Charta Oecumenica: Ποιες συνθήκες επέβαλλαν την ανανέωσή της 25 χρόνια μετά;

Share:

Ο Θυατείρων δήλωσε απευθυνόμενος στον Πάπα Λέοντα: «Χρειαζόμαστε ανθρώπους, ειδικά τον Άγιο Πατέρα, να μιλούν ανοιχτά». Πως θα αντικρύσει τον Άγιο Μάρκο τον Ευγενικό όταν τον καλέσει ο Κύριος;  

Άρθρο του Ελευθέριου Ν. Κοσμίδη

Η Είδηση

Ο Αρχιεπίσκοπος Θυατείρων και ηγέτες «Εκκλησιών» παρουσίασαν την ανανεωμένη Charta Oecumenica στον Πάπα Λέοντα

«Σε μια κίνηση υψηλού συμβολισμού για τον οικουμενικό διάλογο στην Ευρώπη, η Κοινή Επιτροπή του Συμβουλίου Ευρωπαϊκών Επισκοπικών Συνελεύσεων (CCEE – Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία) και της Διάσκεψης (σ.σ. Συμβουλίου) Ευρωπαϊκών Εκκλησιών (CEC – Ορθόδοξοι, Αγγλικανοί, Προτεστάντες) συναντήθηκε στη Ρώμη από τις 4 έως τις 6 Νοεμβρίου 2025.

Κορυφαία στιγμή της συνάντησης υπήρξε η υπογραφή της ανανεωμένης Charta Oecumenica (Οικουμενικού Χάρτη), η οποία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 5 Νοεμβρίου, στον Ιερό Ναό του Μαρτυρίου του Αγίου Παύλου στο Αββαείο των Τριών Πηγών. Το κείμενο υπέγραψαν οι Πρόεδροι των δύο οργανισμών: εκ μέρους της CEC, ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Θυατείρων και Μεγάλης Βρεταννίας κ. Νικήτας, και εκ μέρους της CCEE, ο Αρχιεπίσκοπος του Βίλνιους κ. Gintaras Grušas».

Την Πέμπτη 6 Νοεμβρίου, οι εκπρόσωποι των Χριστιανικών «Εκκλησιών» της Ευρώπης έγιναν δεκτοί σε ειδική ακρόαση από τον Πάπα Λέοντα ΙΔ΄ στην Αίθουσα του Κονσιστορίου στο Βατικανό.

Κατά την ομιλία του, ο Πάπας Λέων ΙΔ΄ καλωσόρισε τους εκπροσώπους, τονίζοντας ότι:

«.. το ανανεωμένο κείμενο [1] – 25 χρόνια μετά την πρώτη υπογραφή του – επιδιώκει να ανταποκριθεί στη διαρκώς εξελισσόμενη οικουμενική πορεία».

«Επεσήμανε ότι η Ευρώπη αντιμετωπίζει νέες πραγματικότητες, με νέες γενιές και λαούς που φτάνουν από μακρινές χώρες, φέρνοντας μαζί τους «ποικίλες ιστορίες και πολιτισμικές εκφράσεις».

«Ενώ υπάρχουν πράγματι θετικά και ενθαρρυντικά σημάδια ανάπτυξης σε ορισμένα μέρη της Ευρώπης», σημείωσε, «ταυτόχρονα πολλές χριστιανικές κοινότητες αισθάνονται όλο και περισσότερο ότι βρίσκονται σε μειοψηφία». Ενθάρρυνε τις Ευρωπαϊκές Εκκλησίες να προωθήσουν τον διάλογο και την αδελφοσύνη «μέσα στον θόρυβο της βίας και του πολέμου»».

Ο Πάπας Λέων ΙΔ΄ συνέδεσε την οικουμενική πορεία της Παπικής Εκκλησίας με τη συνοδική της πορεία, υπογραμμίζοντας ότι:

«..  η Charta Oecumenica αναδεικνύει την κοινή πορεία των Χριστιανών στην Ευρώπη να ακούν ο ένας τον άλλον και να διακρίνουν από κοινού τους καλύτερους τρόπους για να κηρύξουν το Ευαγγέλιο».

Η Charta Oecumenica, που υπογράφηκε για πρώτη φορά το 2001, αποτελεί ορόσημο για την ευρωπαϊκή οικουμενική συνεργασία. Η διαδικασία αναθεώρησής της, που ξεκίνησε το 2022, είχε ως στόχο την αντιμετώπιση σύγχρονων προκλήσεων, όπως η μετανάστευση, η προστασία της Δημιουργίας, η τεχνητή νοημοσύνη, η νεολαία και η ανάγκη για ειρήνη.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στις δηλώσεις του Προέδρου του Συμβουλίου Ευρωπαϊκών Εκκλησιών (CEC), Αρχιεπισκόπου Θυατείρων και Μεγάλης Βρεταννίας Νικήτα. Μιλώντας στο Vatican News μετά τη συνάντηση με τον Πάπα, ο Ιεράρχης χαρακτήρισε την εμπειρία «τιμή, προνόμιο και ευλογία», χαρακτηρίζοντάς την ως ένα «μήνυμα ελπίδας, που δείχνει ότι μπορούμε να συνεργαστούμε και να πετύχουμε πράγματα».

«Δείχνει ότι έχουμε ξεπεράσει τις διαφορές του παρελθόντος», τόνισε ο Αρχιεπίσκοπος Νικήτας. 

«Αυτοί οι τοίχοι του διαχωρισμού έχουν καταρρεύσει. Τώρα εργαζόμαστε μαζί. Μιλάμε την ίδια γλώσσα, τη γλώσσα του Χριστού, τη γλώσσα της αγάπης». 

Ο Θυατείρων ανέφερε επίσης ότι χαιρέτησε τον Πάπα και ως συμπατριώτης του Αμερικανός και σημείωσε ότι θα συναντηθούν ξανά κατά την επικείμενη Αποστολική Επίσκεψη του Πάπα στην Τουρκία.

«Ίσως θα έπρεπε να εξετάσουμε το ενδεχόμενο να ξοδεύουμε περισσότερα όχι σε πυρηνικά όπλα και άλλα πράγματα, αλλά στην εξεύρεση αποτελεσμάτων για τη θεραπεία των ασθενειών, στα προβλήματα σίτισης της ανθρωπότητας».

Ο Αρχιεπίσκοπος Θυατείρων εξήρε επίσης το «ισχυρό μήνυμα» του Πάπα Λέοντα για την προώθηση της ειρήνης:

«Χρειαζόμαστε ανθρώπους, ειδικά τον Άγιο Πατέρα, να μιλούν ανοιχτά».

Τι είναι η CARTA OECUMENICA;

(Από το προοίμιο της Ελληνικής μετάφρασης της πρώτης έκδοσης σ.90 [2]).

“Την πρώτη Κυριακή μετά το Πάσχα (22-4-2001) υπογράφηκε από τον Πρόεδρο του Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Εκκλησιών Μητροπολίτη Γαλλίας κ. Ιερεμία και τον Πρόεδρο του Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Επισκοπικών Συνόδων Καρδινάλιο κ. Miloslav Volk και δημοσιευθήκε η Οικουμενική Χάρτα.

Το θεμελιώδες αυτό εκκλησιαστικό κείμενο είναι αποτέλεσμα τετραετούς εντατικής συνεργασίας μεταξύ των δύο προαναφερθέντων Συμβουλίων και εκφράζει τις βασικές κατευθύνσεις και τους κύριους στόχους και όρους της οικουμενικής συνεργασίας των Εκκλησιών στην Ευρώπη.

Δημοσιεύουμε σε μετάφραση το κείμενο αυτό ευελπιστώντας ότι θα αποτελέσει αφορμή για ένα δημιουργικό οικουμενικό διάλογο και στον τόπο μας.

Θεωρούμε ότι θα ήταν ένδειξη οικουμενικής ευαισθησίας από μέρους της Εκκλησίας της Ελλάδος αν ανελάμβανε την πρωτοβουλία να συσταθεί ένα τοπικό οικουμενικό Συμβούλιο με τη συμμετοχή καταρχήν όλων των χριστιανικών κοινοτήτων που υπάρχουν στην Ελλάδα Θα μπορούσε αυτό να αποτελέσει το βασικό Forum για τη συζήτηση διαφόρων προβλημάτων που ανακύπτουν στις μεταξύ τους σχέσεις, να προωθήσει τη συνεργασία καταρχήν μεταξύ των χριστιανικών κοινοτήτων και να αναλάβει την πραγματοποίηση διαλόγων με τις άλλες θρησκευτικές κοινότητες, ιδίως την Εβραϊκή και τη Μουσουλμανική”.

Με άρθρο φωτιά στην παλιά Κατάνυξη στις 17 Νοεμβρίου 2014 υποβάλλαμε εύλογα ερωτήματα-απορίες. Γράφαμε τότε: 

Η Charta Oecumanica  υπογράφτηκε στις 22 Απριλίου 2001, την πρώτη Κυριακή μετά τον κοινό εορτασμό του Πάσχα.

Υπογράφτηκε πάνω στην “αγία τράπεζα” του λουθηρανικού ναου Thomaskirche.

Ήταν η μέρα που έκλαψαν πικρά οι Άγγελοι στον ουρανό, βλέποντας όχι την πτώση ενός ανθρώπου, αλλά την πτώση της ηγεσίας της Ορθοδόξου Εκκλησίας, γιατί δεν στάθηκε καλώς.

Και προκύπτουν τουλάχιστον τα εξής εύλογα ερωτήματα και απορίες:

– Πως ειναι δυνατόν να συντάχθηκε και να υπογράφτηκε ένας νέος χριστιανικός κώδικας συμπεριφοράς, όπως τον αποκαλούν οι εμπνευστές του, ερήμην του ορθόδοξου λαού;

– Ποιοι ειναι οι συντάκτες αυτού του δαιμονικού θρησκευτικο-πολιτικού μανιφέστου που έχουν απευθείας σύνδεση με το Άγιο Πνεύμα, το οποίο και τους καθοδηγεί;

Ένας εκ των τεσσάρων συντακτών του είναι ο κ. Γρηγόριος Λαρεντζάκης, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου του Graz της Αυστρίας και διδάκτορας της Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης.

Στις 20 Φεβρουαρίου 2013 του απονεμήθηκε από τον καθολικό επίσκοπο Egon Kapellari, εκ μέρους του πάπα, το παπικό γρηγοριανό παράσημο ως ένδειξη εκτίμησης και αναγνώρισης των μεγάλων και πρωτοποριακών υπηρεσιών του προς την Οικουμένη.

Τιμήθηκε δεόντως και από τον οικουμενικό πατριάρχη εκτός των άλλων και με το αξίωμα “μέγας άρχων πρωτονοτάριος”.

– Πόσοι Έλληνες ορθόδοξοι χριστιανοί γνωρίζουν για την ύπαρξη του προδοτικού αυτού κειμένου; Και αν γνωρίζουν την ύπαρξή του κάποιοι, ΠΟΣΟΙ έχουν στα χέρια τους την ΑΚΡΙΒΗ μετάφραση του κειμένου;

– Πως γίνεται ένα κείμενο να μην είναι δεσμευτικό, να μην είναι δόγμα, αλλά κάθε παράγραφός του να κλείνει με την λέξη “δεσμευόμαστε”;;;

– Και αφού δεν είναι ούτε δόγμα, ούτε δεσμευτικό, γιατί το υπογράφουν αυτοπροσώπως μητροπολίτες ανά την Ευρώπη, χρόνια αργότερα, όπως θα δούμε παρακάτω;

– Πως γίνεται ένα κείμενο να μην είναι δεσμευτικό, να μην είναι δόγμα, αλλά 13 χρόνια να έχει σχεδόν πλήρη εφαρμογή στην Ελλάδα (μένει μόνο να εφαρμοστεί το σημείο του κοινού ποτηρίου) αλλά και σε όλη την Ευρώπη; Άρα ΕΙΝΑΙ δόγμα.

– Πως γίνεται να συντάσσεται και να υπογράφεται πανευρωπαϊκώς ένα ΝΕΟ χριστιανικό δόγμα, βασιζόμενο σε 7 στίχους της Καινής Διαθήκης (που ακόμη και αυτούς τους παρερμηνεύει), έχοντας απορρίψει το συνολικό περιεχόμενό της, αλλά και χωρίς καμία αναφορά στην Παλαιά Διαθήκη;

– Εφόσον αποδέχονται το Σύμβολο της Πίστεως γιατί αναφέρουν μόνο μια φράση του; Τολμούν τα γεννήματα του σατανά να ομολογήσουν “Και εις το Πνεύμα το άγιον, το κύριον, το ζωοποιόν, το εκ του Πατρός εκπορευόμενον, το συν Πατρί και Υιώ συμπροσκυνούμενον και συνδοξαζόμενον, το λαλήσαν δια των προφητών”;

– Γιατί αποσιωπήθηκε το νέο αυτό δόγμα στην Ελλάδα, ενώ ταυτόχρονα η εκκλησία της Ελλάδος έχει κάνει, σε συνεργασία με τις θεολογικές σχολές, τα αδύνατα δυνατά για συμμορφωθεί με αυτό;

– Είναι τυχαίο το γεγονός ότι ένα μήνα μετά την υπογραφή του νέου δόγματος, είχαμε την επίσκεψη του πάπα στην Αθήνα, στις 4 Μαίου 2001;

– Είναι τυχαίο το γεγονός ότι στην πρόσφατη συμπροσευχή του πατριάρχη με τον πάπα, στον Πανάγιο Τάφο, τον περασμένο Μάιο, ακούσαμε και διαβάσαμε στην κοινή διακήρυξη που υπέγραψαν, αναμασσημένα ακριβώς αυτά που διακηρύττει ο οικουμενικός Χάρτης;

Με την ευκαιρία αυτή θέλω να προσθέσω πως σύμφωνα με ανακοίνωση του Βατικανού, θα υπογραφεί νέα διακήρυξη κατά την επικείμενη επίσκεψη του πάπα στο Φανάρι στις 30 Νοεμβρίου.

– ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΘΕΣΗ της εκκλησίας της Ελλάδος απέναντι στον χάρτη της ντροπής, του αίσχους και του εξευτελισμού της Πίστεώς μας;

Πως επέτρεψε την υπογραφή του κειμένου, ως μέλος του Συμβουλίου Ευρωπαϊκών Εκκλησιών και μάλιστα με πρόεδρο του Συμβουλίου ορθόδοξο μητροπολίτη;

Τα γεγονότα εξελίσσονται ραγδαία στο μέτωπο μιας τραγικής ενώσεως όπως προστάζει το δαιμονικό πνεύμα της παναιρέσεως του οικουμενισμού. Ορθόδοξοι Αρχιερείς πρωταγωνιστούν σε αυτή την εκτροπή και προκαλούν ανεξέλεγκτοι. Συντάσουν και υπογράφουν κείμενα στα οποία ποδοπατούνται οι Ιεροί κανόνες της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Όλα υπό την εποπτεία του Φαναρίου, όλα υπό την ανοχή της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδιος.

Απαντήσεις το 2014 δεν λάβαμε. Κύλησε όμως πολύ νερό στο αυλάκι και σήμερα οι περισσότερες από τις δεσμεύσεις που προέβλεπε η πρώτη έκδοση της Χάρτας έχουν υλοποιηθεί ή/και ξεπεραστεί!

Μια επικαιροποίηση προς το «οικουμενιστικότερον» επιβάλλεται όταν οι αντιδράσεις είναι λιγότερες από το αναμενόμενο ή απουσιάζουν παντελώς.

Η ευθύνη των Ορθόδοξων Επισκόπων που αφήνουν ανεξέλεγκτους τους Φαναριώτες να αλωνίζουν στην Ορθοδοξία για κρίσιμα ζητήματα πίστεως, σαν να πρόκειται για το τσιφλίκι τους, είναι τεράστια απέναντι στον Θεό.

Η νέα έκδοση της δαιμονικής οικουμενιστικής χάρτας μαζί με τα όσα σχεδιάζονται να γίνουν στην Νίκαια της Βιθυνίας, θα αποκαλύψουν το μέγεθος της προδοσίας της πίστεως που συντελείται στους διαχριστιανικούς και διαθρησκειακούς διαλόγους της δήθεν αγάπης.

Μετά την εξέλιξη αυτή αντί για μια σειρά ερωτημάτων θα υποβάλουμε ένα ερώτημα:

Από το περιεχόμενο της νέας έκδοσης, τις δηλώσεις του ενώπιον του Πάπα και των ΜΜΕ στην Ιταλία πριν και μετά την συνάντηση, ο Αρχιεπίσκοπος Θυατείρων εκφράζει την πίστη των Αγίων Πατέρων της Ορθόδοξης Εκκλησίας ή συντάσσεται μετά των αμετανόητων και πλανεμένων αιρετικών;

Καλή μετάνοια, είναι πιο αργά από ότι νομίζετε…

[1] https://drive.google.com/view

[2] https://drive.google.com/file

katanixi.gr

aktines.blogspot.com

Previous Article

Ἡ τριαδικὴ θεολογία τοῦ Βερνάρδου καὶ τοῦ Ριχάρδου τοῦ Ἁγίου Βίκτωρος

Next Article

Δευτερογαμία τῶν κληρικῶν – Ἡ μοιχεία τοῦ κλήρου