Τοῦ π. Ἀντωνίου Ἀλεβιζοπούλου †, Δρ. Θεολογίας, Δρ. Φιλοσοφίας
21ον
Ἡ κίνηση διαδόθηκε γρήγορα καὶ ἀπόκτησε πολιτικὴ ἐπιρροὴ μέσῳ ἰσχυρῶν ὀπαδῶν (Βασίλισσα τῆς Ρουμανίας, Μαρία, κόρη τοῦ Προέδρου Wilson, δισεκατομμυριοῦχος Edith Rockefeller κ.ἄ.). Σήμερα ἡ νέα θρησκεία διευθύνεται ἀπὸ τὸν «Παγκόσμιο Οἶκο δικαιοσύνης» μὲ ἕδρα τὴν Haifa. Στὶς Ἰσλαμικὲς χῶρες διώκεται. Αὐτὸ συνετέλεσε στὴν μεγαλύτερη ἐξάπλωσή της μὲ τὴν παρουσία χιλιάδων προσφύγων στὴ Δύση. Στὴν Ἑλλάδα οἱ ὀπαδοὶ ἀνέρχονται σὲ λίγες ἑκατοντάδες.
Κατὰ τὴ νέα θρησκεία ἡ ζωὴ τοῦ κόσμου ἐξελίσσεται διανύοντας κύκλους. Ὅταν ὁ ἕνας ὁλοκληρωθεῖ, ἀρχίζει ὁ ἄλλος. Σὲ κάθε κύκλο ἐμφανίζεται νέα «θεϊκὴ Ἐκδήλωση», ποὺ συνοψίζει καὶ ὁλοκληρώνει τὶς ἀποκαλύψεις τοῦ προηγούμενου θεϊκοῦ Ἀπεσταλμένου. Ὁ Μπαχάουλλα εἶναι ἡ «Θεϊκὴ Ἐκδήλωση» τῆς «Νέας Ἐποχῆς» ποὺ ἀρχίζει.
«Ἡ παλιὰ ἐποχὴ δὲν πέθανε ἀκόμη. Διεξάγει ἀγῶνα ζωῆς καὶ θανάτου μὲ τὴ νέα», λέγει ἡ κίνηση (J.E. Esslemont, Μπαχάουλλα καὶ ἡ Νέα Ἐποχή-Μιὰ εἰσαγωγὴ στὴ Μπαχάϊ θρησκεία ΗΠΑ 1980, σ.3).
Κατὰ τὴ διδαχὴ τῆς κίνησης αὐτῆς, ὁ ἄνθρωπος εἶναι κατὰ τὴν οὐσία θεϊκός, προέρχεται ἀπὸ Θεὸ καὶ σ’ Ἐκεῖνον καταλήγει. «Ἡ ἀναγνώριση τοῦ πνευματικοῦ Ἑαυτοῦ μέσα μας σημαίνει τὴν ἀναγνώριση τῆς ὑπέρτατης ἀλήθειας, ὅτι προερχόμαστε ἀπὸ τὸν Θεὸ καὶ σ’ Αὐτὸν θὰ ἐπιστρέφουμε. Ἡ ἐπιστροφὴ αὐτὴ στὸ Θεὸ εἶναι ὁ ἔνδοξος στόχος τῶν Μπαχάϊ, ἀλλὰ ὁ μόνος δρόμος γιὰ νὰ φτάσει κανεὶς σ’ αὐτὸ τὸ στόχο εἶναι ἡ ὑπακοὴ στοὺς ἐκλεκτοὺς Ἀγγελιοφόρους Του, ἰδιαίτερα στὸν Ἀγγελιοφόρο τῆς ἐποχῆς ποὺ ζοῦμε, τὸν Μπαχάουλλα, τὸν προφήτη τῆς Νέας Ἐποχῆς» (Μπαχάουλλα, σ. 106-107)
Ἡ κίνηση ἐπιμένει πὼς ὁ ἀναμενόμενος εἶναι ὁ ἱδρυτὴς τῆς θρησκείας Μπαχάϊ «ὁ Ἀναμενόμενος ἀπ’ ὅλους τοὺς λαοὺς τοῦ κόσμου ἦλθε. Ὅλα τὰ ἔθνη καὶ οἱ κοινότητες περίμεναν μιὰ Ἀποκάλυψη καὶ Αὐτός, ὁ Μπαχάουλλα εἶναι ὁ μεγαλύτερος δάσκαλος καὶ ἀναμορφωτὴς ὅλης τῆς ἀνθρωπότητας» (Μπαχάουλλα, σ. 1). «Ὁ Μπαχάουλλα δήλωσε καθαρὰ καὶ ἐπανειλημμένα ὅτι εἶναι ὁ ἀπὸ καιρὸ ἀναμενόμενος ἐκπαιδευτὴς καὶ δάσκαλος ὅλων τῶν λαῶν, ὁ φορέας μίας θαυμαστῆς Χάρης ποὺ ὑπερβαίνει κάθε προηγούμενη καὶ μὲ τὴν ὁποία ὅλες οἱ προηγούμενες μορφὲς θρησκειῶν θὰ συγχωνευθοῦν, ὅπως οἱ ποταμοὶ συγχωνεύονται στὸν ὠκεανὸ» (Μπαχάουλλα, σ.6).
Ἐδῶ γίνεται φανερὸς ὁ τρόπος ποὺ ἡ κίνηση ἐκλαμβάνει τὴν ὑπόθεση τῆς παγκόσμιας εἰρήνης ἀνάμεσα στὰ Ἔθνη καὶ στὶς θρησκεῖες, τὴν ἑνότητα τοῦ κόσμου. Μὲ αὐτὸ τὸ πρῖσμα πρέπει νὰ δοῦμε καὶ τὴν πρόσκληση τοῦ Μπαχάουλλα στοὺς τότε Ἀρχηγοὺς τῶν κρατῶν γιὰ παγκόσμια εἰρήνη καὶ ἀφοπλισμὸ ἢ καὶ τὸ πρόσφατο «μήνυμα» τῆς κίνησης μὲ τίτλο «Ἡ ὑπόσχεση γιὰ Παγκόσμια Εἰρήνη. Μήνυμα βασισμένο στὶς Γραφὲς τῶν Μπαχάϊ» (Ἡράκλειο Κρήτης 1985). Τὸ «μήνυμα» αὐτὸ ἐπρόκειτο νὰ δοθεῖ προσωπικὰ στὸν τότε Ἕλληνα πρωθυπουργὸ (1986).
Κατὰ τὴν κίνηση ὁ Μπαχάουλλα «ἔθεσε θεμέλια ποὺ παρέχουν σταθερὴ βάση γιὰ τὴν ἑνότητα ὅλου τοῦ κόσμου καὶ γιὰ τὴν ἔναρξη αὐτῆς τῆς ἔνδοξης ἐποχῆς τῆς εἰρήνης στὴ γῆ καὶ τῆς καλωσύνης ἀνάμεσα στοὺς ἀνθρώπους, γιὰ τὴν ὁποία μίλησαν προφῆτες καὶ ἔψαλλαν ποιητὲς» (Μπαχάουλλα, σ. 6). «Ἡ ἀποστολὴ τοῦ Μπαχάουλλα στὸν κόσμο εἶναι νὰ φέρει τὴν Ἑνότητα -Ἑνότητα ὅλης τῆς ἀνθρωπότητας στὸ Θεὸ καὶ διὰ μέσου τοῦ Θεοῦ… Προηγούμενοι Προφῆτες ἀνάγγειλαν μιὰ ἐποχὴ εἰρήνης στὴ γῆ καὶ καλῆς θέλησης μεταξὺ τῶν ἀνθρώπων καὶ ἔδωσαν τὴ ζωή τους, γιὰ νὰ ἐπισπεύσουν τὸν ἐρχομό αὐτῆς τῆς ἐποχῆς, ἀλλὰ ὅλοι τους ἐδήλωσαν πολὺ καθαρὰ ὅτι αὐτὴ ἡ εὐλογημένη κατάσταση θὰ πραγματοποιηθεῖ μόνο μετὰ τὸν «Ἐρχομὸ τοῦ Κυρίου», στὶς ἔσχατες ἡμέρες» (Μπαχάουλλα, σ. 57).
Ἐδῶ γίνεται ἀναφορὰ στὸν Ζωροάστρη, στὸν Μωϋσῆ, στὸν Χριστὸ καί, τελικά, στὸν ἴδιο τὸν Μπαχάουλλα. Αὐτὸς πλέον λογίζεται ἡ πραγμάτωση τῶν προσδοκιῶν καὶ ἡ ἐκπλήρωση τῶν προφητειῶν ὅλων τῶν προφητῶν, ὅλων τῶν θρησκειῶν. Ὁ πιστὸς τῆς θρησκείας Μπαχάϊ «σέβεται τὸν Χριστό, τὸν Μωάμεθ καὶ -γενικὰ ὅλους τοὺς προηγούμενους Ἀγγελιοφόρους τοῦ Θεοῦ στὴν ἀνθρωπότητα, ἀλλὰ ἀναγνωρίζει τὸν Μπαχάουλλα σάν τὸν φορέα τοῦ μηνύματος τοῦ Θεοῦ στὴ νέα ἐποχὴ ποὺ ζοῦμε, σὰν τὸν Μέγα Παγκόσμιο Δάσκαλο, ποὺ ἦλθε νὰ συνεχίσει καὶ νὰ συμπληρώσει τὸ ἔργο τῶν προκατόχων Του» (Μπαχάουλλα, σ. 88).
Ἔτσι ἡ κίνηση αὐτὴ κηρύττει τὴ θεοκρατία, τὴν πραγμάτωση τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ στὴ γῆ, μὲ βάση τὶς δικές της δοξασίες καὶ μεσσιανικὲς προσδοκίες καὶ κάτω ἀπὸ τὴ δική της ἡγεσία.
Πηγή: Ἐκδόσεις Διάλογος, τῆς Ὑπηρεσίας Ἐνημερώσεως Διαλόγου καὶ Πολιτισμοῦ τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν σὲ συνεργασία μὲ τὴν Π.Ε.Γ.