Ἡ συγγνώμη εἶναι ἁπλῶς τὸ πρῶτον βῆμα, δὲν ἀρκεῖ ἐὰν δὲν διορθωθῆ ἡ κατάστασις, δηλ. ἐὰν δὲν ἀπομακρυνθῆ ὁ Ἀμερικῆς Ἐλπιδοφόρος, «ὁ ἐν πολλαῖς ἁμαρτίαις περιπεσὼν ἀνήρ». Εἶναι ἀνώφελον ἂν ὄχι ὑποκριτικόν, ὅταν ὅλοι ἀναγνωρίζουν ποία ἡ αἰτία τοῦ προβλήματος, νὰ μὴ λαμβάνεται μέριμνα. Αὐτὰ συμβαίνουν, ἐπειδὴ δὲν συγκαλεῖται ἡ Ἱεραρχία τοῦ Πατριαρχείου Κων/λεως, ἀλλὰ ἀποφασίζει ὁ Πατριάρχης Βαρθολομαῖος μὲ τὴν αὐλήν. Ἂς διασύρωνται… Παραθέτομεν ἄρθρον τοῦ κ. Θεοδώρου Καλμούκου εἰς τὴν ἱστοσελίδα «ekirikas.com» τῆς 3ης Ἰουνίου 2023:
«Ὁ Οἰκουμενικὸς Πατριάρχης Βαρθολομαῖος ζήτησε συγγνώμη γιὰ τοὺς λάθος χειρισμοὺς στὰ θέματα τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς καὶ Ὁμογένειας Ἀμερικῆς, τὰ ὁποῖα ἀνέκυψαν ἀπὸ τὶς ἀποφάσεις τῆς Πέμπτης 8 Ὀκτωβρίου 2020, ἀναφορικὰ μὲ τὴν κατάργηση τοῦ Καταστατικοῦ τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς, τὴν ἐκθρόνιση τοῦ Μητροπολίτη Νέας Ἰερσέης Εὐαγγέλου καὶ τὴν ἐπιβολὴ ἀργίας στὸν Μητροπολίτη Βοστώνης Μεθόδιο.
Ἡ ἀποκάλυψη αὐτὴ ἔγινε στὴ διάρκεια τῆς πρόσφατης διήμερης συνεδρίασης τῆς Ἱερᾶς Συνόδου στὸ Φανάρι, στὶς 29 καὶ 30 Μαΐου 2023, κατὰ τὴν ἀνάγνωση τῶν πρακτικῶν τῆς συνάντησης μελῶν ἱεραρχῶν τῆς Ἐπαρχιακῆς Συνόδου τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀμερικῆς μὲ τὸν Πατριάρχη γιὰ τὴν ἀναθεώρηση τοῦ Καταστατικοῦ. Διευκρινίζεται ὅτι ἡ συγγνώμη τοῦ Πατριάρχη ἐκφράσθηκε στὴ διάρκεια τῆς σύσκεψης ποὺ ἔγινε στὶς 5 Ἀπριλίου 2023 στὸ Φανάρι μὲ ἱεράρχες μέλη τῆς Ἐπαρχιακῆς Συνόδου τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀμερικῆς, ὅταν ρωτήθηκε γιατί καὶ γιὰ ποίους λόγους προέβη σ’ αὐτὲς τὶς ἀποφάσεις.
Ὑπενθυμίζεται ὅτι στὶς 8 Ὀκτωβρίου τοῦ 2020 κατὰ τὴ συνεδρίαση τῆς Συνόδου τοῦ Φαναρίου στὴ Μονὴ τοῦ Βαλουκλῆ ἄνευ λόγου καὶ αἰτίας ἐν ἀγνοίᾳ καὶ κατ’ ἀκολουθία χωρὶς καμία ἐκ τῶν προτέρων συνεννόηση μὲ τὴν Ἐπαρχιακὴ Σύνοδο καὶ τὸ Ἀρχιεπισκοπικὸ Συμβούλιο, ὅπως προβλέπεται ἀπὸ τὸ Ἄρθρο 25 τοῦ Καταστατικοῦ, ὁ Πατριάρχης προέβη στὴν ἀναστολὴ τοῦ Καταστατικοῦ, στὴν ἀποπομπὴ τοῦ Εὐαγγέλου καὶ τὴν ἀργία τοῦ Μεθοδίου. Ὁ Ἐλπιδοφόρος ὁμολόγησε στὴν πρόσφατη Σύνοδο τῆς 30ῆς Μαΐου ὅτι ἐνήργησε ἀπὸ μόνος του καὶ εἰσηγήθηκε στὸν Πατριάρχη νὰ προβεῖ στὶς παραπάνω ἐνέργειες.
Ἀπὸ τὴν πρόσφατη Σύνοδο τῆς 30ῆς Μαΐου προέκυψε, ἀνάμεσα στὰ ἄλλα, γιὰ ἄλλη μία φορὰ ὅτι ὁ Πατριάρχης ἔχει βάλει «φρένο» στὸν Ἐλπιδοφόρο, καθὼς ἔχουν ἀπορριφθεῖ ὅλες οἱ προτάσεις του, ὅπως ἡ τριπλῆ μνημόνευση στὶς Ἀκολουθίες, δηλαδή, τοῦ ὀνόματος τοῦ Πατριάρχη, τοῦ Ἀρχιεπισκόπου καὶ τοῦ τοπικοῦ Μητροπολίτη, ἡ κατάργηση τῶν Μητροπόλεων, ἐνῷ ὅπως ἀναφέρεται καὶ στὸ ἀνακοινωθὲν δὲν θὰ λειτουργεῖ, δὲν θὰ ἀποφασίζει καὶ δὲν θὰ προτείνει μόνος του, ἀλλὰ πάντοτε μὲ τὴ Συνοδικὴ διαγνώμη τῆς Ἐπαρχιακῆς Συνόδου.
Τὸ σχέδιο τοῦ Ἐλπιδοφόρου ἦταν ἡ ὁλοκληρωτικὴ κατάργηση τῶν Μητροπόλεων καὶ ὀνομασία τους σὲ «Περιφέρειες» (Districts), καθὼς ἐπίσης καὶ ἡ ὑποβάθμιση τῶν Μητροπολιτῶν καὶ ἡ ἐκλογή τους ξανὰ σὲ Μητροπολίτες πάλαι ποτὲ διαλαμψασῶν Μητροπόλεων τῆς Μικρᾶς Ἀσίας, ὅπως λόγου χάρη Ἀνέων, Ἀπαμείας κ.λπ., τοὺς ὁποίους ὁ ἴδιος θὰ διόριζε ὡς «Περιφερειάρχες» ἢ «Ἐπόπτες» καὶ θὰ εἶχαν τὴν ἀναφορά τους σ’ αὐτόν, ὁ ὁποῖος θὰ καθίστατο ὁ μόνος κυρίαρχος ἁπάσης της Ἀμερικῆς.
Ἐπανέλαβε γιὰ μία ἀκόμα φορὰ πὼς ἡ Μητρόπολη τῆς Νέας Ἰερσέης εἶναι προσωποπαγὴς καὶ τὴν εἶχε ἱδρύσει ὁ Ἰάκωβος γιὰ τὸν Σίλα. Ὑπενθυμίζεται ὅτι ἡ Μητρόπολη ἱδρύθηκε κανονικὰ μὲ Τόμο ὑπογεγραμμένο ἀπὸ τὸν Πατριάρχη καὶ τὰ μέλη τῆς Συνόδου καὶ πὼς μετὰ ἀπὸ τὴν ἐκδημία τοῦ Σίλα τὸ Πατριαρχεῖο ἐξέλεξε τὸν Ἐπίσκοπο Γεώργιο (Παπαϊωάννου) καὶ στὴ συνέχεια τὸν Εὐάγγελο ὡς τὸν πρῶτο Μητροπολίτη Νέας Ἰερσέης.
Ὅταν ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἐλπιδοφόρος προσπάθησε νὰ ἐνημερώσει τὴ Σύνοδο γιὰ τὴν πρόσφατη συνεδρίαση τοῦ Ἀρχιεπισκοπικοῦ Συμβουλίου στὸ Ντιτρόιτ, ὁ Πατριάρχης τὸν σταμάτησε καὶ τοῦ εἶπε «νὰ μᾶς στείλεις ἔκθεση»…
Ὁ Πατριάρχης πρὶν ἀπὸ τὴ συνεδρίαση τῆς Συνόδου τῆς Τρίτης 30 Μαΐου εἶχε καλέσει τὸν Ἐλπιδοφόρο στὸ γραφεῖο του κατ’ ἰδίαν καὶ ἀναφέρθηκε στὰ συμβαίνοντα στὴν Ἀρχιεπισκοπή, συμπεριλαμβανομένης καὶ τῆς Σχολῆς μὲ τὶς ἀλλεπάλληλες παραιτήσεις τοῦ προέδρου Καντώνη, τῶν κοσμητόρων Παρσένιου καὶ Πατίτσα καὶ ἄλλων, ἐνῷ ἔκτοτε καθ’ ὅλη τὴ διάρκεια τῆς συνεδρίασης ὁ Ἀρχ. Ἐλπιδοφόρος ἦταν κατηφὴς καὶ συνοφρυωμένος.
Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἐλπιδοφόρος εἶπε στὴ Σύνοδο ὅτι πρέπει νὰ ἀνακόψει τὴν ἀνεξαρτητοποίηση τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀμερικῆς, ἐξυπονοώντας τοὺς Μητροπολίτες, ἐνῷ ὅταν ρωτήθηκε ἀπὸ ποιοὺς κινδυνεύει ἡ Ἀρχιεπισκοπή, δὲν ἀπάντησε, παρὰ μόνον εἶπε ὅτι «σήμερα εἶναι ἡ Ἀρχιεπισκοπὴ περισσότερο Πατριαρχικὴ ἀπὸ χτές», δηλαδὴ πρὶν τὴν ἔλευσή του σ’ αὐτή.
Ἐλέχθη ἀκόμα ἐν Συνόδῳ ἀπὸ ἱεράρχες, ὅτι οἱ ἀποφάσεις τῆς Συνόδου τοῦ Ὀκτωβρίου τοῦ 2020 εἶχαν καὶ θύματα κάνοντας ἀναφορὰ στὸν Εὐάγγελο καὶ τὸν Μεθόδιο, ἐνῷ ὁ Εὐάγγελος ἄρχισε νὰ κλαίει συγκινηθεὶς πολύ, καθὼς ἐπίσης καὶ ὁ Μητροπολίτης Βρυούλων Παντελεήμων. Ἡ συνεδρίαση διακόπηκε σ’ αὐτὸ τὸ σημεῖο γιὰ τὸ μεσημεριανὸ γεῦμα, λέγοντας ὁ Πατριάρχης ὅτι θὰ συνεχίσουμε μετά.
Μετὰ τὸ γεῦμα ἔγινε ἡ ἀνάγνωση τῶν Ἐκθέσεων τῆς μεικτῆς Ἐπιτροπῆς γιὰ τὸ Καταστατικό, κατὰ τὴν ὁποία ἀποκαλύφθηκε ὅτι ὁ Ἀρχ. Ἐλπιδοφόρος εἶχε ἐξακοντίσει τρεῖς φορὲς τὴν κατηγορία ὅτι ὁ Εὐάγγελος ἐπὶ δέκα ὀκτὼ χρόνια εἶχε ἀπαγορεύσει στὸν Ἀρχιεπίσκοπο πρώην Ἀμερικῆς Δημήτριο νὰ ἐπισκεφθεῖ τὴ Μητρόπολη Νέας Ἰερσέης. Ὁ Μητρ. Εὐάγγελος ἐξεμάνη, λέγοντας ὅτι πρόκειται γιὰ ἀσύστολο ψεῦδος, ὑπάρχουν δεκάδες δημοσιεύματα καὶ φωτογραφίες περὶ τοῦ ἀντιθέτου, προσθέτοντας ὅτι «ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Δημήτριος ζεῖ καὶ βασιλεύει καὶ μπορεῖ νὰ ἐρωτηθεῖ».
Στὴ συνέχεια, ὁ Εὐάγγελος ζήτησε τὴν ἄδεια ἀπὸ τὸν Πατριάρχη καὶ ἀπευθύνθηκε εὐθέως στὸν Ἐλπιδοφόρο, λέγοντάς του καὶ τὰ ἑξῆς, ἀφήνοντας τοὺς πάντες ἐμβρόντητους: «Ἔχω διαπιστώσει αὐτὰ τὰ τρία χρόνια ὅτι πραγματικὰ μὲ ἀγαπᾶς κι ὅτι σοῦ λείπω, γι’ αὐτὸ ἔχεις κάνει τρεῖς φορὲς ἀναφορὰ στὸ ὄνομά μου. Γιὰ ἕνα πρᾶγμα σὲ κακίζω, διότι γι’ αὐτὸ ποὺ μὲ κατηγορεῖς γιὰ τὴν ἀπαγόρευση τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Δημητρίου στὴ Νέα Ἰερσέη οὔτε κἄν ἤσουν στὴν Ἀμερική, ὅποτε στηρίχθηκες σὲ ἕνα ἄτομο – εἶπε τὸ ὄνομά της, εἶναι μέλος τῆς Ἐθνικῆς Φιλοπτώχου- καὶ τὸ ἔχεις κάνει κι ἐσὺ κι αὐτὴ καραμέλα, ὅτι εἶχα ἀπαγορεύσει στὸν Δημήτριο νὰ ἔλθει στὴ Νέα Ἰερσέη».