
Διανύουμε περίπου 50 χρόνια Τουρκικῆς κατοχῆς στὴν Κύπρο, μὲ τὸ καθεστὼς τῆς βάρβαρης εἰσβολῆς νὰ προσπαθεῖ νὰ ριζώσει στὴ μαρτυρικὴ μεγαλόνησο. Σὰν νὰ μὴ ἔφταναν ὅλα αὐτὰ βλέπουμε νὰ παρουσιάζεται ἡ Τουρκία, ὡς δῆθεν προασπιστὴς τῆς εἰρήνης. Καθημερινὰ ὅμως γινόμαστε μάρτυρες τῶν “εἰρηνικῶν” προσπαθειῶν της.
Καὶ μόνο τὸ πνιγηρὸ καθεστὼς στὸ ὁποῖο ζοῦν οἱ ἐγκλωβισμένοι μας, στὴ σκλαβωμένη Καρπασία τῆς Κύπρου, καταμαρτυρεῖ πολλά. Εἶναι πρέπον νὰ παρουσιάζεται ἡ Τουρκία ὡς χώρα ἐπιδιώκουσα τὸ δίκαιο καὶ τὴν εἰρήνη;
Τὸ 1974 ἡ Τουρκία εἰσέβαλε στὴν Κύπρο, καὶ ἐνθυμούμαστε τὰ τουρκικὰ ἑλικόπτερα ποὺ ἔριχναν φυλλάδια, καλώντας τὴ βάρβαρη εἰσβολὴ ὡς δῆθεν “εἰρηνικὴ” ἐπέμβαση.
Ἀποκορύφωμα τῆς Τουρκικῆς κτηνωδίας, ἦταν οἱ βιασμοὶ πάμπολλων γυναικῶν, μικρῶν κοριτσιῶν ἢ ἀκόμα καὶ γυναικῶν τρίτης ἡλικίας. Αὐτοὶ ὁμιλοῦν γιὰ εἰρήνη;
Τὸ ἔτος 2018 ἔγινε εἰσβολὴ τῆς Τουρκίας στὸ Ἀφρὶν στὴ βόρεια Συρία. Ἐπρόκειτο γιὰ εἰσβολὴ σὲ ξένο κράτος, μία εἰσβολὴ ἡ ὁποία εἶχε καὶ ὡς συνέπεια τὸν βομβαρδισμὸ καὶ τὴν ὁλικὴ καταστροφὴ τοῦ νοσοκομείου στὸ Ἀφρίν, μὲ νεκροὺς ἀμάχους. Καὶ αὐτὴ ἡ εἰσβολὴ ἔχει κληθεῖ «εἰρηνική».
Ἡ Κυπριακὴ Δημοκρατία καταδίκασε ὡς ὤφειλε τὴν εἰσβολὴ αὐτὴ τῆς Τουρκίας, ἡ ὁποία κλήθηκε “Κλάδος ἐλαίας”.
Μὲ λύπη κατ’ ἐκεῖνο τὸν καιρό, διαβάσαμε σὲ πολλὰ ΜΜΕ, ὅτι ἡ εἰσβολὴ αὐτὴ τῆς Τουρκίας, εἶχε τὴν εὐλογία τοῦ Οἰκουμενικοῦ μας Πατριάρχη.
Στὴν ἐφημερίδα “Τὰ Νέα” (www.tanea.gr), ἡμερομηνίας 26/1/2016, σὲ ἄρθρο μὲ τίτλο “Ὁ Βαρθολομαῖος εὐλογεῖ τὴν ἐπέμβαση τῆς Τουρκίας στὸ Ἀφρίν”, ἀνεφέροντο μεταξὺ ἄλλων τὰ ἑξῆς: “Στὸ πλευρὸ τοῦ Ρετζὲπ Ταγὶπ Ἐρντογάν γιὰ τὶς στρατιωτικὲς ἐπιχειρήσεις τῆς Τουρκίας στὸ Ἀφρὶν τῆς βόρειας Συρίας τάσσεται ὁ Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης Βαρθολομαῖος. Σὲ ἐπιστολή του πρὸς στὸν τοῦρκο Πρόεδρο, σύμφωνα μὲ ὅσα ἀναφέρει ἡ Hurriyet Daily News, ὁ κ. Βαρθολομαῖος ἐπισημαίνει πὼς ἡ ἐκκλησία προσεύχεται στὸ Θεὸ, γιὰ νὰ ἀποκατασταθεῖ ἡ εἰρήνη στὴ Συρία”.
Ἀνέφερε μάλιστα τὸ δημοσίευμα αὐτό, γραφόμενα ἀπὸ τὴν ἐπιστολὴ τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχη. Ἡ ἐπιστολὴ στὴν ὁποία ἀναφερόταν τὸ δημοσίευμα, κατέγραφε μεταξὺ ἄλλων τὰ ἑξῆς: “Ὡς παράδοση τῆς ἐκκλησίας μας, προσευχόμαστε πάντα γιὰ τὸ κράτος μας, τὴν ὑγεία τῶν ἡγετῶν μας καὶ τὴν εὐτυχία καὶ καλοδαιμονία τοῦ λαοῦ μας. Δὲν ἔχουμε ξεχάσει τοὺς ἑκατοντάδες ποὺ ἔχουν ἐκτοπισθεῖ ἐξαιτίας τῶν συγκρούσεων στὴ νότια γειτονιά μας, καὶ εἰδικὰ στὴ Συρία”.
Ἐνῷ συνέχιζε, λέγοντας πὼς “εἶναι ἐπιθυμία τῆς κοινότητας μας τὸ Ἔθνος μας νὰ ἀναπτυ-χθεῖ τάχιστα σὲ ἕνα περιβάλλον ἐμπιστοσύνης, μὲ τὸ τέλος αὐτῆς τῆς ἀρρώστιας ποὺ εἶναι ὁ τρόμος, ὁ ὁποῖος ἔχει ἐπηρεάσει ὅλους τούς πολίτες μας, ἀλλὰ κυρίως τοὺς Κούρδους πολίτες ποὺ ζοῦν στὰ νοτιοανατολικά τῆς Τουρκίας”.
Καὶ συνέχιζε τὸ δημοσίευμα ὡς ἀκολούθως: “Ἡ ἀποφασιστικὴ στάση τοῦ Προέδρου Ἐρντογάν ποὺ ἀπαγορεύει αὐστηρὰ τὸ συσχετισμὸ μίας θρησκείας μὲ τὴν τρομοκρατία ἀντικατοπτρίζεται στὴν παγκόσμια κοινὴ γνώμη. Προσευχόμαστε ἐσεῖς καὶ οἱ τουρκικὲς Ἔνοπλες Δυνάμεις νὰ ὁδηγηθεῖτε σὲ ἐπιτυχία καὶ ἡ “Ἐπιχείρηση Κλάδος Ἐλαίας” νὰ φέρει εἰρήνη στὴν περιοχὴ, ὅπως τὸ ὄνομά της ὑπόσχεται», καταλήγει ὁ Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης”.
Τὸ γεγονὸς ὅτι δὲν ἔχει διαψευστεῖ ἀπὸ τὸ Οἰκουμενικό μας Πατριαρχεῖο ἡ ἐπιστολὴ αὐτή, δὲν ὁδηγεῖ σὲ βεβαιότητα ὕπαρξής της, καὶ παρὰ τὸ ὅτι δὲν ἀναφέρεται γενικόλογα ἡ Τουρκικὴ ἐφημερίδα, ἀλλὰ ἀναφέρει καὶ τὸ περιεχόμενο τῆς ἐπιστολῆς.
Ἰδιαιτέρως μᾶς πληγώνει ἡ ἀναφορὰ σὲ “ἔθνος” μας. Δὲν ἔπρεπε νὰ γίνει ὁποιαδήποτε διάψευση ἢ ἀνασκευὴ τῆς ἐπιστολῆς αὐτῆς, ἂν δὲν ἦταν πρα-γματική;
Αὐτὸ ἔχει πληγώσει ἰδιαιτέρως τοὺς Ὀρθόδοξους Ἕλληνες τῆς Κύπρου …καὶ αὐτοὺς ποὺ τολμοῦν νὰ ἀναφερθοῦν στὴν ἐπιστολὴ αὐτή, ἀλλὰ αὐτοὺς ποὺ σιωποῦν.
Ἂν εἶναι δυνατὸ ἡ Τουρκία νὰ ὁμιλεῖ γιὰ εἰρήνη. Εἴδαμε τὸ τουρκικὸ ξίφος στὴν Ἁγία Σοφία καὶ θυμηθήκαμε πολλά, καθὼς καὶ τὴ θρασύτητα τοῦ Τούρκου προέδρου, νὰ ἵσταται στὴν Ἁγία Σοφία ὡς κατακτητής.
Σίγουρα καταλαβαίνουμε τὴν πνιγηρότητα, τὴν ὁποία αἰσθάνονται οἱ Ὀρθόδοξοι Ρωμιοὶ στὴν Τουρκικὴ ἐπικράτεια. Τὸ παράδειγμα τῆς ἐξουσιαστικῆς ἐπικυριαρχίας στὴν Ἁγία Σοφία, καταμαρτυρεῖ πολλά.
Καθημερινὰ γινόμαστε μάρτυρες τῆς στάσης τῆς Τουρκίας, ἀπέναντι σὲ Ἑλλάδα καὶ Κύπρο. Καθημερινὰ σχεδόν, οἱ Ἕλληνες πιλότοι ἀντιμετωπίζουν τὴν ἐπικυριαχικὴ θρασύτητα τῆς Τουρκίας.
Ποιὰ ὅμως ἡ χρεία μίας τέτοιας ἀναφορᾶς στὴν ἐπιστολὴ αὐτή, ἀφοῦ στὸ τέλος εἶναι ἀδύνατη ἡ ὁποιαδήποτε διάψευση ἢ ἀνασκευή της;
Εἶναι ἀλήθεια ὅτι οἱ ἐπιμένοντες στὴ μονομέρεια, τόσο στὸ Οὐκρανικὸ ἐκκλησιαστικὸ ζήτημα, ὅσο καὶ στὸν κλονισμὸ τῆς ἐκκλησιαστικῆς ἑνότητας, προσπέρασαν τὸ δημοσίευμα τῆς ἐπιστολῆς αὐτῆς ὡς μὴ ὑπᾶρξαν. Οἱ λόγοι εἶναι προφανεῖς.
Ἡ τόση χολὴ γιὰ τὸ Πατριαρχεῖο Μόσχας, δὲν ἄφησε περιθώρια ἀναφορᾶς, ἔστω καὶ ἀκροθιγῶς γιὰ τὸ δημοσίευμα περὶ εὐλογίας τῆς ἐπιχείρησης στὸ Ἀφρίν, μὲ τόσους μάλιστα ἀμάχους νεκροὺς κατὰ τὸν βομβαρδισμὸ τοῦ μεγάλου νοσοκομείου. Γιατί σώπασαν; Μήπως συμφώνησαν μὲ τὸ περιεχόμενο τῆς ἐπιστολῆς;
Ἡ ἰδιοτελὴς στάση ἀρκετῶν ἀπὸ αὐτούς, οἱ ὁποῖοι τὴν ἐμπαθῆ μονομέρειά τους μεθερμηνεύουν, ὡς δῆθεν πραγματικὴ ἀγάπη πρὸς τὸ Οἰκουμενικό μας Πατριαρχεῖο, εἶναι ἤδη γνωστὴ στὸ διαδίκτυο.
Ἡ χολὴ ποὺ βγάζουν γιὰ τὸ Πατριαρχεῖο Μόσχας, δὲν μεθερμηνεύται ὡς ἡ πρέπουσα ἀγάπη πρὸς τὸ Οἰκουμενικό μας Πατριαρχεῖο. Ἡ ἐπιλογὴ τους αὐτὴ δυστυχῶς, ἔχει ὡς ἐπακόλουθο τὴν ἐκ μέρους τους ἀναγνώριση μίας ἄλλης μορφῆς ἀλάθητο τοῦ Οἰκουμενικοῦ Θρόνου.
Στὶς δύσκολες αὐτὲς μέρες γιὰ τὴν Ἐκκλησιαστικὴ ἑνότητα, ἀντὶ νὰ περιοριστοῦν σὲ σοβαρὲς ἀπόψεις ὑπὲρ τῆς εἰρήνης γιὰ τὸν πόλεμο στὴν Οὐκρανία, ἕνα πόλεμο ὁ ὁποῖος δὲν ἄρχισε τὸ ἔτος 2022, ἀλλὰ ἀπὸ τὸ 2014 διαφοροτρόπως μὲ χιλιάδες νεκρούς, ἀρκοῦνται στὴ χολὴ εἰς βάρος τοῦ Πατριαρχείου Μόσχας, χολὴ ἡ ὁποία ἐρείδεται στὴ μονομέρειά τους ἀναφορικὰ μὲ τὸ Οὐκρανικὸ Ἐκκλησιαστικὸ ζήτημα.
Πόσο ἀλήθεια εἶναι δύσκολο στὴν ὁποιαδήποτε μορφῆς μονομέρεια, νὰ καταλάβει ὅτι καὶ ἡ Ρωσία καὶ ἡ Οὐκρανία ἔχουν διαπράξει φρικτὰ ἐγκλήματα πολέμου!
Ὡς Ἕλληνες Κύπριοι εἴδαμε καὶ τὴν “ἀγάπη” τοῦ Ρωσικοῦ Κράτους πρὸς ἐμᾶς, ἀλλὰ καὶ τὴν “ἀγάπη” τοῦ Οὐκρανικοῦ. Συνεπῶς ἂς ἀφήσουμε αὐτούς, ποὺ τολμοῦν νὰ λένε τὴν ἀλήθεια, νὰ ὁμιλοῦν καὶ γιὰ εἰρήνη.
Οἱ ἐπιμένοντες στὴ μονομέρεια στὸ Οὐκρανικὸ ἐκκλησιαστικὸ ζήτημα, ἀλλὰ καὶ στὸ μεγάλο κλονισμὸ τῆς Ἐκκλησιαστικῆς ἑνότητας, μὴ ἐπιθυμοῦντες καμιὰ προσπάθεια συνοδικῆς ἐπίλυσής του, ἂς σωπάσουν. Ὅπως σώπασαν ὅταν διάβασαν τὸ δημοσίευμα αὐτὸ μὲ τὴν ἐπιστολὴ αὐτή, ἂς σωπάσουν καὶ τώρα, παύοντας νὰ βγάζουν χολὴ γιὰ τὴ Ἐκκλησία τῆς Ρωσίας.
Καὶ κάτι ἀκόμα. Ἂν ἡ ἀγάπη τους ἦταν γιὰ τὸν Χριστὸ καὶ ὄχι ἰδιοτελὴς ἀγάπη γιά… θὰ διεμαρτύροντο, ὅταν ἐξέχειτο ἡ Θεία Κοινωνία στὸ δρόμο ἀπὸ τοὺς πολέμιους τῆς Αὐτόνομης Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας τῆς Οὐκρανίας. Ἂς ἀφήσουμε αὐτοὺς ποὺ τολμοῦν νὰ λένε τὴν ἀλήθεια, νὰ ὁμιλοῦν καὶ γιὰ εἰρήνη.