Τοῦ κ. Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
Οἱ πρόσφατες ἀναφορὲς σὲ δημοσιεύσεις γιὰ τὸ ‘’ἐνδεχόμενο’’ συναίνεσης τοῦ Πατριαρχείου Γεωργίας στὴν ἐκχώρηση Αὐτοκεφαλίας στὴν Οὐκρανία, ἔδωσε ἀφορμὴ στοὺς πολέμιους τῆς συναίνεσης τῶν ὑπολοίπων Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν γιὰ τὸ πολύπλοκο αὐτὸ ζήτημα, νὰ ἐπιχαίρουν μὲ νικητήριο τρόπο.
Αἴφνης οἱ ἐπιλέξαντες τὴ μονομέρεια στὸ Οὐκρανικὸ ἔχουν ἐνθυμηθεῖ τὴ συναίνεση. Τὸ “ἐνδεχόμενο’’ συναίνεσης τοῦ Πατριαρχείου Γεωργίας ἀνέδειξε ὅτι ὁ τρόπος ποὺ ἐναντιώθηκαν στὴ συναίνεση τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν, ὅσοι ἐπέλεξαν τὴ μονομέρεια στὸ Οὐκρανικό, δὲν ἦταν ἐκκλησιαστικός.
Ἂν χαρακτηρίσει κανεὶς ἁπλὰ ὡς ἀδιαφορία τὸν ἀντιεκκλησιαστικὸ δισταγμὸ γιὰ σύγκληση Συνόδου γιὰ τὴν κλονισθεῖσα ἐκκλησιαστικὴ ἑνότητα ἐξ ἀφορμῆς τοῦ Οὐκρανικοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ ζητήματος, ποσῶς δὲν καταγράφει τὴν πραγματικὴ διάσταση τῆς ἄρνησης αὐτῆς. Δυστυχῶς αὐτὸ φανερώνει ἔλλειμμα συνοδικότητας.
Ἡ συναίνεση τῶν Τοπικῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν δὲν ἀποτελεῖ “σημαία εὐκαιρίας’’, ἀλλὰ στὸ συνοδικὸ πολίτευμα τῆς Ἐκκλησίας παραπέμπει. Γιατί χαίρουν γιὰ τὸ “ἐνδεχόμενο” συναίνεσης τοῦ Πατριαρχείου Γεωργίας στὴν ἐκχώρηση Αὐτοκεφαλίας στὴν Οὐκρανία; Κατ’ αὐτοὺς ὄχι μόνο οὐσιαστικὴ σημασία δὲν ἔχει ἡ συναίνεση τῶν Τοπικῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν, ἀλλ’ οὔτε καὶ ἄτυπη. Γιατί χαίρουν;
Μὲ ἐξωεκκλησιαστικὸ ἢ ὀρθότερα ἀντιεκκλησιαστικὸ τρόπο προσπάθησαν νὰ ἐξουδετερώσουν τὴ συναίνεση τῶν Τοπικῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν. Ἡ συναίνεση καταδεικνύει ὅτι αὐτὴ τελικὰ ποὺ ἐκχωρεῖ τὴν Αὐτοκεφαλία, εἶναι ἡ Ἐκκλησία.
Εἶναι λυπηρὸ ἀκόμα καὶ νὰ σκεφτεῖ κανείς, ὅτι ἂν ἡ πλειοψηφία τῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν ἦταν ὑπὲρ τῆς μονομεροῦς ἐκχώρησης Αὐτοκεφαλίας στὴν Οὐκρανία, αὐτὸ θὰ ἦταν καὶ τὸ πρωτεῦον ἐπιχείρημά τους.
Τὸ “ἐνδεχόμενο’’ συναίνεσης τοῦ Πατριαρχείου Γεωργίας στὴν ἐκχώρηση Αὐτοκεφαλίας στὴν Οὐκρανία, τελικὰ ἀπέδειξε τὸν ἐξωεκκλησιαστικὸ ἢ μᾶλλον ἀντιεκκλησιαστικὸ τρόπο μὲ τὸν ὁποῖο προσπάθησαν νὰ ἐξουδετερώσουν τὴ συναίνεση τῶν Τοπικῶν Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν.