Βέτο του Πορτογάλου προέδρου στο τέταρτο νομοσχέδιο για την ευθανασία

Share:

 

  Ἐντυπωσιάζει ἡ ἐπιμονή μέ τήν ὁποία προσπαθοῦν οἱ κρατοῦντες νά ἐπιβάλουν τήν νομιμοποίηση τῆς εὐθανασίας, τῶν ἀμβλώσεων, τῆς μέ παράδοξους τρόπους ὑποβοηθούμενης ἀναπαραγωγῆς καί ἄλλων καταστροφικῶν παρεμβάσεων στήν θεόσδοτη ἀνθρώπινη ζωή. Κάποια ἀκτίνα ἐλπίδας διαφαίνεται, ἀλλά ἡ λύση μπορεῖ νά προέλθει μόνο ἀπό τόν νικητή τοῦ θανάτου Κύριο Ἰησοῦ Χριστό (Ο.Τ.)

 

Βέτο στο τέταρτο κοινοβουλευτικό νομοσχέδιο για την αποποινικοποίηση της ιατρικώς υποβοηθούμενης θανάτου άσκησε την Τετάρτη ο πρόεδρος Μαρσέλο Ρεμπέλο ντε Σόουζα, λίγες ώρες αφότου δήλωσε σε φοιτητή ότι μόνο νομικά και τεχνικά προβλήματα παρέμεναν με το νομοσχέδιο.

Σε μια συνεδρία ερωτήσεων και απαντήσεων κατά τη διάρκεια των εορτασμών για την 50ή επέτειο του 3ου Συνεδρίου της Δημοκρατικής Αντιπολίτευσης, που άρχισε στο Πανεπιστήμιο του Αβέιρο, ένας φοιτητής ρώτησε τον Ρεμπέλο ντε Σόουζα για τη γνώμη του σχετικά με την έγκριση του νόμου για την ευθανασία.

Στην απάντησή του, ο πρόεδρος είπε ότι πρέπει πρώτα να δει τον νόμο και δήλωσε ότι η σχέση μεταξύ της υποβοηθούμενης αυτοκτονίας και της ευθανασίας είναι τώρα το ζητούμενο.

«Αυτό είναι κάτι που θα αποφασίσω εγώ. Αν έχω αμφιβολίες, θα ρωτήσω το Συνταγματικό Δικαστήριο. Αν δεν έχω και έχω αμφιβολίες μόνο για τα όρια ή για διευκρινίσεις, θα ρωτήσω το κοινοβούλιο. Αν δεν έχω αμφιβολίες, θα το εκδώσω», δήλωσε.

Ο πρόεδρος υποστήριξε ότι ουδέποτε επικαλέστηκε «θρησκευτικά επιχειρήματα, ούτε φιλοσοφικές ή πολιτικο-ιδεολογικές θέσεις», προσθέτοντας ότι μόνο «νομικά προβλήματα τέθηκαν, λόγω της φύσης του νόμου, και τεχνικά ζητήματα».

«Ο νόμος είναι πολύ περίπλοκος και γραφειοκρατικός, με μακρά και δύσκολη εφαρμογή και πρέπει να είναι ακριβής, ώστε αργότερα, αν το κοινοβούλιο θελήσει να διατηρήσει την έγκρισή του, να είναι δυνατή η εκτέλεσή του», πρόσθεσε.

Μιλώντας για τις αποφάσεις του που δημοσιοποιήθηκαν αργότερα την ίδια ημέρα, ο Ρεμπέλο ντε Σόουζα δήλωσε: «Δεν ξέρω καν αν ο πρόεδρος του κοινοβουλίου δεν θα το υπογράψει τώρα, όταν επιστρέψει στη Λισαβόνα, ή αν θα το υπογράψει σήμερα το απόγευμα ή αύριο – είμαι γρήγορος σε αυτά τα θέματα, ώστε να μην υπάρχουν εικασίες, η απόφασή μου θα είναι γρήγορη και θα δούμε ποια θα είναι».

Λίγα λεπτά μετά τις δηλώσεις αυτές, ο πρόεδρος ανακοίνωσε μέσω σημειώματος στην ιστοσελίδα της Προεδρίας ότι θα επιστρέψει το διάταγμα αριθ. 43/XV, σχετικά με τον ιατρικώς υποβοηθούμενο θάνατο, πίσω στο κοινοβούλιο, χωρίς να δημοσιευθεί.

«Συγκεκριμένα, ζητώ από το κοινοβούλιο να εξετάσει το ενδεχόμενο να διευκρινίσει ποιος ορίζει τη φυσική ανικανότητα του ασθενούς να αυτοχορηγεί θανατηφόρα φάρμακα, καθώς και ποιος πρέπει να διασφαλίζει την ιατρική παρακολούθηση κατά τη διάρκεια της πράξης του ιατρικά υποβοηθούμενου θανάτου», έγραψε ο επικεφαλής του κράτους στην επιστολή προς το κοινοβούλιο.

Το τέταρτο κοινοβουλευτικό διάταγμα για τον ιατρικώς υποβοηθούμενο θάνατο εγκρίθηκε σε τελική συνολική ψηφοφορία στις 31 Μαρτίου και, μετά τον καθορισμό της τελικής διατύπωσης, δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 13 Απριλίου.

Πρόκειται για το τέταρτο διάταγμα που εγκρίθηκε από το κοινοβούλιο, ώστε ο ιατρικά υποβοηθούμενος θάνατος να μην είναι πλέον ποινικά κολάσιμος υπό ορισμένες προϋποθέσεις.

Προτείνει ότι μπορεί να επέλθει νόμιμα «με απόφαση του προσώπου, που έχει ενηλικιωθεί, του οποίου η βούληση είναι τρέχουσα και επαναλαμβανόμενη, σοβαρή, ελεύθερη και ξεκάθαρη, σε κατάσταση πόνου μεγάλης έντασης, με οριστικό τραυματισμό εξαιρετικής σοβαρότητας ή σοβαρή και ανίατη ασθένεια, όταν ασκείται ή υποβοηθείται από επαγγελματίες υγείας».

Όταν προέκυψαν οι πρώτες νομοθετικές πρωτοβουλίες για το θέμα αυτό, ο Ρεμπέλο ντε Σόουζα, ένας ασκών καθολικός, τάχθηκε υπέρ μιας μακράς και ευρείας δημόσιας συζήτησης. Ωστόσο, έθεσε τον εαυτό του εκτός της συζήτησης, αναφερόμενος στο ρόλο του στο τέλος της κοινοβουλευτικής νομοθετικής διαδικασίας.

Μόλις έλαβε το πρώτο διάταγμα του κοινοβουλίου για το θέμα αυτό, το έστειλε στο Συνταγματικό Δικαστήριο, το οποίο το κήρυξε αντισυνταγματικό τον Μάρτιο του 2021 λόγω ανεπαρκούς κανονιστικής πύκνωσης.

Τον Νοέμβριο του 2021, πριν από το δεύτερο διάταγμα, ο αρχηγός του κράτους άσκησε πολιτικό βέτο, θεωρώντας ότι περιείχε αντιφατικές εκφράσεις.

Στην τρέχουσα νομοθετική περίοδο, μόλις έλαβε το τρίτο διάταγμα από το κοινοβούλιο, το έστειλε στο Συνταγματικό Δικαστήριο, το οποίο το κήρυξε αντισυνταγματικό στις 30 Ιανουαρίου.

euractiv.gr

Previous Article

Εγκλήματα δίχως ποινές

Next Article

Τι σκοτεινό κρύβει η Ούρσουλα φον ντερ Λάεν για την αγορά των εμβολίων;