ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ ΕΚ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ

Share:

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ
16 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2023
Ἀπόστολος: Πραξ. α΄ 1-8
Εὐαγγέλιον: Ἰωάν. α΄ 1-17
Ἑωθινόν: Τοῦ ΠΑΣΧΑ
ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ ΕΚ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ

ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ
«Καὶ συναλιζόμενος παρήγγειλεν
αὐτοῖς ἀπὸ Ἱεροσολύμων
μὴ χωρίζεσθαι» (Πράξ. Α΄ 4).
«Συναλιζόμενος»!

Μεγάλη ἡ σημερινὴ ἡμέρα, ἀγαπητοί μου χριστιανοί! Ἡμέρα λαμπρά! Ἡμέρα εὐλογίας, χαρᾶς καὶ εὐτυχίας! Ἡμέρα Ἀναστάσεως, ἥτις διαδέχεται τὰς ἡμέρας τοῦ πένθους καὶ τῆς θλίψεως καὶ τοῦ θανάτου τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος! Ἡμέρα, ἡ ὁποία χαρακτηρίζεται ὡς ἡ καθ’ αὑτὸ ἡμέρα τοῦ ἔτους, ἀνταξία τῆς ὁποίας δὲν ὑπάρχει! Ἡμέρα ἡ ὁποία πληροῖ τὰς καρδίας ἡμῶν ἀνεκφράστου χαρᾶς, καὶ θὰ ἐτόλμων νὰ εἴπω, ὅτι πληροῖ τῆς τοιαύτης χαρᾶς, ἀκόμη καὶ τὰς καρδίας τῶν ἐκτὸς τῆς Ἐκκλησίας ἀνθρώπων. Ἀκόμη καὶ αὐτῶν τῶν ἀρνητῶν καὶ ἀπίστων, οἱ ὁποῖοι ἐπιδιώκουν νὰ συμμετέχουν εἰς τὰς χριστιανικὰς ποικίλας Ἀναστασίμους ἐκδηλώσεις!

Βεβαίως, ἀπολύτως δικαιολογημένοι εἶναι ἴσως,  οἱ σκυθρωπάζοντες σήμερον Ἰουδαῖοι, οἱ ὁποῖοι βλέπουν  τὸν Μεσσίαν καὶ εὐεργέτην τοῦ λαοῦ τοῦ Ἰσραήλ, τὸν ὁποῖον οὔτε ἐπεπόθησαν, ἀλλὰ καὶ εἰς τὸν ὁποῖον οὐδέποτε ἐπίστευσαν, καὶ τὸν ὁποῖον ὡδήγησαν εἰς τὸν θάνατον μὲ τὴν κατηγορίαν διὰ τοῦ ἐσχάτου τῶν κακούργων, νὰ διαψεύδῃ τὰς ἐκνόμους προσδοκίας των καὶ ἀποδεικνύῃ ἑαυτὸν ὡς τὸν μόνον Ἀληθινὸν Θεόν! Οὗτοι ἐμηχανεύθησαν τρόπους πολλούς, διὰ νὰ ἀποσιωπήσουν τὴν Ἀνάστασιν τοῦ Δεσπότου τῶν ὅλων Χριστοῦ, καὶ ὡς μαρτυρεῖ τὸ Ἱερὸν κείμενον τῆς Ἁγίας Γραφῆς, εὐθὺς μετὰ τὴν Ἀνάστασιν τοῦ Σωτῆρος, προέλαβον τοὺς ἐκ τῆς κουστωδίας, φύλακας  τοῦ Τάφου, οἱ ὁποῖοι ἤδη «ἀπήγγειλαν τοῖς ἀρχιερεῦσιν ἅπαντα τὰ γενό­μενα. Καὶ συναχθέντες μετὰ τῶν πρεσβυτέρων συμβούλιόν τε λαβόντες ἀργύρια ἱκανὰ ἔδωκαν τοῖς στρατιώταις λέγοντες· εἴπατε ὅτι οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ νυκτὸς ἐλθόντες ἔκλεψαν αὐτὸν ἡμῶν κοιμωμένων. Καὶ ἐὰν ἀκουσθῇ τοῦτο ἐπὶ τοῦ ἡγεμόνος, ἡμεῖς πείσομεν αὐτὸν καὶ ὑμᾶς ἀμερίμνους ποιήσομεν. Οἱ δὲ λαβόντες τὰ ἀργύρια ἐποίησαν ὡς ἐδιδάχθησαν. Καὶ διεφημίσθη ὁ λόγος οὗτος παρὰ Ἰουδαίοις μέχρι τῆς σήμερον» (Ματθ. ΚΗ΄ 11-15)!

«Συναλιζόμενος», σημαίνει κατ’ ἀκρίβειαν, ἐκεῖνος ὁ ὁποῖος τρώγει μετ’ ἄλλων, ἅλας καὶ τροφὰς καθημερινάς! Κατ’ ἐπέκτασιν δέ, σημαίνει, ἐκεῖνος ὁ ὁποῖος συναναστρέφεται καὶ συντρώγει φιλικῶς μετὰ τῶν οἰκείων του! Μὲ τὴν τοιαύτην ἁπλότητα, συμπεριεφέρετο καὶ ὁ Κύριος, ἐπὶ τεσσαράκοντα ἡμέρας μετὰ τὴν Ἀνάστασίν Του, μετὰ τῶν μαθητῶν Του, ἀποδεικνύων εἰς τούτους καὶ τὴν Ἀλήθειαν τῆς Ἀναστάσεως, καὶ ἀνατρέπων τὴν οἵανδήποτε ἀντίρρησιν καὶ ἐπιφύλαξίν των, ἀλλὰ καὶ συμβουλεύων καὶ κατευθύνων τούτους διὰ τὴν διάδοσιν τοῦ Θείου Λόγου, ἡ ὁποία θὰ ἐπηκολούθει μετὰ τὴν κάθοδον τοῦ Παναγίου Πνεύματος!

«Τὸ ψεῦδος ἐλήλαται»!

Πῶς ἦτο δυνατὸν νὰ κλαπῇ ὁ νεκρὸς Ἰησοῦς; Ἡ Ἑβραϊκὴ κουστωδία ἔχει ἐντολὴν νὰ μὴ ἐπιτρέπῃ εἰς οὐδένα νὰ προσεγγίσῃ εἰς τὸν τάφον! Καὶ ἂν – ὡς ἰσχυρίζονται, – ἐκοιμήθησαν οἱ στρατιῶ­ται, – ἆρα ἐκοιμήθησαν ἅπαντες; – δὲν θὰ ἔπρεπε νὰ προσα­χθοῦν εἰς δίκην καὶ ἐκτέλεσιν, διὰ παράβασιν καθήκοντος; Τοῦτο δὲν συνέβη, ὅταν ὁ Πέτρος ἠλευθερώθη ἐκ τῶν δεσμῶν, θαυμαστῷ τῷ τρόπῳ, ὡς ἀναγινώσκομεν εἰς τὸ δωδέκατον κεφάλαιον τῶν Πράξεων καὶ ὁ «Ἡρῴδης  ἀνακρίνας τοὺς φύλακας ἐκέλευσεν ἀπαχθῆναι»; Καὶ τὰ χρήματα διατί ἐδόθησαν εἰς τοὺς στρατιώτας; Καὶ ἐν τέλει πῶς ἔκλεψαν οἱ μαθηταὶ τὸ σῶμα τοῦ Κυρίου; Διότι, ὅταν «ὁ Πέτρος ἀναστὰς ἔδραμεν ἐπὶ τὸ μνημεῖον, καὶ παρακύψας βλέπει τὰ ὀθόνια κείμενα μόνα» (Λουκ. ΚΔ΄ 12)! Πῶς τὰ σάβανα ἔμειναν μέσα στὸν τάφο; Ποῖος θὰ ἔκλεπτεν ἕνα νεκρὸν καὶ θὰ τὸν ἀπεγύμνωνε; Πῶς ταῦτα τὰ «ὀθόνια» τὰ κεκολλημένα μὲ τὰς ἀρωματώδεις οὐσίας, «ξεκόλλησαν» ἀπὸ τὸ σῶμα τοῦ Χριστοῦ; Ἂς ἴδωμεν πῶς περιγράφει ὁ Εὐαγγελιστὴς Ἰωάννης, τὴν «περιποίησιν» τοῦ νεκροῦ Ἰησοῦ «Ἦλθε δὲ καὶ Νικόδημος ὁ ἐλθὼν πρὸς τὸν Ἰησοῦν νυκτὸς τὸ πρῶτον, φέρων μῖγμα σμύρνης καὶ ἀλόης ὡς λίτρας ἑκατόν. Ἔλαβον οὖν τὸ σῶμα τοῦ Ἰησοῦ καὶ ἔδησαν αὐτὸ ἐν ὀθονίοις μετὰ τῶν ἀρωμάτων, καθὼς ἔθος ἐστὶ τοῖς Ἰουδαίοις ἐνταφιάζειν» (ΙΘ΄ 39-40)˙ καὶ ἐν τέλει, ποῦ εἶναι τὸ κλαπὲν σῶμα; Οὐδέποτε εὑρέθῃ;

Καὶ ἐὰν ὑποθέσωμεν ὅτι οἱ Μαθηταὶ καὶ Ἀπόστολοι ἔκλεψαν τὸ σῶμα τοῦ Κυρίου, διατί τὸ ἔκαμαν; Διὰ νὰ ἐξαπατήσουν τὸν κόσμον, ὅτι «Ἀνέστη ὁ Κύριος»; Ἆρα ἐγνώριζον ὅτι ἡ Ἀνάστασις ἦτο μία ἀπάτη! Καὶ ἐφ’ ὅσον ἦτο τοιαύτη, διατί, ἐν συνεχείᾳ, ἔσπευσαν, ὅπως «ὑπογράψωσι» ταύτην διὰ τοῦ ἰδίου των αἵματος; Εἶναι δυνατὸν κάποιος νὰ θυσιάζεται καὶ νὰ ἀποθνήσκῃ, καὶ μάλιστα διὰ σκληροτάτων βασάνων, διὰ ἕνα ψέμα; Καὶ ἀφοῦ ἦσαν «συνεννοημένοι» οἱ Ἀπόστολοι, ὅτι θὰ διεφήμιζον τοῦτο τὸ ψεῦ­δος, προκειμένου νὰ ἐξαπατήσουν, διατί ὁ Θωμᾶς ἀπιστεῖ, ὅταν ἐκεῖνοι τὸν διαβεβαιώνουν ὅτι εἶδον τὸν Κύριον; Λογικώτερον δὲν θὰ ἦτο νὰ «παριστάνῃ» οὗτος, ὅτι ἐπείσθη περὶ τῆς δῆθεν ἀναστάσεως, ἐνῶ γνωρίζει ὅτι τὸν ἔχουν κάπου κρυμμένον ἢ τεθαμμένον; Πόσαι ἀποδείξεις ὑπάρχουν ἆραγε, γιὰ ἕνα ψεῦδος τὸ ὁποῖον τόσον προχείρως καὶ ἐπιπολαίως μετεχειρίσθησαν, διὰ νὰ ἀποσιωπήσουν τὴν Ἀνάστασιν τοῦ Θεανθρώπου!

«Μὴ πλανᾶσθε Ἰουδαῖοι, Τίς εἶδε; τίς ἤκουσε νεκρὸν κλαπέντα ποτέ; μάλιστα ἐσμυρνισμένον καὶ γυμνόν, καταλιπόντα καὶ ἐν τῷ τάφῳ τὰ ἐντάφια αὐτοῦ; μάθετε τὰς ῥήσεις τῶν Προφητῶν, καὶ γνῶτε, ὅτι αὐτός ἐστιν ἀληθῶς, ὁ λυτρωτὴς τοῦ κόσμου, καὶ παντοδύναμος» (Ἀναστάσιμος ὕμνος)!

Ἡ μεγαλυτέρα ἀπόδειξις!

Ἐὰν ὅμως, αἱ ἀποδείξεις καὶ τὰ ἐπιχειρήματα, τὰ ὁποῖα προανεφέρθησαν ἔχουν ἀξίαν καὶ δύνανται νὰ ἀποδεικνύουν τὴν Ἀνάστασιν τοῦ Κυρίου ὡς ἓν πραγματικὸν γεγονός, ἡ ὑψίστη τῶν ἀποδείξεων, εἶναι ὅτι αὐτὴ αὕτη ἡ Ἀνάστασις τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ, ὑπῆρξε καὶ ὑπάρχει ἡ ὁδός, ἡ ὁποία ὡδήγησε καὶ ὁδηγεῖ τοὺς πιστεύοντας, εἰς τὴν αἰώνιον σωτηρίαν! Διὰ τῆς Ἀναστάσεως ἔχομεν τὴν Ἁγίαν ἡμῶν πίστιν καὶ Ἐκκλησίαν! Διὰ τῆς Ἀναστάσεως, πλήθη Ἁγίων μαρτύρων καὶ ὁσίων τῆς Πίστεως, ἀπηρνήθησαν τὰ τοῦ κόσμου τερπνά, διὰ νὰ ἀπολαύσουν τὰ ἀνέκφραστα ἀγαθὰ τοῦ Παραδείσου! Διὰ τῆς Ἀναστάσεως προσερχόμεθα εἰς τὰ ἱερά, τῆς Ἐκκλησίας, μυστήρια, διὰ νά, κοινωνῶντες ταῦτα, ἀπολαύσωμεν τῶν αἰωνίων ἀγαθῶν τὴν ἀπόλαυσιν! Ἐν τῇ Ἀναστάσει τοῦ Χριστοῦ, ἐκοιμήθησαν καὶ κοιμῶνται οἱ Ἅγιοι τοῦ Θεοῦ, καὶ θὰ κοιμηθῶμεν καὶ ἡμεῖς τὸν ὕπνον τοῦ θανάτου, διὰ νὰ ἀναστηθῶμεν «ἐν κελεύσματι, ἐν φωνῇ ἀρχαγγέλου καὶ ἐν σάλπιγγι Θεοῦ, καὶ οἱ νεκροὶ ἐν Χριστῷ ἀναστήσονται πρῶτον» (Α΄ Θεσσαλ. Δ΄ 16)!

Ταύτης τῆς τοῦ Κυρίου Ἀναστάσεως, εἴθε νὰ παραμένωμεν μέτοχοι, καὶ οὐδὲν πρόσκαιρον καὶ φθαρτὸν προτιμήσωμεν, ἔχοντες πάντοτε τὸν νοῦν καὶ τὴν καρδίαν ἡμῶν εἰς τὰ ἄφθαρτα καὶ αἰώνια δῶρα αὐτῆς! Ἀμήν!

ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ

Ἀρχιμ. Τιμόθεος Γ. Παπασταύρου, Ἱεροκήρυξ Ἱ. Μ. Πατρῶν

Previous Article

ΠΑΤΕΡΙΚΑΙ ΔΙΔΑΧΑΙ

Next Article

ΠΑΤΕΡΙΚΑΙ ΔΙΔΑΧΑΙ