«Ο ταχυδρόμος πέθανε…»

Share:

Δάνειο ο τίτλος του σημερινού σημειώματος, από ομότιτλο τραγούδι των Ζωή Φυτούση και Μάνου Χατζιδάκι· με άλλο περιεχόμενο, πλην όμως με προφητική σημειολογία. Το σχέδιο της Διοίκησης για συρρίκνωση – σε πρώτη φάση- του δικτύου των Ελληνικών Ταχυδρομείων κατά 200 και πλέον καταστήματα σε ολόκληρη την Περιφέρεια, έφερε, όπως ήταν φυσικό, αναστάτωση στις τοπικές κοινωνίες, οι οποίες διαπιστώνουν χρόνο με το χρόνο να πλήττεται όλο και περισσότερο η καθημερινότητά τους.

Πρώτα ήταν τα Υποκαταστήματα Τραπεζών, οι Εφορείες, τα Πρωτοδικεία και τελευταία τα Στρατόπεδα και τα ΕΛΤΑ… Κανονική αποψίλωση της υπαίθρου, παρά τις μεγαλόστομες διακηρύξεις της πολιτικής ηγεσίας περί «στήριξης της αποκέντρωσης και της Περιφέρειας» και τα άλλα παρόμοια ρητορικά φληναφήματα. Οι επισημάνσεις των τοπικών αξιωματούχων σαφείς, οι διαμαρτυρίες τους στεντόρειες: το σύνολο των αποκεντρωμένων δημόσιων υπηρεσιών έχει καταργηθεί, με αποτέλεσμα τη σοβαρή δυσλειτουργία της οικονομίας. Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τα ΕΛΤΑ είναι απορίας άξιο πως κρίνεται η διατήρησή τους μη συμφέρουσα, την ώρα που το ταχυδρομικό έργο συνολικά έχει εκτοξευτεί και οι ιδιώτες πάροχοι έχουν πολλαπλασιαστεί.

Το τροπάριο της πολιτικής ηγεσίας γνωστό, σε «πλάγιο του τρίτου»  και αποκαλούμενο από τους έχοντες γνώση Βυζαντινής Μουσικής «βαρύ» ήχο: «η αναδιοργάνωση, με στόχο την εξυγίανση», αφού τα καταστήματα λόγω της σημαντικής μείωσης της αλληλογραφίας τα τελευταία χρόνια (ας όψεται η ηλεκτρονικοποίηση) έχουν καταστεί πλέον ζημιογόνα.

Την ίδια ώρα, όμως, «πριν αλέκτορα φωνήσαι, τρις…», η οικονομική ασυδοσία της Διοίκησης σε ανακαίνιση και μάλιστα έναντι πολλών εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ των Κεντρικών της Γραφείων, αλλά και στις αμοιβές των Υψηλόβαθμων στελεχών της (όλως συμπτωματικώς «δικών μας παιδιών»), η διασπάθιση εκατομμυρίων ευρώ μέσω απευθείας αναθέσεων σε «ημέτερους»  καλά κρατούν… Προηγήθηκε το 2022, όπως διαβάζουμε στον Τύπο, η δαπάνη από τη Διοίκηση ύψους 5 εκατομμυρίων ευρώ (σύμβαση με ιδιωτική εταιρεία), για τον «εκσυγχρονισμό και τον μετασχηματισμό» του Οργανισμού, για να ακολουθήσει τον Μάρτιο του  2025-λίγους μήνες δηλ. πριν- νέα σύμβαση με την ίδια ιδιωτική εταιρεία ύψους 8 εκατομμυρίων ευρώ για «παροχή οικονομικών συμβουλών», ενώ ενδιάμεσα η ίδια εταιρεία είχε λάβει 500 χιλιάδες ευρώ μέσω απευθείας αναθέσεων. Το αποκορύφωμα: λίγες μέρες πριν, όπως αποκαλύφθηκε από τον Τύπο και δεν διαψεύστηκε, πληρώσαμε ως Έλληνες φορολογούμενοι για την αστική ευθύνη των μελών του ΔΣ 460.000 ευρώ, προκειμένου να είναι καλυμμένα σε τυχόν ζημία που θα επιφέρουν (!!!) Και τα βέλη των τοπικών αρχόντων κατά της Διοίκησης συνεχίζουν να εξακοντίζονται: «το εν λόγω σχέδιο συρρίκνωσης με το επιχείρημα «εξορθολογισμού» του δικτύου είναι αντιπαραγωγικό και βάλει ευθέως στην διατήρηση της κοινωνικής και οικονομικής συνοχής της ελληνικής περιφέρειας. ζημιώνοντας τις τοπικές κοινωνίες και αθετώντας τις δεσμεύσεις που έχουν τα ΕΛΤΑ ως Φορέας Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας».

Άξια αναφοράς είναι η κραυγή αγωνίας του «ημέτερου» Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου Κων/νου Μουντζούρη. «Η απόφαση για το κλείσιμο υποκαταστημάτων των ΕΛΤΑ στα νησιά του Βορείου Αιγαίου αποτελεί ένα ακόμη πλήγμα στις τοπικές κοινωνίες και στην καθημερινότητα των κατοίκων μας. Σε μια περιοχή που ήδη αντιμετωπίζει σοβαρές δυσκολίες λόγω νησιωτικότητας, αποστάσεων και περιορισμένων υποδομών, η απόσυρση βασικών δημόσιων υπηρεσιών δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή. Τα ΕΛΤΑ δεν είναι απλώς ένα ταχυδρομείο, αποτελούν κρίκο κοινωνικής συνοχής, ιδιαίτερα για τους ηλικιωμένους συμπολίτες μας και τις μικρές επιχειρήσεις που εξαρτώνται από τις υπηρεσίες τους. Η παρουσία τους στα νησιά μας δεν είναι πολυτέλεια, είναι ανάγκη», θα πει ο κ. Περιφερειάρχης.

Τα υποκαταστήματα των ΕΛΤΑ στα χωριά επιτελούν πολύ σημαντικό έργο καθώς εκεί γίνονται όλες οι τραπεζικές συναλλαγές είτε από ανθρώπους που δεν έχουν εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες είτε από τους επισκέπτες. Ενώ στο ίδιο μήκος κύματος είναι και οι δηλώσεις οργής και αγανάκτησης του Δημάρχου ενός δικού μας απομακρυσμένου Δήμου, του Δήμου Τζουμέρκων :«Πρόκειται για μια απόφαση προκλητική και προσβλητική για τα Τζουμέρκα. Αν κάποιοι θεωρούν ότι μπορούν να σβήνουν με ένα κουμπί τα χωριά μας από τον χάρτη, είναι γελασμένοι. Η απομάκρυνση των δημόσιων υπηρεσιών από την ορεινή Ελλάδα δεν είναι εξορθολογισμός, είναι εγκατάλειψη και διάλυση. Αντί να στηρίζουν τις τοπικές κοινωνίες, τις οδηγούν ένα βήμα πιο κοντά στην ερήμωση. Δε θα μείνουμε θεατές σε αυτό το έγκλημα κατά της υπαίθρου», θα αναφέρει σε δήλωσή του ο δήμαρχος Βορείων Τζουμέρκων Νίκος Βαΐτσης, εκφράζοντας την απαίτηση του συνόλου της τοπικής κοινωνίας για την άμεση ανάκληση της απόφασης για το λουκέτο στα ΕΛΤΑ Πραμάντων. Και συνεχίζει το ίδιο καυστικός: «Δεν θα ανεχθούμε άλλο τον εμπαιγμό. Οι κάτοικοι των ορεινών περιοχών δεν είναι πολίτες β’ κατηγορίας. Αν η Πολιτεία δεν μπορεί ή δε θέλει να σταθεί στο πλευρό τους, τότε η Αυτοδιοίκηση οφείλει να το κάνει», υπογραμμίζει ο κ. Βαΐτσης, καλώντας σε συστράτευση για να παραμείνουν ζωντανοί οι περιφερειακοί δήμοι.

Εμείς τι άλλο να προσθέσουμε; Τα είπαν όλα οι καθ΄ ύλην αρμόδιοι και άμεσα θιγόμενοι. Γνωστή η τακτική: πρώτα η απαξίωση και μετά η εκποίηση και η παράδοση στα αδηφάγα ιδιωτικά συμφέροντα, στο όνομα πάντα της ανταγωνιστικότητας. Το ίδιο δεν έγινε και με τον Δημόσιο Αερομεταφορέα; (είδατε εσείς φθηνότερα αεροπορικά εισιτήρια;), την Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (μήπως διαπιστώσατε φθηνότερο ρεύμα;), τον ΟΤΕ; το Τραπεζικό Σύστημα; Επίκειται οσονούπω η αποδημοσιοποίηση (λέγε με ξεπούλημα σε μεγαλοκαρχαρίες ιδιώτες) του Νερού, των Συγκοινωνιών, των Λιμανιών και δεν ξέρω τι άλλο είναι κερδοφόρο… Όλα στο βωμό της αδίστακτης κερδοθηρίας με την αγιοποίηση του ιδιωτικού κι ας προβλέπει άλλα το Σύνταγμά μας – Καταστατικός Χάρτης, να θυμίσω, δηλ. Ευαγγέλιο, μιας χώρας- περί Δημοσίων Αγαθών. Μαζί με τον θανόντα ταχυδρόμο, πέθανε και η ύπαιθρος. Κι΄ αλλοίμονο σε μια χώρα δίχως ζωντανή περιφέρεια. Το μέλλον της κάθε άλλο παρά ευοίωνο προοιωνίζεται.

ΥΓ.: Για τον  αφορισμό οτιδήποτε είναι δημόσιο και την «αγιοποίηση» του ιδιωτικού καθώς και την απομυθοποίηση τού «διά πάσαν νόσον…» του, επιφυλασσόμαστε με αδιάσειστα κοινωνικά και οικονομικά στοιχεία, στην αμέσως επόμενη επιφυλλίδα μας.

Γιάννης Γιώσας

proinoslogos.gr

Previous Article

Ὁ Πρωθυπουργός ἀποδομητής τοῦ Ἔθνους

Next Article

Θηλυκός Πιουριφόι