Γράφει ὁ κ. Δημήτρης Χρυσοχοΐδης
Ὁ κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, ὁ Πρωθυπουργὸς τῆς Ἑλλάδος, βρέθηκε τὴν Παρασκευή, 04/07/2025, στὸν Ἅγιον Ὄρος. Σχετικὰ μὲ τὸν τρόπο ποὺ ἀποφάσισαν νὰ τὸν ὑποδεχθοῦν οἱ πατέρες τῆς Ἀθωνικῆς πολιτείας, ἀναφέρει χαρακτηριστικά, τὸ primeminister.gr, τὸ ἐπίσημο site ποὺ δημοσιοποιεῖ τὶς δραστηριότητες τοῦ Πρωθυπουργοῦ, τὰ ἑξῆς: “Γιὰ τὴν ὑποδοχὴ τοῦ Πρωθυπουργοῦ συγκλήθηκε Πανηγυρικὴ Ἔκτακτη Διπλῆ Ἱερὰ Σύναξη, στὴν ὁποία συμμετεῖχαν οἱ Καθηγούμενοι καὶ οἱ Ἀντιπρόσωποι τῶν 20 Ἱερῶν Μονῶν καὶ ἡ Ἱερὰ Ἐπιστασία τοῦ Ἁγίου Ὄρους. Τελέστηκε δοξολογία στὸν Ἱερὸ Ναὸ τοῦ Πρωτάτου “Ἄξιόν Ἐστι”, χοροστατοῦντος τοῦ Ἁγίου Πρώτου Ἀβραάμ”.
Ὁ π. Ἀθανάσιος Μυτιληναῖος σὲ ὁμιλία του, ἀπὸ τὸ μακρινὸ παρελθὸν κάνει λόγο γιὰ τὴν γνωστὴ παράδοση τοῦ Ἁγίου Ὄρους, ἡ ὁποία ἀναφέρει πὼς ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος θὰ μένει πάντα ἐκεῖ προσφέροντας τὴν προστασία της στοὺς ἁγιορεῖτες μοναχούς. Θὰ ἔλθει μία ἡμέρα ὅμως ποὺ θὰ σταματήσει νὰ τὸ κάνει αὐτό. Θὰ ἐγκαταλείψει τὸ Ἅγιον Ὄρος καὶ θὰ πάει σὲ ἄλλο τόπο. Σύμφωνα μὲ τὴν παράδοση, οἱ μοναχοὶ – αὐτοὶ ποὺ θὰ ἔχουν παραμείνει μοναχοὶ δηλαδὴ – θὰ πᾶνε ἐκεῖ ποὺ θὰ εἶναι καὶ Ἐκείνη, διότι θὰ τοὺς πεῖ ποῦ θὰ πάει. Ὁ μακαριστὸς πατὴρ ἀναφέρει χαρακτηριστικὰ πὼς θὰ σταματήσει κάποτε τὸ Ἅγιον Ὄρος νὰ εἶναι αὐτὸ ποὺ ἔχουμε μάθει νὰ λέμε πὼς εἶναι. Στὴ συνέχεια, ἐκφράζει τὸν φόβο πὼς αὐτὸ φαίνεται νὰ πραγματοποιεῖται στὸ ἄμεσο μέλλον.
Ἡ ἐπισημότητα καὶ ὁ πανηγυρικὸς χαρακτήρας τῆς ὑποδοχῆς ποὺ ἑτοίμασαν, τὰ συλλογικὰ διοικητικὰ ὄργανα τῆς ἀθωνικῆς πολιτείας, πρὸς τιμὴν τοῦ κ. Κ. Μητσοτάκη, ἑνὸς πολιτικοῦ προσώπου ποὺ μετὰ ἀπὸ ἑπτὰ συναπτὰ ἔτη στὸ τιμόνι τῆς χώρας ἔχει δώσει, μὲ ὁλοκληρωμένο τρόπο, δείγματα γραφῆς σχετικὰ μὲ τὶς θέσεις καὶ πεποιθήσεις του, μᾶς ἀναγκάζει νὰ ἀναρωτηθοῦμε, ἂν εἴμαστε πιὸ κοντὰ παρὰ ποτὲ στὴν ἐν λόγῳ θεομητορικὴ ἐγκατάλειψη τοῦ Ἁγίου Ὄρους. Κυρίως ὅμως, πρέπει νὰ διερωτηθοῦμε κατὰ πόσον πρέπει νὰ ἀποτελέσει, ἡ λαμπρὴ αὐτὴ ἁγιορείτικη ὑποδοχὴ τῆς 04/07, ἀφορμὴ γιὰ μία συνειδησιακὴ ἀλλαγὴ στάσης τῶν πιστῶν Ὀρθοδόξων Χριστιανών· πρέπει ἄραγε νὰ συνεχίσουμε νὰ ἀναφερόμαστε καὶ νὰ ὑπολογίζουμε σὲ ἐναπομείνασα πνευματικότητα στὸ Ἅγιον Ὄρος; Τὸ ἀνακοινωθὲν τοῦ ἐπίσημου site τοῦ Πρωθυπουργοῦ μπορεῖ νὰ κάνει λόγο ἀποκλειστικὰ γιά τίς γνωστὲς Μονὲς (Ἰβήρων, Βατοπαιδίου, Σίμωνος Πέτρας καὶ Ξενοφῶντος²), οἱ ὁποῖες ἔχουν πρωτοστατήσει, ὥστε ἡ τουριστικοποίηση, ἡ μουσειοποίηση, ἡ ἐμπορευματοποιήση καὶ ἡ Οὐκρανικὴ διείσδυση νὰ συνεχίζονται μέχρι σήμερα ἀπρόσκοπτα στὸν Ἄθωνα, γεννᾶται ὅμως τὸ ἐρώτημα σχετικὰ μὲ τὶς Μονὲς ποὺ τηροῦν πιὸ παραδοσιακὴ γραμμή, κατὰ πόσον εἶναι δεῖγμα ὑγειοῦς πνευματικότητας ἡ σιωπηρὴ καὶ φαινομενικὰ θυσιαστικὴ ὀπισθοχώρηση- στὸ ὄνομα πάντοτε τῆς ἑνότητας καὶ εἰρήνης τῆς Ἐκκλησίας!- ἐνώπιον τῶν σκανδαλοποιῶν ἡγουμένων καὶ μοναχῶν καὶ μάλιστα μετὰ ἀπὸ τέτοιου μεγέθους πρόκληση; Μήπως ἡ ἐκκωφαντικὴ αὐτὴ σιωπή, πέραν τοῦ ὅτι -συμπτωματικὰ πάντοτε- δὲν θέτει σὲ κίνδυνο τὴν ροὴ τῶν εὐρωπαϊκῶν κονδυλίων πρὸς τὰ ταμεῖα τους, συμβάλλοντας ἔτσι καθοριστικὰ στὴν ἀναπαραγωγὴ τῆς παρατηρούμενης ἀλλοτρίωσης τοῦ ἁγιορείτικου μοναχισμοῦ, καλλιεργεῖ τὴν ἐντύπωση στὸ ἐκκλησιαστικὸ σῶμα ὅτι τὸ πηδάλιο τοῦ Ἁγίου Ὄρους βρίσκεται ἀποκλειστικὰ καὶ μόνον σὲ ἀκατάλληλα χέρια, χωρὶς ὅμως -προσέξτε- νὰ ἀποβαίνει ἄμεσα καταστρεπτικὴ γιὰ τὸ “ἀκραιφνῶς” ὀρθόδοξο προφὶλ τῶν σιωπηρῶν Μονῶν; Μὲ ἄλλα λόγια, μήπως ἡ στάση αὐτὴ εἶναι μία βολικὴ στάση, ἡ ὁποία διασφαλίζει ὅτι καὶ ὁ σκύλος θὰ χορτάσει καὶ ἡ πίτα θὰ παραμείνει ἀνέγγιχτη; Οἱ σκανδαλοποιοὶ πατέρες, ἆραγε, μποροῦν νὰ ἰσχυριστοῦν κάτι ἀνάλογο γιὰ τὴν στάση τους;
Γιὰ νὰ κατανοήσουμε τὸ βάρος τοῦ συμβολισμοῦ τῆς πανηγυρικῆς αὐτῆς ὑποδοχῆς καὶ τὸν ἀντίκτυπο ποὺ θὰ ἔχει στὴν Ἐκκλησία καὶ στὴν κοινωνία, πρέπει νὰ ἀντιληφθοῦμε σὲ πρῶτο ἐπίπεδο τὴν διογκωμένη κοινωνικὴ δυσαρέσκεια ἀπὸ τὴν ἐπαναλαμβανόμενη αὐθαιρεσία καὶ ἀτιμωρησία τῆς Κυβέρνησης καὶ σὲ δεύτερο ἐπίπεδο τὴν ταύτιση τῆς Ἐκκλησίας καὶ τοῦ Ἁγίου Ὄρους, ἡ ὁποία θὰ συντελεστεῖ στὴν συνείδηση τῆς κοινωνίας, μὲ αὐτὸν ποὺ αὐθαιρετεῖ καὶ μένει ἀτιμώρητος. Μέσα σὲ αὐτὰ τὰ ἑπτὰ χρόνια Κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας, μὲ Πρωθυπουργὸ τὸν κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, τὸν ἄνθρωπο ποὺ ὑποδέχθηκε πανηγυρικὰ τὸ Ἅγιον Ὄρος στὶς 04/07/2025, ἔγιναν κατὰ γενικὴ ὁμολογία πολλά, τόσο στὴν σφαῖρα τῶν σχέσεων Ἐκκλησίας-κράτους, ὅσο καὶ σὲ ἐκείνη τοῦ κράτους καὶ τῶν πολιτῶν.
Εἶναι γνωστὸ ὅτι οἱ πολιτικὲς πράξεις καὶ ἀποφάσεις ποὺ ἐντάσσονται στὴν σφαῖρα σχέσεων Ἐκκλησίας-κράτους ἐλάχιστα ἐνδιαφέρουν τὴν σημερινὴ ἑλληνικὴ κοινωνία. Ἡ ἐκκλησιαστικὴ ἀντίδραση ὅμως στὶς πρωτοφανεῖς καὶ προκλητικὲς συμπεριφορὲς καὶ ἀποφάσεις Μητσοτάκη, ὅπως γιὰ παράδειγμα τὸ κλείσιμο τῶν ναῶν τὴν περίοδο τῆς πανδημίας καὶ ἡ νομοθέτηση τοῦ γάμου τῶν ὁμόφυλων ζευγαριῶν, δὲν ἔλαβε ποτὲ τὴν ἀναμενόμενη ἔνταση καὶ ἔκταση, ὥστε νὰ γίνει αἰσθητὴ ἀπὸ τὸν Πρωθυπουργὸ καὶ τὴν Κυβέρνησή του. Αὐτὸ ἔχει ὡς ἀποτέλεσμα νὰ καλλιεργεῖται σταδιακὰ στὴν συνείδηση τῶν πιστῶν καὶ τῆς κοινωνίας ἐν γένει ὅτι ἡ διοίκηση τῆς Ἐκκλησίας ἐλέγχεται, ἔχοντας μετατραπεῖ σὲ ὅπλο ἤπιας ἰσχύος στὰ χέρια τῶν πολιτικῶν καταπιεστῶν της. Ἡ ἐν λόγῳ συνειδητοποίηση ἐκ μέρους τῆς κοινωνίας συνδυάζεται ἐκρηκτικὰ στὴν παροῦσα χρονικὴ στιγμὴ μὲ τὴν συσσωρευμένη δυσαρέσκεια ἀπὸ τὶς κυβερνητικὲς πρακτικὲς καὶ χειρισμοὺς στὴν σφαῖρα τῶν σχέσεων ποὺ ἀναπτύσσονται μεταξὺ τοῦ κράτους καὶ τῶν πολιτῶν. Ὁ τρόπος ποὺ ἀσκεῖται, γιὰ παράδειγμα, ἡ ἐξωτερικὴ πολιτικὴ (βλέπε Σκόπια, Τουρκία, Οὐκρανία, Παλαιστίνη, Συρία, Λιβύη), ὁ ὁποῖος γνωρίζουμε πὼς ἐπηρεάζει καίρια τὰ ἐσωτερικὰ καὶ κοινωνικὰ ζητήματα στὴν χώρα μας, ἡ ἀκρίβεια καὶ ὁ πληθωρισμὸς ποὺ παρατηρεῖται κυρίως σὲ βασικὰ ἀγαθὰ καὶ φάρμακα, τὸ χρηματιστήριο ἐνέργειας, ἡ κατάσταση στὰ δημόσια νοσοκομεῖα καὶ γενικότερα στὸ σύστημα ὑγείας, τὰ ἀπλησίαστα ἐνοίκια, οἱ πλειστηριασμοὶ πρώτης κατοικίας, ἡ πλήρης κατάργηση τῶν δικαιωμάτων τῶν ἐργαζομένων ποὺ ἔχει βαπτιστεῖ οἰκονομικὴ πρόοδος, μᾶς δίνουν, νομίζω, τὴν δυνατότητα νὰ σχηματίσουμε μία ἐντύπωση γιὰ τὴν γραμμὴ ποὺ ἀκολουθεῖ ὁ ἄνθρωπος αὐτὸς ἀπὸ τὴν ἀρχὴ τῆς θητείας του μέχρι σήμερα, σχετικὰ μὲ τὴν οἰκονομικὴ καὶ κοινωνικὴ πολιτική. Ἂν σὲ αὐτὰ συνυπολογίσουμε τὸ κρατικὸ ἔγκλημα τῶν Τεμπῶν καὶ τὴ γελοία κυβερνητικὴ προσπάθεια συγκάλυψης στὴν ἐποχὴ τῶν κοινωνικῶν δικτύων, καθὼς καὶ τὸ σκάνδαλο τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ ποὺ γεννάει ὑποψίες σχετικὰ μὲ τὸν λόγο ποὺ διαδήλωναν πρὶν δέκα χρόνια, ἐν ὄψει δημοψηφίσματος, μὲ κολωνάτα ποτήρια σαμπάνιας οἱ ὑποστηρικτὲς τοῦ Ναί, μποροῦμε νὰ ἀναλογιστοῦμε πιὸ ὁλοκληρωμένα τὴν φορτισμένη πολιτικὰ συγκυρία.
Ὁ κ. Μητσοτάκης, πατέρες, μαζὶ μὲ τοὺς ἐπικοινωνιολόγους καὶ συμβούλους ποὺ διαθέτει, ἀναζητᾶ συνεχῶς ἐργαλεῖα ἐκτόνωσης τῆς συσσωρευμένης δυσαρέσκειας πρὸς τὸ πρόσωπό του καὶ δὴ σὲ περιόδους ποὺ ἡ κυβέρνησή του εἶναι στριμωγμένη πολιτικά. Ποιὸς νομίζετε, πατέρες, πὼς εἶναι ὁ ρόλος ποὺ παίζει τὸ Ἅγιον Ὄρος σὲ αὐτὴ τὴν ἱστορία; Ἔχετε ἀναλογιστεῖ; Εἶναι γνωστὸ ὅτι ἡ σημερινὴ Ἑλλάδα εἶναι ἐντελῶς ἀκατήχητη, σχεδὸν εἰδωλολατρική, καὶ δὲν διαθέτει, πατέρες, τὰ πνευματικὰ ἀποθέματα, ὥστε νὰ σηκώσει τὸ βάρος τῶν δικῶν σας πνευματικῶν ἀδυναμιῶν. Δὲν θὰ ἦταν ὑπερβολὴ νὰ ποῦμε πὼς συμβαίνει ἀκριβῶς τὸ ἀντίθετο. Τί θὰ περάσει ἄραγε ἀπὸ τὸ μυαλὸ καθημερινῶν ἀνθρώπων ποὺ καταβάλλουν ὑπεράνθρωπες προσπάθειες, γιὰ νὰ ἀνταπεξέλθουν στὶς ὑποχρεώσεις τους, ὑπὸ τόσο ἀντίξοες συνθῆκες, ὅταν ἀκοῦνε γιὰ τὸ σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ καὶ πὼς θὰ δοθοῦν σὲ ἁγιορεῖτες μοναχοὺς 100 ἑκατ. εὐρώ; Πῶς φαντάζεστε, πατέρες, ὅτι θὰ ἀκουστεῖ στὰ αὐτιὰ τοῦ ἑλληνικοῦ λαοῦ ἡ πανηγυρικὴ ὑποδοχὴ ποὺ ἑτοιμάσατε στὸν κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, ὅταν ἀποδεικνύεται ἀπὸ τηλεφωνικὲς συνομιλίες πώς, αὐτὸς καὶ ὑπουργοί του, ἔπαιζαν τὸν ρόλο τοῦ βασικοῦ ἐνορχηστρωτῆ τῆς διαφθορᾶς στὴ χώρα, φτάνοντας μέχρι τὸ σημεῖο νὰ φημολογεῖται ἔντονα σήμερα, εἰς βάρος τους, ἀλλοίωση ἐκλογικοῦ ἀποτελέσματος στὴν Κρήτη; Ὅταν ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ἔχει πεῖ ὅτι τὰ δημοσίως λεγόμενα καὶ πραττόμενα, δημοσίως νὰ ἐλέγχονται καὶ ἐξορίστηκε, ἐπειδὴ ὑπερασπίστηκε μία χήρα, ἕνας Πατριάχρης Κωνσταντινουπόλεως, γιὰ σκεφτεῖτε πατέρες, ἐσεῖς πῶς ἔπρεπε νὰ σταθεῖτε ἀπέναντι στὸν ἀφορισμένο αὐτὸν ἄνθρωπο ποὺ ἔχει κάνει στὴν Ἐκκλησία καὶ στὴν κοινωνία τόσα καὶ παραμένει ὁ δυστυχὴς ἀμετανόητος;
Ὅταν καὶ αὐτὴ ἡ Εὐρωπαϊκὴ Ἕνωση, ἡ λευκὴ δαιμονία κατὰ τὸν ἅγιο Νικόλαο Βελιμίροβιτς, διὰ τῆς Ρουμάνας Ἀρχιεισαγγελέως, κ. Λάουρα Κοβέσι, ἔχει ἀσκήσει ἔλεγχο στὴν κυβέρνηση Μητσοτάκη, στὸ πλαίσιο τῆς ὑπόθεσης τοῦ δυστυχήματος τῶν Τεμπῶν, ἀναφέροντας πὼς ἡ διαφθορὰ ἐν τέλει σκοτώνει³, ἐσεῖς, πατέρες, ἀκόμα θεωρεῖτε τὸν ἔλεγχο αὐτοῦ τοῦ ἀνθρώπου δεῖγμα ἔλλειψης ταπείνωσης καὶ ἀγάπης;
Σημειώσεις:
1) Ἀπόσπασμα ἀπὸ τὴν ὁμιλία τοῦ π. Ἀθανασίου Μυτιληναίου: youtube.com 2) “Στὸ πλαίσιο τῆς ἐπίσκεψής του στὸ Ἅγιο Ὄρος, ὁ Πρωθυπουργὸς θὰ μεταβεῖ ἐπίσης στὶς Ἱερὲς Μονὲς Ἰβήρων, Βατοπαιδίου, Σίμωνος Πέτρας καὶ Ξενοφῶντος”. 3) Ἀπόσπασμα ἀπὸ τὴν δήλωση τῆς Ρουμάνας Ἀρχιεισαγγελέως: youtube.com