Γράφει ὁ κ. Δημήτριος Λαμπρόπουλος, θεολόγος
Ἀνήμερα τῆς μεγάλης ἑορτῆς τῆς Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, ἡ ὁποία «κατέχει τὰ ἴσα τῆς Μεγάλης Παρασκευῆς», ὑπεγράφη μία συμφωνία μεταξὺ τῶν Ἀρχιερέων καὶ Πολιτικῶν Πιλάτων τῆς ἐποχῆς μας διὰ -πολλὰ περισσότερα ἀπὸ- «τριάκοντα ἀργύρια». Περίπου 3.000 στρέμματα εἰς τὴν περιοχὴν τοῦ Σχιστοῦ Ἀττικῆς θὰ καταστοῦν κέντρον μεταφορᾶς καὶ διαχειρίσεως ἐμπορευματοκιβωτίων, ἀπὸ τὴν ἀνώνυμον ἑταιρείαν τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος «ΣΧΙΣΤΟ Α.Ε.». Ἀρχιεπίσκοπος καὶ Πρωθυπουργὸς ἔδωσαν τὰ χέρια, μὲ τὸν κ. Μητσοτάκην νὰ δηλώνη:
«Σήμερα Μακαριώτατε, κάνουμε αὐτὸ τὸ σημαντικὸ πρῶτο βῆμα προκειμένου νὰ γίνει πράξη ἕνα ὅραμα, τὸ ὁποῖο εἴχατε καὶ τὸ ὁποῖο πολλὲς φορὲς εἴχαμε τὴ δυνατότητα νὰ συζητήσουμε. Τὸ ὅραμα αὐτὸ ἔγκειται στὴ δυνατότητα τῆς Ἐκκλησίας νὰ μπορέσει ἐπιτέλους νὰ ἀξιοποιήσει ἐπ’ ὠφελείᾳ ὁλόκληρου τοῦ ἑλληνικοῦ λαοῦ τὴν ἀκίνητη περιουσία ποὺ τῆς ἔχει ἀπομείνει».
Αὐτὰ εἰπώθησαν ὑπὸ τὴν σκιὰν τῆς Ἱ. Μονῆς Ἁγ. Πατέρων Σχιστοῦ, ἡ ὁποία δεσπόζει ἐπὶ τῆς περιοχῆς, χωρὶς βεβαίως νὰ ἀκουσθῆ φωνὴ ἐξ οὐρανοῦ ἂν οἱ Ἅγιοι Θεοφόροι Πατέρες συμφωνοῦν, ἂν συνευδοκοῦν ὅτι αὐτὸ εἶναι τὸ «ὅραμα» τῆς Ἐκκλησίας καὶ ἡ «ὠφέλεια τοῦ λαοῦ», ὅπως Ἐκεῖνοι ἐδίδαξαν. Ἀρκεῖ ποὺ συνεφώνουν οἱ ὑποκλέψαντες τὸν τίτλον «Πατέρες»… οἱ ὁποῖοι ἔδωσαν ἕνα ὑψηλὸν μάθημα παιδείας ἀναγράφοντες ὡς τίτλον τοῦ ἐγχειρήματος «The Green ΣΧΙSTO»! Αὐτὸ ἦτο τὸ λογότυπον, τό ὁποῖον ἐνέκρινεν, ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος: ἀναμεμειγμένα ἀγγλικὰ καὶ ἑλληνικά!
Ἐπιτέλους, ἐλύθη ἡ ἀπορία τί συνεζήτουν ἐπὶ τετραετίαν Ἀρχιεπίσκοπος καὶ Πρωθυπουργός… Μήπως τρόπους διὰ τὸν ἐπανευαγγελισμὸν τοῦ λαοῦ; Μήπως κοινὴν προσπάθειαν ἀνυψώσεως τῆς νεολαίας ἀπὸ τὴν ἠθικὴν κατάπτωσιν; Μήπως περὶ τὸ «Σκοπιανὸν» καὶ τὸ ἐθνικὸν φρόνημα; Μήπως τὴν σπουδαιότητα νὰ παραμένουν ἀνοικτοὶ οἱ ἱ. ναοὶ εἰς περιόδους κατὰ τὰς ὁποίας μόνη ἐλπὶς εἶναι ὁ Θεός; Ὄχι! «Μεῖζον ἁπάντων» ἡ ἐκκλησιαστικὴ περιουσία! Μόνον δι’ αὐτῆς θὰ σωθοῦν οἱ πιστοί…
Καθ’ ἥν στιγμὴν ὅμως οἱ Ἀρχιερεῖς ἠσχολοῦντο μὲ τὸν κορβανάν (τὸ ἄλλοτε θησαυροφυλάκιον τοῦ Ναοῦ τῶν Ἱεροσολύμων), ἡ Κυβέρνησις ἐξησφάλιζε τὴν ἐπιδοκιμασίαν τῆς Διοικούσης Ἐκκλησίας δι’ ὅλα ὅσα ἔχει ἐπιτελέσει καὶ προωθεῖ, διὰ νὰ κατακρημνίση τὴν παιδείαν αὐτοῦ τοῦ λαοῦ…
Ὑποβάθμισις τοῦ μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν
Τὸ πρῶτον εἶναι ἡ ὑποβάθμισις τοῦ μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν. Τὴν 2αν Σεπτεμβρίου δι’ Ὑπουργικῆς ἀποφάσεως ὡρίσθησαν οἱ ὅροι ἀπαλλαγῆς τῶν μαθητῶν ἀπὸ τὰ μαθήματα τῆς φυσικῆς ἀγωγῆς, τῆς μουσικῆς καὶ κυρίως τῶν θρησκευτικῶν:
«Μαθητὲς/τριες οἱ ὁποῖοι/ες δὲν εἶναι Χριστιανοὶ Ὀρθόδοξοι (δηλαδὴ ἀλλόθρησκοι, ἑτερόδοξοι, ἄθρησκοι, ἄθεοι, ἀγνωστικιστές), δύνανται, ἐφόσον τὸ ἐπιθυμοῦν, νὰ ἀπαλλαγοῦν ἀπὸ τὴν ὑποχρέωση παρακολούθησης τοῦ μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν, ὑποβάλλοντας σχετικὴ αἴτηση στὸν/στὴ Διευθυντὴ/ντρια τῆς σχολικῆς μονάδας».
Ἡ ἀπόφασις αὐτὴ ἐθεωρήθη σπουδαία ἐπιτυχία, καθὼς ἄτακτοι φωναὶ ἐζήτουν ἀπαλλαγὴν ἀπὸ τὰ Θρησκευτικὰ καὶ τῶν Ὀρθοδόξων μαθητῶν! Δὲν πρόκειται ὅμως δι’ ἐπιτυχίαν, ἀλλὰ περὶ διαιωνίσεως ἑνὸς προβλήματος, τὸ ὁποῖον ὑποσκάπτει τὸ κῦρος τοῦ μαθήματος. Πρῶτον, τὸ μάθημα κατατάσσεται εἰς τὴν κατηγορίαν μαθημάτων ἀπ’ ὅπου δύναται κανεὶς νὰ λάβη ἐξαίρεσιν, παραμένουσα τοιουτοτρόπως ἡ στρεβλὴ ἐντύπωσις ὅτι ὑπάρχουν μαθήματα «δύο ταχυτήτων» εἰς τὰ σχολεῖα. Δεύτερον, τὰ θρησκευτικὰ τίθενται ὁμοῦ μὲ τὴν φυσικὴν ἀγωγὴν καὶ τὴν μουσικήν, εἰς τὰ ὁποῖα ὅμως οἱ λόγοι ἐξαιρέσεως δὲν ἀφοροῦν πεποιθήσεις τῶν μαθητῶν, ἀλλὰ συγκεκριμένα προβλήματα. Τρίτον, ἡ κ. Κεραμέως διὰ τῆς ἀποφάσεως αὐτῆς ἠναγκάσθη ἁπλῶς νὰ σεβασθῆ παλαιοτέρας ἀποφάσεις τῆς Δικαιοσύνης, τίποτε περισσότερον.
Τὸ μάθημα τῶν θρησκευτικῶν εἶναι ἕνα γνωστικὸν ἀντικείμενον, τὸ ὁποῖον περιέχει θεμελιώδεις πληροφορίας διὰ τὴν πίστιν τοῦ 95% τῶν πολιτῶν αὐτῆς τῆς χώρας καὶ τῶν βάσεων ὅλου τοῦ Δυτικοῦ Πολιτισμοῦ καὶ διὰ τοῦτο θὰ πρέπη νὰ εἶναι ὑποχρεωτικὸν δι’ ὅλους ἀνεξαιρέτως. Οὐδεὶς μαθητὴς ἀναγκάζεται νὰ πιστεύση, ὅπως ἀντιστοίχως κανεὶς δὲν γίνεται «Ἕλληνας», ἐπειδὴ μαθαίνει ἑλληνικὴν ἱστορίαν. Περιττὸν νὰ ἀναφέρωμεν ὅτι καὶ ἡ προσευχὴ καὶ ὁ ἐκκλησιασμὸς παρ’ ὅτι ὑποχρεωτικὰ δὲν τηροῦνται οὔτε αὐτὰ εἰς πολλὰ σχολεῖα. Ὅλα ὑποβαθμίζονται, ἀλλὰ ἡ Διοικοῦσα Ἐκκλησία ἐνδιαφέρεται μόνον διὰ τό… «ΣΧΙSTO»!
Ἀποπροσανατολισμὸς τῶν μαθητῶν
Ἡ Ὑπ. Παιδείας κ. Ν. Κεραμέως ἔδωσεν εἰς τὴν δημοσιότητα φυλλάδιον μὲ τίτλον «Ἡ Παιδεία ἀλλάζει. Στὴν Πράξη» τῆς 4ης Σεπτεμβρίου, διὰ νὰ διαφημίση τὸ ἔργον της. Μεταξὺ ἄλλων ἀναφέρονται καὶ τὰ ἑξῆς:
«…οἱ μαθητὲς μας ξεκινοῦν πιὰ τὴν ὑποχρεωτικὴ ἐκπαίδευση ἀπὸ τὴν ἡλικία τῶν 4 ἐτῶν μαθαίνοντας καὶ ἀγγλικά… τὸ ὁλοήμερο σχολεῖο ἐπεκτάθηκε ὥς τὶς 5:30 μμ… μὲ τὸ νέο μάθημα «Ἐργαστήρια Δεξιοτήτων», τὰ παιδιὰ ἀπὸ τὸ Νηπιαγωγεῖο ἕως καὶ τὸ Γυμνάσιο μαθαίνουν γιὰ τὸν ἐθελοντισμό, τὴν κλιματικὴ ἀλλαγή, τὴ σεξουαλικὴ ἀγωγή, τὴν ἐπιχειρηματικότητα… αὔξηση συσκευῶν tablets & laptops τῶν σχολικῶν μονάδων ἀπὸ 4.500 (2019) σὲ 90.000… νέο πλαίσιο γιὰ τὴν Ἐκκλησιαστικὴ Ἐκπαίδευση…».
Δὲν εἶναι μόνον ἄποψις τῆς κ. Ὑπουργοῦ. Παρόμοια μὲ συνοπτικὸν τρόπον ἀναφέρει καὶ ἡ Ὑφ. Παιδείας κ. Ζ. Μακρῆ εἰς τὸ μήνυμά της, τῆς 11ης Σεπτεμβρίου διὰ τὸ νέον σχολικὸν ἔτος:
«Ἡ νέα σχολικὴ χρονιὰ ξεκινᾶ μὲ τοὺς καλύτερους οἰωνοὺς καὶ τὶς βάσεις ποὺ θέσαμε ἀπὸ πέρυσι, μὲ καινοτομίες, ὅπως τὸ νηπιαγωγεῖο ἀπὸ τὰ 4 ἔτη, τὰ Ἀγγλικὰ ἀπὸ τὸ νηπιαγωγεῖο, τὰ 166 νέα προγράμματα σπουδῶν, τὰ Ἐργαστήρια Δεξιοτήτων…».
Διαπιστώνει κανεὶς ὅτι δὲν πρόκειται διὰ προσωπικάς ἐπιλογὰς τῆς κ. Ν. Κεραμέως, ἀλλὰ αὐτὴ εἶναι ἡ Κυβερνητικὴ γραμμή. Τί ὅμως ἐξ αὐτῶν εἶναι μεμπτόν;
Πρῶτον, ἡ ὑποχρεωτικὴ ἐκπαίδευσις ἀπὸ τὴν ἡλικίαν τῶν 4 ἐτῶν καὶ ἡ παράτασις τοῦ ὡραρίου ὥς τὶς 5:30, καθιερώθη μὲ τὴν πρόφασιν νὰ διευκολυνθοῦν οἱ γονεῖς εἰς τὴν ἐργασίαν των. Πρόκειται περὶ κοροϊδίας! Ἀντὶ νὰ δοθοῦν κίνητρα, ὥστε νὰ μεγαλώνουν τὰ παιδιὰ μὲ τοὺς γονεῖς, ὠθοῦνται καὶ οἱ δύο γονεῖς νὰ «παρκάρουν» τὰ παιδιὰ ἐπὶ ὥρας, διὰ νὰ δουλεύουν οἱ ἴδιοι ὡς εἵλωτες ὅλον τὸ εἰκοσιτετράωρον προκειμένου νὰ κερδίσουν τίποτε περισσότερον ἀπὸ πενιχροὺς μισθούς, ὥστε ἡ Κυβέρνησις νὰ καυχᾶται ὅτι ἐπιβιώνουν αἱ οἰκογένειαι ἀπὸ τὰ παρεχόμενα ἐπιδόματα! Οἱ Ἀρχιερεῖς ὅμως δὲν ἀντιλαμβάνονται πῶς διαβιοῖ ἡ μέση οἰκογένεια…
Δεύτερον, εἶναι ἀνεπίπτρεπτος ἡ διδασκαλία τῶν ἀγγλικῶν εἰς τὰ νήπια, τὴν ὁποίαν ὑπεστήριξε καὶ ἡ πρ. Ὑφ. Παιδείας κ. Σ. Ζαχαράκη, ὡς ἡ ἰδία ἀπόφοιτος Ἀγγλικῆς Φιλολογίας, δι’ ἐνίσχυσιν τοῦ ἐπαγγελματικοῦ της κλάδου, μὲ πρόφασιν νὰ μάθουν καλὰ ἀγγλικά. Τὸ τραγικὸν δὲν εἶναι ὅτι τελειώνουν τὸ Λύκειον οἱ μαθηταὶ καὶ δὲν γνωρίζουν ἀγγλικά, παρὰ τὴν εἰσαγωγὴν αὐτῶν ἤδη ἐδῶ καὶ δεκαετίας ἀπὸ τὸ Δημοτικόν, ἀλλὰ ὅτι δὲν γνωρίζουν ἑλληνικά! Ἐπειδὴ ἡ κ. Κεραμέως δὲν ἐφοίτησε ποτὲ εἰς δημόσιον σχολεῖον, ἀλλὰ πάντοτε εἰς ἀγγλόφωνα, θὰ πρέπη νὰ διαστραφῆ ὁ τρόπος τοῦ σκέπτεσθαι τῶν ἑλληνοπαίδων μέσῳ τῆς ἀγγλικῆς, δηλ. ἡ ἰδία ἡ συνείδησίς των; Οἱ Ἀρχιερεῖς ὅμως καὶ πάλιν ἐπιλέγουν τὸ «The Green ΣΧΙSTO»…
Τρίτον, ἡ εἰσαγωγὴ πλήθους νέων ἀντικειμένων καὶ ἡ χρῆσις ψηφιακῶν μέσων ἔχει ἀντίθετον ἀποτέλεσμα εἰς τὴν καλλιέργειαν τῶν παιδιῶν. Διερωτώμεθα: Κανεὶς δὲν ἔχει παρακολουθήσει ἐπισημάνσεις εἰδικῶν ψυχολόγων διὰ τὴν σύγχρονον πολυδιάσπασιν τῶν παιδιῶν, ἐξαιτίας ἀφ’ ἑνός τοῦ καταιγισμοῦ πληροφοριῶν καὶ ἀφ’ ἑτέρου τοῦ συγχρονισμοῦ τοῦ μυαλοῦ τους μὲ τὸν τρόπον λειτουργίας τοῦ διαδικτύου; Κανεὶς δὲν ἔχει παρατηρήσει εἰς τὰ ἴδια του τὰ παιδιὰ ὅτι δὲν μποροῦν νὰ συγκεντρωθοῦν νὰ διαβάσουν ἕνα βιβλίο ἀπὸ τὴν ἀρχὴ ὥς τὸ τέλος; Ποῖον παιδὶ ὁλοκληρώνει σήμερα τὸ ἐγκύκλιον ἐκπαιδευτικὸν πρόγραμμα καὶ εἶναι εἰς θέσιν νὰ γνωρίζη πέντε ρητὰ τῶν Ἀρχαίων φιλοσόφων ἢ τὶς Δέκα Ἐντολές; Ἀντὶ θεμελιώδους παιδείας εἰσάγονται ἀντικείμενα μὲ θέμα τὴν «κλιματικὴ ἀλλαγή», τὴν «ἐπιχειρηματικότητα» καὶ ὅ,τι ἄλλο ἁπλῶς ἀκούγεται «μοντέρνο» ἀλλὰ ὄχι ἡ καλλιέργεια τοῦ πνεύματος! Οἱ Ἀρχιερεῖς ὅμως ἔμαθαν καὶ αὐτοὶ νὰ «σερφάρουν» εἰς σελίδας ἐκκλησιαστικῶν εἰδήσεων, ἀλλὰ ἂν τοὺς ἐξετάση κανεὶς εἰς τὴν δογματικήν…
Τέταρτον, τὸ νέον πλαίσιον ἐκκλησιαστικῆς ἐκπαιδεύσεως, τὸ ὁποῖον ἐπαγγέλλεται ἡ κ. Κεραμέως, εἶναι ἡ αἰφνίδιος κατάργησις δύο Ἀνωτάτων Ἀκαδημιῶν καὶ ἡ προώθησις συγχωνεύσεως -εἰς ἑπόμενον στάδιον- τῶν Τμημάτων τῶν Θεολογικῶν Σχολῶν. Ὅλα γίνονται χωρὶς κανένα σχέδιον, παρὰ τὰ ἐπί ἔτη δαπανηθέντα κονδύλια, χωρὶς οὐσιαστικὸν σχεδιασμὸν διὰ τοὺς φοιτοῦντας καὶ τοὺς διδάσκοντας καὶ κατὰ τὸ πλεῖστον χωρὶς νὰ τηροῦνται οὔτε αἱ τυπικαὶ διαδικασίαι, ὅπως προσφάτως κατηγγέλθη. Τὸ κυριώτερον ὅμως εἶναι: χωρὶς νὰ χαράσσωνται γραμμαὶ διὰ τὸ τί εἴδους κληρικοὺς ἐπιδιώκει νὰ διαμορφώση αὐτὴ ἡ ἐκπαίδευσις. Οἱ Ἀρχιερεῖς ὅμως θεωροῦν ὡς μοναδικὸν προσὸν τὴν τυφλὴν ὑπακοήν…
Ἠθικὴ σύγχυσις
Πέμπτον, ἡ εἰσαγωγὴ τῆς λεγομένης «σεξουαλικῆς ἀγωγῆς». Θὰ ἦτο χρήσιμος, ἂν αὐτὴ ἀφεώρα εἰς τὴν προβολὴν τῆς ἁγνότητος καὶ τὴν προφύλαξιν ἀνηλίκων ἀπὸ διεστραμμένους ἀνθρώπους. Δυστυχῶς ὅμως σκοπὸς μεταξὺ ἄλλων εἶναι νὰ διαλυθοῦν τὰ στέρεα οἰκοδομήματα τῆς κοινωνίας, τὰ πρότυπα οἰκογενείας, ζεύγους, φύλου κ.λπ. ὡς ἀντιλαμβάνεται κανεὶς ἀπὸ τὰ προγράμματα, τά ὁποῖα ἔχει ἐγκρίνει ἡ κ. Κεραμέως, ἡ ὁποία ὡς γνωστὸν καυχᾶται διὰ τὸ γεγονὸς ὅτι ἔχει ψηφίσει εἰς τὴν Εὐρώπην τὴν υἱοθεσίαν ὁμοφυλοφίλων, ἀπὸ τὸ 2019 ἕως σήμερα:
«Σέβομαι τὴ Διαφορετικότητα», «Εὐαισθητοποίηση ἐκπαιδευτικῶν σὲ ζητήματα Σεξουαλικοῦ Προσανατολισμοῦ, Ταυτότητας Φύλου, Ἔκφρασης Φύλου καὶ Χαρακτηριστικῶν Φύλου», «Ἔγκριση ἐκπαιδευτικοῦ προγράμματος «Φρίξος» καὶ «Βάγια», «Πρόληψη Σεξουαλικῶς Μεταδιδόμενων Νοσημάτων» (Α΄, Β΄ καὶ Γ΄ τάξη Λυκείου), «Ἔγκριση ἐκπαιδευτικοῦ προγράμματος μὲ τίτλο «Ἀντιμετώπιση τῆς σεξουαλικῆς βίας καὶ τῆς παρενόχλησης: Συμμετοχὴ τῶν νέων στὰ σχολεῖα στὴν ψηφιακὴ ἐκπαίδευση σχετικὰ μὲ τὰ στερεότυπα τῶν φύλων» κ.ἄ.
Τὸ πλαίσιον αὐτῶν τῶν δράσεων, τὰ ὁποῖα εἰσάγουν ἠθικὴν σύγχυσιν εἰς τοὺς μαθητάς, τὸ ἔχει διαμορφώσει ἡ κεντρικὴ πολιτικὴ τῆς Κυβερνήσεως καὶ ἰδιαιτέρως ἡ πρωτοβουλία τοῦ κ. Μητσοτάκη νὰ προωθήση τὰ αἰτήματα τῶν ὁμοφυλοφίλων, νὰ συμπεριλάβη δεδηλωμένους ὁμοφυλοφίλους εἰς τὸ ἐπιτελεῖον του, νὰ συμμετέχη δι’ ἐπισήμου ἀντιπροσωπίας εἰς τὰς παρελάσεις αὐτῶν κ.ἄ., ὥστε νὰ δίδεται ὁ «παλμὸς» τῆς διακυβερνήσεως…
Προσφάτως ὅμως ἡ Κυβέρνησις προέβη εἰς προσπαθείας νὰ προπαγανδισθῆ τὸ θέμα τῆς ὁμοφυλοφιλίας καὶ διὰ τῶν μέσων ἐνημερώσεως, τὰ ὁποῖα ἤδη κατὰ τὴν διετίαν τῆς ἐπιδημίας τοῦ κορωνοϊοῦ ἐφανέρωσαν ποῖον ὑπηρετοῦν…
Εἶναι γνωστὸν ὅτι ἡ ΕΡΤ προβάλλει θεάματα, τὰ ὁποῖα ἐνίοτε προσβάλλουν τὸ κοινὸν αἴσθημα π.χ. ὑπενθυμίζομεν προβολὴν τηλεοπτικῆς σειρᾶς, ὅπου εἰς ἕνα ἐπεισόδιον «κληρικὸς» ἐτέλεσε ἱερουργίαν εὐλογίας εἰς ζεῦγος ὁμοφυλοφίλων… Πρὸ ἑβδομάδος ὅμως ἡ ΕΡΤ ὑπερέβη τὰ ὅρια, ὅταν εἰς ἐνημερωτικὴν ἐκπομπὴν προεβλήθησαν καὶ ὑπεστηρίχθησαν ἐνθέρμως ἀπὸ τοὺς παρουσιαστάς, κινούμενα σχέδια μὲ ὁμοφυλοφιλικὸν περιεχόμενον! Αὐτὰ τὰ μηνύματα θὰ περάσουν εἰς τὰ παιδιὰ μέσῳ τῶν δημοσίων μέσων! Οἱ Ἀρχιερεῖς ὅμως, βαπτίζουν «παιδιὰ» ὁμοφυλοφίλων ζευγαριῶν, προάγοντες περαιτέρω καὶ διὰ λόγων τὴν ὁμοφυλοφιλίαν ὅτι ὁ Χριστὸς εὑρίσκεται ἐν τῷ μέσῳ ἐρωτευμένων τοῦ ἰδίου φύλου!
Ὅταν λοιπὸν ἔδωσαν τὰ χέρια Ἀρχιεπίσκοπος καὶ Πρωθυπουργὸς καὶ ἐχειροκρότουν οἱ παρισταμένοι Ἀρχιερεῖς διὰ τὸ «The Green ΣΧΙSTO»(!) ἀπέδειξαν ὅτι εἶναι συνοδοιπόροι…: εἶναι τὸ χρῆμα «ποὺ μετράει» καὶ ὅσον διά τά ὑπόλοιπα «γαία πυρὶ μειχθήτω»… σήμερα γράφουν μὲ «greeklish» καὶ αὔριο εἰς τά… «μακεδονικά»! Μόνη ἐλπὶς νὰ ἀφυπνισθοῦν οἱ πιστοὶ καὶ νὰ ἀντιδράσουν!